Övertaggad häst!

N

NannaRufus

Hej, jag har ett litet problem med min medryttarhäst! Tänkte att jag kanske skulle kunna få lite bra tips här :)
Jo, när man rider ut så blir han jätte taggad alltså värkligen jätte taggad. Han sparkar massa bakut och aa. Och när man rider i paddocken så tvärstannar han och vägrar gå fram eller så bara han gör massa bakut och så.

Så någon som har något tips ? :)

Sv: Övertaggad häst!

Ont?

Annars skulle jag tipsa om att ta hjälp av en tränare och träna lydnaden på din häst, svårt att tipsa genom internet! :)

Fråga ägaren, funkar hästen med andra ryttare men inte med dig så gör du någonting fel. Förklara att du inte klarar av hästen och be om hjälp. Jag lovar att ägaren uppskattar ärlighet mer än om du gör fel under en lång period och stressar igång dennes häst helt i onödan.

Är hästen ny för dig? Han kanske testar dig.
Annars skulle jag kolla sadeln och om han har ont någonstans.
Om hästen sparkar bakut skulle jag inte kalla den taggad. Snarare olydig eller smärtpåverkad.

Jag säger som min vän distansryttaren: Allt sånt försvinner efter några mil...

:p

Fråga ägaren, funkar hästen med andra ryttare men inte med dig så gör du någonting fel. Förklara att du inte klarar av hästen och be om hjälp. Jag lovar att ägaren uppskattar ärlighet mer än om du gör fel under en lång period och stressar igång dennes häst helt i onödan.

:bow: Precis!

Okej, tack för alla svar :)
Ett problem kanske kan vara att han inte blir riden jätte ofta?

Halvt KL
Min kille blir också övertaggad ofta då vi ska trava ute. Kan stegra, sparka bakut, galoppera-trava-skritta-på en gång. Ser ut som faan helt enkelt! Och inte kul att sitta på heller! Brukar ge honom halvlånga tyglar och vara bestämd att de är framåt han ska (annars är de jättekul att hoppa sidledes). Han gör så bara ute och ibland i hagen när de är superkul så har uteslutit ryggproblem. Tror helt enkelt att de är superkul att komma ut och kopplar de till fullfart (dock har aldrig ja raceat så måste tyvärr misstänka en gammal medryttare).
Mitt tips är alltså att mana framåt och va bestämd men ja vill gärna ha andra bra tips! :)

Prata med hästens ägare om problemen i första hand. Dina problem är dennes problem.

En del hästar har mer energi än andra, andra har lite mindre. Men för att få ett bra temperament på alla hästar krävs både regelbunden motion och en rätt anpassad foderstat.

Du nämner att hästen inte rids så ofta, det kan vara ett av problemen. Man ska inte rida en het häst jättehårt varje dag, men den kan behöva sysselsättning 7 dagar i veckan för att hålla sig i skinnet. Mycket varierande arbete såsom dressyr, klättring, skrittpromenader, markarbete eller arbete vid hand (tömkörning ex..)

Jag har själv en het häst, och måste hålla honom sysselsatt varje dag. Vare sig solen skiner eller regnet öser ner... Ibland leker vi bara lite och tränar lite lydnadsövningar, andra dagar blir det hårdare pass. Jag brukar planera min ridning för varje vecka, vilket krävs för att hålla min heta häst i skinnet.

En het häst behöver ofta inget kraftfoder. Min häst äter ett hö med bra näringsvärden, en näve betfor och mineraler. Jag har räknat ut min foderstat för att den ska täcka hans behov - utan att göra honom ÄNNU piggare.

Om hästen inte fungerar trots daglig utevistelse med hästkompisar, rätt foderstat och bra motion - då kanske hästen har ont. Det kan vara det mesta. Sadeln kanske ligger dåligt, ryggont eller spänningar. Då är det ägaren som ska se till att hästen får vård.

Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 826
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar