P.R.E till arabsto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EmzaPemza
  • Startdatum Startdatum
Sv: P.R.E till arabsto.

:love:
Han verkar verkligen värd att åka och kolla på!

Men gah så svårt det ska vara! Det finns så många fina!
Jag funderade lite också och kom på att en kompis till mig var helt lyrisk nått år sen över en hingst som jag tror hette Delfinus?
Han var tydligen rätt ung (3år eller nått sånt?) Men han var stor och hade vunnit nått championat... Nån som vet vilken hingst jag pratar om? skulle vara kul att titta på, och se om han var så fin som min kompis påstod :D

Nån som har några förslag? har kollat runt på hingstar, men det skulle vara roligt att höra någon annans åsikt :bow:

Jeg vet inte om han skal gå i avel i år, men jeg tycker mycket om Destino II. Han har veldig gode og funksjonelle gangarter, og det samme gjelder for hans syskon och mor och far.
Han har inte startat så mycket, men han blir riden av en GP-ryttare her i Sverige som tycker mycket om honom, og Destino kan så vidt jeg vet, alle övelsene til GP.
Destino er en mycket funksjonell hingst, og hans stam inneholder också mycket holdbare og gangartssterke hästar.

Det er dessværre slik inom P.R.E. rasen at mange uppfödare i avler på utseende mer enn funksjonalitet.

Lycke til med leting etter hingst til ditt arab-sto :)

Delfinus är son till vårt sto Larrabezua. Han är en fantastisk häst! Hans ägare bor i Skurup. Jag vet tyvärr inte om han skall vara i avel i år. Du hittar ägarna på www.swepre.com Fabelgårdens PRE.

Okej tack :bow: hittade bild på honom och han såg trevlig ut!

Jeg vet inte om han skal gå i avel i år, men jeg tycker mycket om Destino II. Han har veldig gode og funksjonelle gangarter, og det samme gjelder for hans syskon och mor och far.
Han har inte startat så mycket, men han blir riden av en GP-ryttare her i Sverige som tycker mycket om honom, og Destino kan så vidt jeg vet, alle övelsene til GP.
Destino er en mycket funksjonell hingst, og hans stam inneholder också mycket holdbare og gangartssterke hästar.

Det er dessværre slik inom P.R.E. rasen at mange uppfödare i avler på utseende mer enn funksjonalitet.

Lycke til med leting etter hingst til ditt arab-sto :)

Jag håller med dig om vad du säger men jag tycker Destino har ett fel...Han är inte tillräckligt pre-typisk. Han ser ut som ett halvblod. Bara min personliga åsikt dock...:)

Sålde ett angloarabsto för 3 år sedan. Nye ägarna betäckte med en PRE-hingst stationerad i Helsingborg och fick en superfin fölunge. Blev landets första registrerade anglo-PRE!
Mycket fin blandning med arabblodet!

*kl*
Någon som vet om det kommer ut någon hingstkatalog i tryck i år?
Har kollat på förenigarnas hemsidor men är kanske blind.

/T

Jag håller med dig om vad du säger men jag tycker Destino har ett fel...Han är inte tillräckligt pre-typisk. Han ser ut som ett halvblod. Bara min personliga åsikt dock...:)

Det kan kanskje stemme, men jeg tror nok også at man lett kan luras av at han har kort man og er brun. Mange "rasetypiske" P.R.E. hadde inte vært så rasetypiske om det inte hadde vært for den lange flagrende manen og den typiske skimmelfargen.
Han er kanskje av en moderne modell, men har gangarter som flere innen rasen burde ha...

Dessuten kjenner jeg godt til hans avstamning, har sett flere syskon, syskon av moren osv. Og det er rasetypiske P.R.E., med mycket goda gangarter, og inte minst helse som tål hardt arbeid. Etter å ha blitt kjent med rasen, har jeg dessværre sett at det blir avlet på mange svake individer som inte tåler særlig med arbeide, men dom er vackre og vinner championat-tittlar på utstillinger.

Det er viktig å inte avle seg vekk fra rasetypen, men det tror jeg ikke er noen fare med Destino, for han er så gjennomavlet.
Men dette med hingstevalg er jo også en smakssak :)

Jeg skulle gjerne hatt et bra P.R.E. sto, som jeg kunne ført til denne hingst :love:

*puttar på tråden*

Är det någon som vet något om Armas Veleno? Har funderingar på om han kan passa mitt arabsto (om det nu inte dyker upp någon fin gammelpolsk arab med "massa" som inte står i Norrland... letar med ljus och lykta!)

En fråga till: Hispanoarab, ska det inte vara tre raser i dem? Dvs. Engelskt fullblod, P.R.E och arab? Eller klassas det som Hispano med endast P.R.E och arab?

Hoppas på svar!! =)

jag kanske är petig, men han är ju för tusan säkert minst 5 cm högre bak! :eek:

den skulle jag aldrig titta åt ens!

i övrigt fin.

Först och främst är en Hispano-arab en korsning med endast PRE och arabiskt blod. Om fullblod är inkorsat är det en anglo-hispano-arab. Men det är bara ett namn, ingen officiell ras som Hispano-araben.

Armas Veleño är en fantastisk hingst. Han är pampig med mycket bra rörelser. Han kom till Sverige bara för ca 1 månad sedan. Kontakta ägaren om hur han betäcker i år!

Lycka till ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 992
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 869
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 107
Senast: lizzie
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur