Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.
*knapplån*
Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion.
Jag är ju själv en av alla som köpt mig ett fullblodssto för att använda i halvblodsavel. Och innan jag köpte henne frågade ajg här om fullblodsstammar, men blev väl egentligen int eså mkt klokare då. De svar jag fick var mest att vissa linjer skulle finnas i dem, ofta då gaaaamla hingstar.
Jag resonerade så här:
Pappan till mitt sto, Ditton Wood**, handplockades av ägaren i sverige för halvblodsavel, så jag HOPPAS att han var lämplig för det också.
(Mamman har jag faktiskt fått veta genom en tråd här på avel att hon gått på ridskola!)
Morfar Glacial vet jag inget om.
De följande hingstarna i stammen är Toe Hold - - Montal - Hurricane - Light O Love och alla dessa känner jag ju igen från halvblodsaveln.
Dessutom lyckades en av härstamningsnördarna
här luska fram att mormors mormor till mitt sto är elitpremierat för halvblodsaveln.
Så detta kändes tillräckligt bra för mig, så när hon dessutom var BRA exteriört, rör sig bra, KAN vika ihop benen när hon hoppar, lättfödd (jag har ett nästan fläskigt fbl.sto i hagen nu, hur vanligt är det?
) och med bra hovar (kan gå barfota och är inte alls ömfotad om hon inte rids) så slog jag till.... (rätt pris och 4 mil till säljaren gjorde ju inte saken sämre heller...
)
Jag skickar ut frågan, har jag gjort ett fynd eller lurat mig själv?