Övervikt på konvalescens som går på bete..

Vinja

Trådstartare
Behöver kloka buke-råd!!:bow:

Hur håller man vikten på en häst som på veterinärs ordination endast ska gå i hage? Hon går ute dygnet runt på sommarbete och får inget annat foder.

Har haft följande funderingar:
- Stalla in henne X antal timmar/dygn. Min andra häst skulle få göra henne sällskap.
- Prova Greenguard eller liknande
- Ha henne kvar i den hagen hon går i nu så den blir nedbetad och om behov finns senare i sommar stödfodra med hö

Har ni några kloka råd??
Att gå som sällskapshäst är inte riktigt hennes grej, så vill gärna hålla allt annat så normalt som möjligt. Det som skulle passa henne bäst är mitt sista alternativ, men vet inte om det är tillräckligt.

Har försökt hitta gamla trådar om det här, men har inte hittat någon som jag tycker stämmer in helt och hållet.

Här är en bild tagen förra veckan:
http://i25.photobucket.com/albums/c86/julia_runesson/Vinja/DCP_0569.jpg

Så hon är inte mager precis:crazy:
 
Sv: Övervikt på konvalescens som går på bete..

Nu har vi i samråd med stallägaren kommit fram till att bantarhagen kommer hållas klippt och min häst kommer ha sällskap av en ponny med lite övervikt. Jag hoppas det kommer räcka!

Hon kommer ha saltsten i hagen och sen har jag tänkt ge lite av Krafts gröna mineraler. Något annat som kan vara bra att tänka på?
Ingen annan som är i samma situation?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 256
Senast: Gabby_Ossi
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 286
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp