På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Spader är nog det minsta man kan säga att jag får... Jag kan känna sånt hat när jag ser hunden, och hur normalt är det:angel:

Nu tänker jag faktiskt erbjuda odågan buren denna gången, vill han inte ha jycken där så är det strikt uppsyn som gäller eller så får djuret UT.

Ni kan ju tänka er 5 hundar i samma hus, varav en jagar de andra konstant, på detta allt julgrejs, som gran, julbord osv... Och sen försöka behålla julefriden... *suck*

Sist stod jag och höll hunden i nackskinnet i säkert en kvart framför ögonen på husse, när han undrade varför så sa jag bara att "jag försöker hålla din hund i shack så att inte barnen blir bitna", då nickade han och gick... *suck igen*

//E
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

till mitt hem vars största intresse är att våldgästa mina tikar... Odågan är en stor, översexuell, ouppfostrad hanhund som min kusin äger.

Han är go och snäll, men totalt okänslig för korrigeringar och gränser. Hundfanskapet ska ständigt på mina tikar, Loka skriker och söker skydd, terriern blir galen och min gamla tik fattar mest ingenting och försöker komma därifrån.

Däremellan springer jag som en galning och försöker skydda mina hundar som inte kommer undan. Som sagt, han är snäll, men de är inte intresserade av att bli påsatta av en knäppskalle som invaderar deras hem...

Min kusin säger "men låt de säga till så lugnar han sig", jag försökte det EN gång, efter en timme blev jag förbannad och kastade in hunden i ett hörn, sen rörde han inte dem på en liten stund...

Alltså, hunden är totalt okänslig för signaler, knappast miljö/socialt tränad och husse har dessutom inget vidare ledarskap.

I helgen hade vi släktkalas och han tog av någon anledning med sig djuret, trots att han vet att jag har en ny hund. Jag stängde in mina hundar på olika ställen för att de inte kunde freda sig utan att riskera att barn kom i kläm. Tillslut förstod han och körde hem hunden.

Samtidigt tycker jag synd om kusinen, han har tänkt fel när det gäller hunden och får nu lida för det.

Min fråga är, vad ska jag göra för mina hundar? Jag vill inte låsa in dem hela julafton och ínte heller stänga ute min kusin...

//E

Jag förstår ditt dilemma,för vi har liknade,vi ska fira julen hos våra svärföräldrar och kommer att vara där hela tiden,vanligtvis brukar vi ta med hundarna,men i år har våra svärföräldrar tagit över en pudel som inte klarar av andra hundar.Pudeln är inte aggressiv men skäller och gör utfall(obs! biter ej) precis hela tiden,jagar andra hundar osv.Våra hundar kan man ju säga åt att inte gå så nära,men den hunden lyssnar inte och mina svärisar tycker inte att det bevs säga åt den.Den hunden är extremt ouppfostrad sitter i knät på min svärmor när honäter och äter SAMTIDIGT ur hennes tallrik...need i say more?:crazy:

Så hur ska vi göra på julen?Lämna hundarna hemma?Våran ena hund har inte bott länge med oss och jag vill inte lämna henne ensam nån längre stund,sen så kräver hon väldigt mycket motion och aktivering för att hålla sig lugn inne.
Pudeln håller sig lugn om man stänger in hon,men ägarna vill inte,sen är det ju faktiskt deras hem så dom måste få göra som dom vill.

MEN för att svara på din fråga så tycker jag att du har all rätt att säga att han ska lämna hunden hemma lr ha den i bilen,det är ju ditt hem för guds skull,annars kan ni väl kompromissa?Ni får turas om att ha dom instängda?
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Vi har problem med en släktings hanhund som är förälskad i min hanhund. Det låter jättekul, men är verkligen bara jobbigt. Min hund är dumsnäll, signalerar massivt obehag och drar sig in i det längsta innan han blir arg. Jag försöker skydda min hund, släktingen blir generad och släktingens hund blir så tokstressad att tungan blir blå. Förra gången slutade det med att släktingens hund blev biten i tungan och skvätte blod _överallt_. Ändå skulle han på min hund hela tiden.

Jag undviker i möjligaste mån att träffa släkting + hund. Det är synd om båda våra hundar när de träffas. Det funkar inte att stänga in någon av dem. Min hund känner sig bestraffad, och släktingens hund står klistrad utanför dörren och krafsar och piper.

Min hund är annars en tikmagnet, det är bara släktingens hund som är fel på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Nä, usch vad hemskt det låter förresten. Undviker inte min släkting, som jag tycker mycket om, det är hunden jag vill slippa.
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Kusinen får väl lämna sin hund hemma på julafton då. Det är ditt hem och dina hundar, du bestämmer. Hur hårt det än är att säga till en släkting/vän att man inte vill ha dens hund hemma hos sig.
Men det funkar ju faktiskt inte. För allas trevnad.

Mina kusiner har en omplaceringshund som blivit mobbad av andra hundar tidigare och därför dom tagit över den. Vi ska ev. vara där i morgon på julafton och den hunden går inte ihop med andra hundar alls längre nu när den fått ett eget hem har hon blivit hemskt vaktig.

Jag tar knappast med mig min hund dit hur mycket jag än skulle vilja det.
Men jag tycker att dom ska ju inte behöva låsa in sin hund i dens eget hem även om det nu är DEN som är problemet när det finns andra hundar.
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Det absolut bästa är ju ioförsig om dina hundar kan säga till själv, ordentligt... he he... Men dina hundar verkar inte våga säga ifrån, har du testat att uppmuntra dem? Terriers brukar ju inte vara sena på att få ta i lite extra. Då min hund är stor och inte vet HUR stor han ä'r lärde jag bekantas lilla lilla russel att hon fick massa beröm så fort hon satte sig upp mot honom... Kanske inget att prova på julafton och kanske inget på den hanhunden över huvudtaget... Men skulle det fungera är det effektivt...

Sen är det ju så att kan inte hans hund uppföra sig får han lämna den hemma alt. i bilen! Punkt slut. Dina hundar ska ju inte behöva lida för att en annan hund uppför sig som ett svin...
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

jag skulle inte vilja uppmuntra ett sådant beteende då en jag känner har gjort det med sin rottweiler som var ganska "vek" innan.

Nu morrar och skäller den och vill ge sig på varenda hund och den hamnar i slagsmål ibland också :crazy:
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Öh, fast när en hund säger till så kraftig att den skriker rätt ut när den ser den andra hunden så skulle jag väl vilja säga att de visst vågar säga till. Min terrier har bitit denna hunden ett otal gånger, Loka likaså...

Och de ska inte behöva hugga efter en annan hund för att de ska gå undan.

//E
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Gud vad jobbigt. Själv tycker jag det är en självklarhet att man inte släpper sin hund vind för våg när man är och hälsar på hos folk. Är vi på besök så platsas hunden bredvid mig och där får hon ligga.
Kan du be honom att hålla hunden kopplad inomhus? Om han har vett nog att stoppa den om den är på väg bort vill säga..
Eller rent utav erbjuda dig att själv hålla i hunden om han tycker att det skulle vara nåt problem?
Har du själv någon bur hemma som du kan insistera honom att sätta hunden i. Så kan hans hund få ligga i en bur i närheten av honom så att alla håller sig lugna.

Man tycker ju att han själv borde förstå att det blir mycket trevligare för alla parter om man inte har monster lös vind för våg i huset.
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Vi har haft lite familjeråd eftersom det oroar mig...

Jag jobbar från 15-18 ungefår och då är mina hundar instängda, jag kan ju inte ansvara för vad de gör när jag inte är där.

När jag kommer hem så tänker jag släppa ut alla, utom möjligen den allra äldsta. Terriern tänker jag ha i knäet (ja, hon är lite bortskämd) och de andra 2 ska ligga bredvid mig.
OM han inte kan låta bli dem så är han väldigt välkommen att använda en av mina burar (som är perfekt storlek för honom) och det är något av ett krav. Annars tänker jag som du skrev, passa på hunden själv och och är STRÄNG när det gäller att uppföra sig.

//E
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Blir han så stressad över att vara tillsammans med tikar så har han det bättre hemma. Om det inte finns någon chans att ha honom kvar hemma hos ägaren, så skulle jag spärra av en hörna med kompostgaller, i rummet där ni kommer befinna er mest. Klarar han inte det, så är det i ett rum, stängt med kompostgaller.

Självklart ska Dina hundar få röra sig fritt hemma utan att behöva bli halvt våldtagna.

Eller lämna hit honom till mig över jul, min ena tik läxar gärna upp honom! :devil: Hon är grym på att hantera kåta hanhundar. :angel:
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Aha, det lät som om det var en kombination mellan atat de inte sa ifrån på skarpen och att den andre inte lyssnade... Misstolkade det hela...
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Hur förlöpte julafton???

Vi hade våra två pojkar i bilen.. men fick faktisk erbjudandet att få ta in dom, mormor skulle stänga i gammeldamen... alla är snälla, men större yngre hundar mot en gammal dam (hunden) är inte rättvist. men vi tackade nej... Men hemskt snällt av henne att erbjuda sig!

Hoppas att allt förlöpte smärtfritt ;)
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Ja, jag är också nyfiken hur det gick :) ;)
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Det gick faktiskt rätt bra!!

Det verkar som om kusinen förstod att jag inte tänkte låta hans jycke gulla med mina hundar när de var instängda redan när han kom. Vadå pik :angel:

Iaf, när han hade lugnat sig och kollat av allt så släppte jag ut mina när vi skulle äta och då frågade kusinen SJÄLV om inte jag har ett hundtält (ni vet tygbur för utställning/tävling). Så under maten stängde vi in djuret i tältet och det enda vi märkte av honom var lite gnällande och min lillterriers morrande när hon gick förbi :crazy:

Sen höll han faktiskt koll, stängde in honom i en av mina andra burar en gång till och hundarna drabbades inte samman en enda gång.

Men han kände väl av vibbarna, min terrier morrade redan när hon hörde honom i farstun...

//E
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Vad skönt... det löste ju sig riktigt bra :)
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Skönt, då slapp du få ett utbrott på självaste julafton ;)
 
Sv: På julafton vet jag att det kommer en fruktansvärd odåga

Nej det är klart! *raderat*
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 505
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 383
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp