P.R.E till arabsto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EmzaPemza
  • Startdatum Startdatum
E

EmzaPemza

Jag ska betäcka mitt arabsto i vår med en PRE hade jag tänkt.
Men vilken ska man välja?
Tanken är att det ska bli en häst, stoet är 1,45cm i mkh så en häst som nedärver STORT är ju att föredra :D
Fördelaktigt om hingsten är rätt kort och stark i ryggen, då stoet har en liten svanktendens.

dålig bild, men den enda som fanns på jobbdatorn:
95rnnm.jpg

Nån som har några förslag? har kollat runt på hingstar, men det skulle vara roligt att höra någon annans åsikt :bow:

Sv: P.R.E till arabsto.

Bästa förslaget är att du ser ut dom hingstarna du själv tycker om , Sen kontaktar du hingstägarna och ser vad deras hingstar har gett i storlek. Ett bra tips är att du tar dig tid att åka runt och träffa hingstarna du är intresserad av.

tesora

P.R.E är en helt ny ras för mig också. Vad finns det för P.R.E hingstar i Sverige och verkar några genom semin eller är alla på naturlig betäckning? Hur mycket kostar det att använda en sådan hingst jämfört med att använda en halvblodshingst? Vad registrerar man avkomman som och vad är poängen med en sådan korsning?

Hingstarna kan du ser på www.swedisprehorses.se
Kostanderna skiljer sig nog mellan hingstarna så där är det nog säkrast att fråga ägarna.
Det finns några som står på semin ,

Om man betäcker en PRE med arab så får du fram en ras som heter Hispano arabè det är en välkänd korsning i spanien, som har en egen stambok i landet.
Tyvärr så är det just nu lite döläge i sverige för att få dom inskrivna i den spanska PRHÁ stamboken, men jag hoppas det löser sig snart.

Goggla på rasen så får du fram ganska så mycket om PRHá :)

Tesora

man kan även titta på www.swepre.com finns många hingstar där, kan titta under hingstkatalog eller stuterier. Googla även på P.R.E så får ni fram mycket hingstar:banana:

Har kollat på Quarzo innan och :love: så snygg! plus för storleken också...

ja, och han har nog den bästa typen för en arab, är inte så grov som många är och ett vackert litet huvud..:love:

nu älskar ju jag dock araber och skulle aldrig (iaf inte i dagsläget) betäcka med nåt annat.

Jag är iof också helt kär i renrasiga araber, men jag har så svårt att hitta en arabhingst jag gillar. Vill ha en större, kompakt, "ridhästarab" isåfall... De flesta hingtar jag har sett är mest bensprattel och svankrygg... Och de som är snyggare i kroppen är små och har dåliga gångarter...
*fördomar* :angel:

Jag är iof också helt kär i renrasiga araber, men jag har så svårt att hitta en arabhingst jag gillar. Vill ha en större, kompakt, "ridhästarab" isåfall... De flesta hingtar jag har sett är mest bensprattel och svankrygg... Och de som är snyggare i kroppen är små och har dåliga gångarter...
*fördomar* :angel:

Varför inte kika på anglo-arab då? De är större och mer resliga, samt mer ridbara.

vilka hingstar har du tittat på :eek::eek::confused:

jag har inte sett så många sånna iaf... titta på tex rohara bacara, enda hingsten som fick 20 poäng av alla dommare på rörelser! och ridbarhet verkar finnas, har dock bara sett 2-3 bilder men det verkar lovande därifrån iaf! han är 157, så stor för att vara arab iaf..

sen finns ju tex el amin i sverige i år, reserv world champion fick 41 poäng på avelsvärderingen om jag inte minns fel, 156 i mankhöjd då, möjligt att han har växt...
hm... fler.....

om du sen inte vill ha en utställningshäst så finns ju tex elcatero, som dessutom är godkänd för halvblod, det krävs en hel del för det!

har du tittat nåt på de hingstar jag har skrivit? om inte, gör det!

Vet ju inte vart du bor... uhumm... Men jag har iaf använt Diestro ( finns på www.swepre.com) Han är 161 i mkh och har lämnat vad jag vet hästar runt 160. har själv 1 stoföl född 07 efter honom och de finns 2st helsyskon till henne.

han har kort rygg, mycket bra temperament å phsyke, bra gångarter ( har bla vart gångartschampion, godkänd i både sverige å spanien mm.)

men finns många andra fina PRE-hingstar oxå...

Lycka till

Jag tycker jättemycket om Velasquez, som dessutom står nära dig i Norrtälje. Har sett honom ett par gånger om året på olika kurser sedan han var fyra år och han är så vacker, mysig och vettig.

Har kollat på Quarzo innan och :love: så snygg! plus för storleken också...

Jag har betäckt mitt arabsto med honnom så vi får se va de blir, 22 aprill e hon beräknad!
Han e en riktig snygging iaf, å trevlig i värkligheten me :)

Ett litet tips då du kikar på PRE hingstarna. Se dem live och se alla gångarter. Välj en hingst som kan röra sig lite större och frammåt och inte en som trampar mest på stället.
(inget ont om de du valt).

Ja det är lite det jag är rädd för, men då min häst har betydligt lättera för att länga än att korta, skulle jag oxå vilja balansera upp det på något vis... hon har inga dåliga gångarter, men är rätt markbunden.

Snart kommer Avelsföreningen ut med årets hingstkatalog. Där hittar du alla som skall vara i Avel i år, priser, vilkor osv.
Kul att du väljer PRE till din arab!

Kan bara hålla med ! Ring till ägaren och be att få komma och träffa honom,
Jag har haft han i mitt stall några dagar , och han är en supertrevlig kille :love:

Har träffat hans bror och han är lika bra och trevlig .

Tesora

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 992
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 869
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 107
Senast: lizzie
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023