Överträna...?

Migo

Trådstartare
Det dök upp en spontan fundering när jag läste en annan tråd här inne, ang överträning av hund.

Har som bekant två (vallande) border collies på nu 22 respektive 29 månader.

De jobbar på får minst 40 min om dagen minst 5 dagar i veckan, ofta mer. Några dagar i veckan handlar det om mycket längre träningspass, och någon/några gånger i månaden är det heldagsarbete som gäller(>6 h). Heldagarna är många olika arbetsformer, både ligga och trycka, lasta och samla ihop.
Utöver detta shejpar vi några minuter om dagen, kör lite uppsök (godis i gräsmattan), går promenad och de går hela tiden helt lösa på gården när de inte aktiveras av mig.
På en höft skulle jag tippa att de rör sig några mil om dagen en normal dag, med träning och lek.

Sommartid cyklar vi ibland till-och från ett av träningsområdena, det rör sig då om ca 6 km cykling (varierar mellan trav och snabbare tempo beroende på underlaget). Väl framme kan vi träna mellan 1-3h, vila en liten stund och sen cyklar vi hem igen.

Vilodag här hemma innebär att de enbart får promenader på ca 4 km, samt att de går lösa på tomten hela dagen(1½ ha). De leker då mycket med varandra och är i rörelse iaf hälften av tiden.

Ett par dagar i veckan simtränas de i en sjö, svårt att avgöra hur långt de simmar, men det rör sig inte om några längre stunder.

Hundarna har inga problem att koppla av inne, eller att läggas plats och vara passiva i några timmar även ute på träningsområdet. De somnar gott på kvällarna oavsett aktivitetsnivå på dagen, och vilar även lugnt ute mellan varven. De dagar jag jobbar på annan ort är de med i bilen och sover lugnt i många timmar.

Jag märker ytterst sällan symptom på trötthet i träningen, vid enstaka tillfällen har den yngsta visat litet stelhet dagen efter ett hårt pass och har då fått vila och massage, och är sig själv nästa dag igen.

Kör jag för hårt med dem? Har ni några tips på hur jag bör ändra träningen för att öka hållbarheten och välbefinnandet för dem?

/Migo
 
Sv: Överträna...?

Den enda som jag, hönsmamman själv skulle oroa mig för är den yngre som visar sig stel ibland. Men om du vet vad som har orsakat det så är det ju bättre. ;) Alltså, våran nuvarande yrväder blev ju plötsligt stel och sedemera halt innan hans operation, utan att jag hade ändrat motionen, men däremot oroar jag mig inte över stelhet efter en lång dag jakt i snö, utan svär mer över att jag kanske har tränat för dåligt.
Men eftersom de regelbundet får röra och träna sig så mycket så är det ju inga problem, det är ju när de plötsligt får träna hårt utan att vara tränade för det som problemen kan komma.
 
Sv: Överträna...?

Jag tycker det låter som ett drömliv för tv¨å bordercollies:)
 
Sv: Överträna...?

Låter som ett fantastiskt hundliv :DTänk om alla hundar hade det så:love: Ang stelheten så skulle jag inte oroa mig för den yngre om det bara är i bland och den då får vila och massage. Har haft samma grej på en av mina men det har gått över med tiden .:)
 
Sv: Överträna...?

Vad skönt, jag tycker att det är svårt att hitta info om en övre gräns för träning - såvida man inte ser tecken på att hunden bli överstimulerad och får svårt att koppla av mentalt.

Unghundens stelhet tolkar jag som träningsvärk, och är inte oroad över. Det är ett mycket tydligt samband med extra hårda/nya fysiska ansträngningar, och han har aldrig några ömma/varma punkter när man klämmer igenom honom.

Tack för era lugnande svar!
 
Sv: Överträna...?

Vad skönt, jag tycker att det är svårt att hitta info om en övre gräns för träning - såvida man inte ser tecken på att hunden bli överstimulerad och får svårt att koppla av mentalt.

Du hittar inget för att det finns inget ;)

Du märker ju själv, som du säger så reagerar unghunden ibland och det får du vara noga med att förebygga innan träning och arbete genom att värma upp mer noggrant, stretcha mellan varven, se till att hunden inte börjar arbeta utan uppvärmning o.s.v. och även se till att stretcha, kyla av hunden på ett korrekt sätt för att minimera träningsvärken.

Annars får man väl aktivera hunden så mycket man själv behagar och orkar om de verkar må bra av det både psykiskt och fysiskt!
 
Sv: Överträna...?

Jag tycker att det är skillnad på träning och träning. Visst tränar man vallningen men det är ändå något som ligger så himla naturligt hos dessa hundar, det är något som "finns" där och som du egentligen bara behöver lägga styrning på. Jag personligen tror väldigt mycket på vila i det generella, att inte träna varenda vareviga dag, just för att det är så viktigt att hunden kan slappna av de dagar det inte blir något alls. I min värld måste det fungera!

Jag tycker att det generellt sätt är vanligt med överträning, men att det är mer vanligt förekommande i tex brukset och lydnaden. En hund med mycket arbetsvilja kommer aldrig att säga "nej tack" när man säger att detär dags att jobba igen, men min uppfattning är att får de ha semester någon gång ibland så får man ut mycket mer av träningen, momenten sätter sig bättre, hunden får en chans att vila och smälta sina intryck och befäster de beteenden man vill snabbare och effektivare. Jag har två, och framförallt en hund som aldrig skulle banga för att få jobba, men jag försöker få henne att vila två dagar i veckan iaf från regelrätt träning, jag tror att nötning av moment varenda vareviga dag gör mer skada än nytta.

Likaså kan jag vara lite tveksam till tränings och tävlingshets med unga hundar. Jag säger absolut inte att hundarna måste må dåligt, men någonstans kan jag många gånger känna att vissa ägare glömmer att låta sin hund "bara vara en hund".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 824
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 633
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp