På tal om avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Elin_B

Trådstartare
Står i ett stall där det är krav på avmaskning 3 ggr per år.... :mad:

Har skickat in prov till "kolla masken" och han är clean, men trots detta måste jag maska.

Anledningen till detta skulle vara att maskarna inte uppehåller sig i tarmen mer än en kort period och därför är dessa träckprover inte tillförlitliga. För att vara säker skulle man tydligen vara tvungen att skicka prov varje vecka. Övrig tid befinner de sig i övriga organ och gör skada och därför måste man maska 3 ggr/år för att vara säker påstår stallägare.

Kan ju inte göra mycket annat än att snällt peta gift i min pålle om jag vill stå kvar. Är det någon som har koll på ifall ovanstående påstående stämmer?

Sv: På tal om avmaskning

nej, hon tyckte innan sommarn, efter sommarn och runt jul....

Om så var fallet hade man ju inte haft effekt av avmaskningsmedlet heller... De är nämligen inte effektiva mot larvstatider som uppehåller sig på annan "ort" än i tarmen, med undantag för t ex Cydectin som även tar vilande larvstadier i tarmväggen.

På ett träckprov ses bara de maskar som finns i tarmen. Därför är det viktigt att provet tas vid rätt tidpunkt - eller snarare årstid. Maskarna hoppar naturligtvis inte fram och tillbaka vecka från vecka, men under den kalla delen av året ligger många parasiter i vilostadier. Det är av den anledningen man inte avmaskar vintertid - och inte heller bör ta ett kollamasken då.

(Hur och när maskarna sover i sädra Sverige där det numera är sommar året runt har jag ingen aning om)!

Kollamasken detekterar inte heller bandmask om man inte specifikt frågar efter det.

Kanske kan du övertala stallkamraterna att ta ett gemensamt prov framåt betesperioden (innan betessläpp och innan ev avmaskning). Ta ett samlingsprov och be ev att få rådgivning från veterinär avseende svaret, oavset om det är negativt eller ej.

jo, men det är ju ägaren som kärvar tyvärr... Vi tog ett prov innan bete där han hade måttlig epg av blodmask.. då gjorde vi en odling som visade att han inte hade någon förekomst av blodmask... avmaskade trots detta både före och efter bete... sen har han nu fått hosta.. och då frågade hon direkt om jag hade avmaskat i julas.. jag: "nej"... å sen var hon igång om att det kunde vara mask i lungorna och allt möjligt... hästen mår i övrigt alldeles förträffligt... *trött*. För henne är det inte alls tänkbart att göra analyser utan det är bara maskning som gäller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 686
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 523
Hundhälsa Ungefär som trådtiteln säger. Betty är sjuk och varit sedan 21 oktober. Då började det med att hon kräktes och ville ut frekvent...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 553
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX