På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Fortfarande nyfiken på vad du har för åsikter om Oldtimer xx! :bump:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Centaur skrev:
Fortfarande nyfiken på vad du har för åsikter om Oldtimer xx! :bump:

Jag också! Men jag är inte säker på att jag vill höra svaret ;) Min har ärvt hans svagheter som svaga kotor - rakt av. Men skulle vara kul att veta lite mer om stammen bakom. Är totalt novis på xx.

Vill även passa på att tacka roslagen som lägger ner så mycket tid på att svara oss! :D

Mvh / Fia
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag som älskar fullblodshästar måste få fråga lite.....är nyfiken på denna stam: River Scape - Moderne - Hyperbole - Light o Love......kan få köpa ett sto med denna stam om jag vill. Hon har lämnat bra löphästar, vad tror du om att avla ridhäst med inriktning på fälttävlan på detta sto.

Har också sett en del fina fullblodshästar e Bal du Seigneur, hoppar dessutom riktigt trevligt.....kommentar??

Talinum......min ögonsten är e. denne hingst, skall tydligen ge skarpa hästar, erfarenhet???:bow:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Är som tidigare sagt nyfiken på Komaite och då jag upprepar mig så undrar jag om du har ngn info om Crested Lark? :confused: Nu är ändå muppan betäckt med Szkopul så det är förhoppningsvis för sent i år, men det kan ju vara bra om hon är ngt att ha ett annat år. :angel:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Moderne - Hyperbole - Light O'Love:d

Låter som om mamma är helsyster till Nicke! Fädernet vet jag inget om men hingstarna på mödernet kan du läsa om ovan.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

poff skrev:
och dessutom åt hon inte. Men vi har fått bra ordning på henne och hon har en fantastisk ridbarhet

Har ett Mas Media-sto jag också och enl första ägaren (efter bankarriären) så plockades hon av banan av banveterinären för att hon var för mager och hon åt tydligen jättedåligt.
I hon har,precis som du skriver ditt sto har,en helt fantastisk ridbarhet.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
jag tyckte det var kul att komma tillbaka och diskutera det jag är bra på

Min tur å tjata lite då. ;)

Mas Media xx fick jag ju nyss läsa om,men Groom Dancer xx då?? (som morfar)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Är du säker:angel: nej seriöst, jag måste sova, jobbar ju faktiskt imorgon. Återkommer
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

haha jaa jag är säker, jag tycker om min häst ändå så. ;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tyvärr är båda vallacker :(

Men modern till Lotus Poolen finns i halvblodsavel nu och har redan lämnat en godkänd hingst e. Robin Z. Tyvärr finns den inte i Sverige :cry: Men kan dock användas om intresse skulle finnas :angel:

Båda är utmärkta i psyke och rör sig bra och hoppar bra. Lotus Poolen är en mkt bra ridhäst och sådana skulle man vilja se mer av :d Den andra har precis avslutat som löpkarriär så hur han blir som ridhäst återstå att se
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

olgaklara skrev:
Tyvärr är båda vallacker :(

Men modern till Lotus Poolen finns i halvblodsavel nu och har redan lämnat en godkänd hingst e. Robin Z. Tyvärr finns den inte i Sverige :cry: Men kan dock användas om intresse skulle finnas :angel:

Båda är utmärkta i psyke och rör sig bra och hoppar bra. Lotus Poolen är en mkt bra ridhäst och sådana skulle man vilja se mer av :d Den andra har precis avslutat som löpkarriär så hur han blir som ridhäst återstå att se
Är det den hingsten som finns i Usa? Och som på mödernet går tillbaka till stoet Belle Noire e. Caliban? :idea: :idea: :idea:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Helt rätt :) Och här är han på bild :d Han är 4år på bilden.

*sorry* storleken

pep.jpg
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Är som tidigare sagt nyfiken på Komaite och då jag upprepar mig så undrar jag om du har ngn info om Crested Lark?

Komaite = idel, ädel adel på fädernet. Farfar Northern Dancer morfar Forli, en Argentinsk hingst som lämnat mycket bra spår på banan och även inom ridsporten.
Bland annat är han pappa till Home Guard som i sin tur är pappa till Sonnen Gold och Roman Guard. Den första är morfar till Son of a Bitch och den andra pappa till Monaghan. Dessa två är ju två av Sverige bästa fälttävlanshästar genom tiderna.

Mödernet kommer från en klassisk märr nämligen Mumtaz Mahal som är en av få märrar man kan läsa om i litteraturen.
Hingstarna brukar ju oftast få ära för det de gör, men sällan stona.

En bit bak i leden hittar man även Friar Rock, Teddy och Swynford. Friar Rock är någon som snurrar till det för mig nu, han finns någonstans bakom någon som jag måste fundera på....

Jag skulle vilja påstå att fädernet här är starkare än mödernet men mödernet är inget man behöver skämmas för.

Crested Lark har Crowned Prince är en kombination av ett gäng matnyttiga hingst såsom Teddy, Hyperion, Raise a Native, Nearco och Mahmoud. Typiskt bra blod som man kan finna bakom goda löphästar och även bakom goda hopp och fälttävlanshästar, främst då Nearco och Teddy.

Morfar Sea-Bird är en ny:o bekantskap till mig men hans blod finns ju uppenbarligen lite här och där och att han stammar från Native Dancer och Sicambre (e. Prince Bio) talar till hans fördel, Sicambre är ju faktiskt mest känd som pappa till Sacramento Song.
Mormor är sedan en produkt av mycket Phalaris-blod som är gångbart både bland löphästar och hopp/fälttävlan/dressyr-hästar.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Men modern till Lotus Poolen finns i halvblodsavel nu och har redan lämnat en godkänd hingst e. Robin Z. Tyvärr finns den inte i Sverige Men kan dock användas om intresse skulle finnas
Coolt!:) Synd på de andra två, men så kan det gå om man är grabb;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Fortfarande nyfiken på vad du har för åsikter om Oldtimer xx!
Hehehe, nu är det dags!:rofl:

Oldtimer har sprungit väldigt bra på banan han har ett fäderne med pappa Esclavo som i sin tur är e. Northern Dancer. Därefter har Esclavo ett möderne som stammar e. Gold Bridge.

Gold Bridge var bland annat pappa till Vilmorin som i sin tur blev pappa till Vilmorence som verkade i Tomelilla i lilla Sverige. Vilmorence var även godkänd för halvblod men där kan säkert halvblodssnillet:angel: Görel ta över om vilka ston han är skyldig till.
Vidare finns Gold Bridge även bakom Spender S fäderne via hans farfar Silver Matal.

Sedan har vi en fader/son-linje av Iron Liege, Bull Lea och Bull Dog. Dessa har alla gemensamt att de finns bakom mycket prestationshästar. En stark hingstlinje med andra ord.

Ännu starkare är linjen Brantôme, Blandford och Swynford. Denna leder i rakt nedstigande hingstled vidare till Vieux Manoir till Mourne vidare till Boran till Laudanum vidare till Oberon Moulon till Equest Carnute.
ALLA dessa har vart framgångsrika avelshingstar i Frankrike Laudanum har t.ex tävlat svår internationell hoppning med fd OS-guldmedaljören Pierre Durand (Jappeloup). Laudanum föddes redan 1967 men var i verksam i avel till inte alltför många år sedan.

Viuex Manoir har i sin tur blivit pappa till Val de Loir en framgångsrik hingst som ligger bakom många hingstar i SF stamboken.

Mourne låg bakom Nelson Pessoas Alcatraz och Giles Bertran de Balandas Croquette. Bägge mycket goda hopphästar.

Ultimate är ytterligare en hingst som kommer ur denna starka linjen via sin far Umidwar och farfar Blandford
Förhoppningsvis är det ingen överaskning för er att Almé har Ultimate som morfar!

På Oldtimers möderne kommer sedan hingsten Neckar (och hans pappa Ticino dyker upp två gånger), detta är en hingst som finns bakom en del framförallt tyska gångartshästar bland annat De Niro .e Donnerhall men han har själv ingen anmärkningsvärd stam att tala om och inte alls på den nivån som övriga hingstar bakom Oldtimer. Dessa finns även att finna bakom dressyrhästar.
Neckar var även pappa till den i Sverige tidigare verksamma Osterglanz som gick tillbaka till Tyskland -91. Osterglanz har aldrig imponerat på mig men någon annan kanske har något annat att säga i den frågan.
Oldtimers mormor Ostsee är en märr med skiftande kvalitet i stammen, både välkänt och bra likaväl som mindre känt och lite okänd så att säga.

Överlag kan man säga att Oldtimer har en härlig fädernelinje och en mödernelinje av skiftande kvalitet där gångarterna dock i vissa fall har kommit fram.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

(Swaps är skyldig till något riktigt, riktigt bra men just nu kan jag inte komma på vad eller vem, för solen skiner ute och snart ska jag pegga upp för utslag)

Swaps ligger ju naturligtvis bakom Hand in Glove och även ett antal riktigt, riktigt bra galopphästar både som fadershingst och morfarshingst.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Neckar var även pappa till den i Sverige tidigare verksamma Osterglanz som gick tillbaka till Tyskland -91. Osterglanz har aldrig imponerat på mig men någon annan kanske har något annat att säga i den frågan.

Osterglanz kan jag ju säga lämnade en hel del mkt bra fälttävlandshästar bla Early Puritan som reds av Mikael Petersson. I mina ögon en mkt bra och kapabel häst. Dessutom red han även Ulster Chieftain som också var efter honom. Båda dessa snygga hästar med god hoppförmåga och bra gång.

Sedan falierar mitt minne när det gäller tävlingshästar, det var ju ett tag sedan :crazy:

Men jag vet att han inte användes jättemycket i aveln
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tack för svaren, låter som muppan inte var ett så tokigt köp. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 018
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 974
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp