Sv: Övertaggad häst!
Prata med hästens ägare om problemen i första hand. Dina problem är dennes problem.
En del hästar har mer energi än andra, andra har lite mindre. Men för att få ett bra temperament på alla hästar krävs både regelbunden motion och en rätt anpassad foderstat.
Du nämner att hästen inte rids så ofta, det kan vara ett av problemen. Man ska inte rida en het häst jättehårt varje dag, men den kan behöva sysselsättning 7 dagar i veckan för att hålla sig i skinnet. Mycket varierande arbete såsom dressyr, klättring, skrittpromenader, markarbete eller arbete vid hand (tömkörning ex..)
Jag har själv en het häst, och måste hålla honom sysselsatt varje dag. Vare sig solen skiner eller regnet öser ner... Ibland leker vi bara lite och tränar lite lydnadsövningar, andra dagar blir det hårdare pass. Jag brukar planera min ridning för varje vecka, vilket krävs för att hålla min heta häst i skinnet.
En het häst behöver ofta inget kraftfoder. Min häst äter ett hö med bra näringsvärden, en näve betfor och mineraler. Jag har räknat ut min foderstat för att den ska täcka hans behov - utan att göra honom ÄNNU piggare.
Om hästen inte fungerar trots daglig utevistelse med hästkompisar, rätt foderstat och bra motion - då kanske hästen har ont. Det kan vara det mesta. Sadeln kanske ligger dåligt, ryggont eller spänningar. Då är det ägaren som ska se till att hästen får vård.
Hoppas det löser sig!