Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.
Fört vill jag faktiskt hävda att Blue Talk** är en bra hingst som inte använts i avel speciellt mkt. Han har dock lämnat en del bra fälttävlanshästar + att jag sett honom både tävla fälttävlan och dressyr upp till msv klass och skulle inte tveka att använda honom av vad jag sett. Han har till skillnad mot många andra NZ bra temperament.
Mina erfarenheter av honom säger det motsatta, om temperamentet alltså.
Att han har en guldkantad stam råder inga tvivel om men jag är personligen mycket, MYCKET skeptisk till alla individer som har NZ i sig.... Han var så gudomligt vacker själv men det vete sjutton om man inte skulle kunna hitta 666 någonstans i pälsen på många av hans avkommor.
Halvblod som fullblod har jag endast stött på snurriga NZ hästar.
Kapabla som attan, men med ett temperament som får en fundamentalistisk muslimsk självmordsbombare att framstå som harmonisk.
Angående Blue Talk så det jag sett av honom själv uppvisade symaskinstrav och imponerade inte då på mig. Tilläggas bör att han då var ung.
Jag har jag även träffat avkommor till honom med nerverna utanpå
jag har tyvärr alltså bara dåliga erfarenheter av detta blodet som likförbaskat är bra blod.
Att Krius bara fått 9 ston på fem år beror nog på de avkommor han tidigare fått fram eller snarare inte fått fram. Han betäckte nog som en genomsnittlig lagomhingst av halvblodsras sina första säsonger och resultatet vart väl inte så lysande.
De två första säsongerna betäckte han runt 60ston/år och sedan har väl folk blivit avskräckta. Jag tror om jag ska vara riktigt elak att Steve's Friend som betäckt färre än fem halvblod per år har lyckats bättre.
Du har helt rätt i att man inte vågar använda x-hingstarna i avel men... OM vi från början hade haft riktigt, riktigt bra stammade hingstar som vi faktiskt haft om man kollar bakåt i tiden.
I Sverige har vi ju haft förmånen att ha Konzerts och jag vet inte exakt hur många ston han betäckt men man ser ju att en hingst med bra blodslinjer faktiskt får rejäla blänkare även om stomaterialet kanske är skiftande. Familjen Andlers Amaretto ue. Napoleon är utan tvivel Koncertz främsta avkomma då Amaretto faktiskt deltagit i OS i fälttävlan.
Tittar man vidare på blodslinjer kan man spana titta på angloaraber och kanske framförallt hingsten Stubin x. Angloaraber lever i ett ännu tuffare klimat än de engelska fullbloden gör i ridsportavel. Stubin x som med ett bra fäderne e. Stove Friend xx (som även var pappa till Gold Friend som tävlat internationell fälttävlan) och ett starkt möderne utspätt med prestationsblod av arabisk härkomst och utmärkt xx-blod så lyckades han själv tävla tom 1.50m hoppning i hoppning med placeringar. Helbrorsan Tristan placerade sig i 1.30m hoppning då han var 17.
Stubin x vann fälttävlans-SM och har även tävlat internationellt i fälttävlan. 1988-90 (hittar inte min bok) hade han betäckt runt 40 ston totalt. Ston av mycket skiftande kvalitet, lik förbaskat när han är färdig med sitt aktiva liv som avelshingst har han fått fram några riktigt bra avkommor med helt olika möderne.
Rislyckans Samantha x e. Marabou x.
Marabou hade rent arabblod på fädernet men på mödernet stammade han från Hurricane - Monsiuer D'Ypres - Home Ruler. Marabou x tävlade själv hoppning och Rislyckans Samantha tävlade höga klasser i distans (en sport jag inte begriper mig på men det måste räknas som en merit)
Sulbin x med rent arabmöderne (Bilbao x 2 i första tre leden) och även hingsten Kariba ox som lämnade många bra tävlingsponnyer på den tiden det begav sig. Sulbin har tävlat tom Msv dressyr och placerat sig.
Röd Kalle x med rent fullblodsmöderne e. Asama (e. Ribero ue. Grey Sovereign ) ue. Moderne - Viuex Manoir. Ett möderne som själv tävlade fältävlan och hoppning. Röd Kalle x har tagit SM-guld och har placerat sig internationellt.
Sist men inte minst slagskeppet Businness med ett anglomöderne där Businness morfar är hingsten Le Gregol som är samma hingst som Flyinge Phaetons pappa.
Phaeton gjorde ju mycket rätt under sin fälttävlans och hoppkarriär och blev väl NM-mästare i fälttävlan har jag för mig. Businness har ju i stort sett inte gjort några fel alls under början av sin karriär.
Det jag vill få fram med detta är att gott blod förgås inte så lätt. Dvs att om man har en hingst som kanske inte är så poppis på grund av rastillhörighet eller liknande så spelar detta inte så stor roll för den välstammade hingsten, för han kommer sin stam medan en dåligt stammad hingst sällan kommer att lyckas med sina avkommor.