Snurrfian
Moderator
Alltså 20 grader tycker jag är svalt och skönt och då är jag ändå lite känslig för värme. Det var ju en tråd om det här tidigare i år också och än så länge tar jag slut betydligt tidigare än hunden. Men visst, jag undviker asfalt när det blir varmt och erbjuder vatten. Men jag är inte speciellt orolig för alger heller utan låter honom bada där det är möjligt. Vi vandrade 5 timmar i Funäsfjällen när det var drygt 25 grader men såg till att ta en tur med mycket vatten i närheten. Hunden var betydligt piggare än oss människor när vi kom tillbaka till bilen. Dagarna efter blev svalare och då fick jag istället använda mig av en flecetröja när vi stannade och fikade i och med att han hade badat sig fram till fikat och huttrade lite i blåsten.Hur tänker ni med motion sommartid?
Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det är kul att bli lämnad hemma och vi bor i lägenhet. Nu börjar det ju tackolov svalna av något men är fortfarande 20-23 grader här på dagtid.
Jag går ffa promenader och så försöker jag jogga ett par dagar i veckan. Min hund är okänslig för värme, för att vara hund dvs. Hon går självmant och lägger sig i solen när vi är ute och hon går bara i skuggan en liten stund när det blir helt olidligt, för att sedan gå tillbaka till solen igen. Men jag går promenader på morgonen och på kvällen när det är varmt, bara kissrundor dagtid.
Värsta dilemmat för mig är joggingrundorna. När ska man veta att det är för varmt? Jag är observant på min hund såklart men det är klart att den springer ju om jag gör det... varmare dagar försöker jag vara där den kan vara lös för då ser jag ju om den sackar efter. Det har hittills aldrig hänt att hon pga värme varit helt utslagen när vi kommer hem, eller ens sådär jätteflåsig och trött. Bevisligen har jag lyckats. Jag brukar undvika joggingrundor om det är varmare än 20 grader, men det har ju varit svårt i sommar. Det har hänt att vi varit ute om det varit runt 22. Springer 5-10 km kan tilläggas.
Började grubbla mkt kring detta då jag tidigare i sommar mötte en kvinna ute med en långhårig schäer, joggandes mitt på dagen i 25 grader och sol. Kort därefter en karl med två amstaff, cyklandes i liknande väderlek. Tänkte då att man gör väldigt olika bedömningar bevisligen...