Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Volangen

Trådstartare
Hej!
Är det någon här som har gjort en sleeve gastrectomy eller känner någon väl som gjort en?
Jag står själv inför en sådan operation och självklart är man lite nervös. :o

Jag vill gärna veta allt. Bra och dåliga upplevelser. Var ni gjorde operationen etc.

Jättetacksam för svar!

(Skriver under falskt nick, eftersom jag vill vara lite anonym :o )
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Ingen erfarenhet av sleeve gastrectomy men har två vänner som gjort GBP, och aldrig i livet jag skulle överväga göra något liknande hur överviktig jag än var
Båda har snart egen ingång till akuten, om man så säger

Förstår att det inte är sådant du vill höra, men det är nog viktig veta exakt vad man ger sig in på genom att stympa en kroppsdel :(
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Det är därför som man ska titta på sleevemetoden som har alla fördelar men inga av gbp nackdelar.
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Jag har en bekant som gjort det för några år sedan. Tyvärr väger han mer nu än innan operationen, över 150 kg. Mycket tråkigt, och han lider oerhört av det. I hans fall är nog andra behandlingsmetoder bättre. Alltså han gick ner efter op men gick upp allt igen och lite till efter något år.
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Det gäller ju gbp med. Det är klart att man kan lägga på sig vikt om man äter det man inte ska. Båda op.metoderna gör ju magsäcken pytteliten så man inte får plats med så mycket. Om man äter glass istället för mat så är det ju klart att man inte går ner i vikt med någon metod.
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Om man ska gå ner i vikt efter en sådan operation gäller det ju att man börjar äta rätt. Och fortsätter med det resten av sitt liv. Om man inte klarar av att göra det utan att operera sig, vad är det då som gör att man skulle klara det efter operationen?
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Jag har många i min närhet som gjort en gastric och alla har klarat av att gå ner i vikt och hålla den efteråt.

Alla klarar inte av att göra det utan en operation!
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Om man ska gå ner i vikt efter en sådan operation gäller det ju att man börjar äta rätt. Och fortsätter med det resten av sitt liv. Om man inte klarar av att göra det utan att operera sig, vad är det då som gör att man skulle klara det efter operationen?

Om jag förstått de studier som gjorts rätt, så har väl magop det största chansen att lyckas om man nått en viss ganska stor övervikt. I övriga fall läste jag nånstans var det vara ca 2% av de med högt BMI som klarade att gå ned i vikt och behålla sin nya normalvikt. Med operation har man förbättrat sina odds rätt kraftigt, vad jag förstår. 2 % är ju nästan försumbart. Jag tror att kombinerad operation och andra behandlingsmetoder som beteendeterapi borde vara en framgångsrik modell om man har ett BMI på 40+.
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Om man verkligen har viljan att äta, så kan man töja ut magsäcken igen även efter en operation.

Att "äta" triggar belöningssystemet. Går det till överdrift så finns det troligen en orsak till varför man har ett överdrivet behov av "belöningen". Det kan vara en idé att med hjälp försöka hitta och förstå rotorsaken istället för att ta bort ett specifikt symptom genom en inte helt ofarlig operation. Det förstnämnda kan förstås uppfattas som en betydligt jobbigare och längre resa.

/V
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Om man gör en "sleeve" så tar dom bort 80% av magsäcken. Allt annat är orört, det är därför som tarmarna funkar som vanligt. Man kopplar inte om någonting. Det finns ett hungerhormon i magen som heter grelin, det tar dom bort och därmed så försvinner en stor del av hungerkänslorna. Det betyder att man kan äta allt men i väldigt liten mängd. Den här metoden har praktiskt taget slagit ut gastric bypass i USA. I Sverige så godkänner inte landstinget denna då dom tycker att det är för ny. Man måste betala själv om man vill göra den. Ni skulle bli förvånade hur många som gjort det. På cftk så opererar dom från IBM 30.
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Hej, jag har konsultation denna vecka för en sleeve som jag nyligen upptäckt fanns. Var inne på en gp innan men den verkar lite läskig. Vad har du för utgångspunkt? När och vart ska du göra den?
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

OBS att det inte är så i alla landsting!!! Däremot har dom olika BMI gränser satta för att göra sleeve, gp eller banding!!!
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Om man verkligen har viljan att äta, så kan man töja ut magsäcken igen även efter en operation.

Att "äta" triggar belöningssystemet. Går det till överdrift så finns det troligen en orsak till varför man har ett överdrivet behov av "belöningen". Det kan vara en idé att med hjälp försöka hitta och förstå rotorsaken istället för att ta bort ett specifikt symptom genom en inte helt ofarlig operation. Det förstnämnda kan förstås uppfattas som en betydligt jobbigare och längre resa.

/V

Fast nu har väl då iof många som faktiskt försökt tagit hjälp att "hitta rotorsaken" och massa annat sånt innan det gör en operation..

Jag tycker att det låter som om att du antyder att många tjockisar bara är lata och lite dumma i huvudet som liksom inte ids ta den "långa och betydligt jobbigare resan" och si stället tar "the easy way out".

Jag känner många som gjort magoperationer, och med dom jag känner väl har jag följt deras kamp på nära hål under flera år, och jag FÖRSTÅR deras val till 100%.
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Jag har gjort en GBP och det är värt varenda uppoffring, det är 63 kg mindre av mimmipigg numera.
Jag är väldigt rädd att gå upp igen för det handlar ju om att sköta sig. Att jag blivit mjölkallergiker och
inte tål ägg och kolsyrade drycker är bara en småsak gentemot mina tidigare problem.
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Tänk att du gått ner en hel Ainasoja!!!!

Härligt jobbat av dig och jag hoppas allt gått så smärtfritt det bara går :) vet mycket väl vilken omställning det är efter en GBP!!!
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Jag har gjort en GBP och det är värt varenda uppoffring, det är 63 kg mindre av mimmipigg numera.
Jag är väldigt rädd att gå upp igen för det handlar ju om att sköta sig. Att jag blivit mjölkallergiker och
inte tål ägg och kolsyrade drycker är bara en småsak gentemot mina tidigare problem.

Precis så känner mina kompisar som gjort det också!
Visst har det varit jobbiga delar, men fördelarna har i alla fall än så länge uppvägt nackdelarna by far!
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Om man inte klarar av att göra det utan att operera sig, vad är det då som gör att man skulle klara det efter operationen?

Skillnaden är att man slipper kämpa mot den eviga hungern.
Det är lättare att äta rätt om inte hela kroppen skriker av hunger.

Operation är bara ett hjälpmedel.
Jag känner många som fått tillbaka sitt liv tack vara GBP.
De är friskare än de flesta och definitivt friskare än vad de var före operationen.
 
Sv: Överviktsoperation, sleeve gastrectomy

Wow! Imponerande. Det måste kännas hur underbart som helst att gå ned så mkt. Jag undrar hur du gör med din rädsla för att gå upp igen? Går du i någon form av terapi för din ätstörning?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 252
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp