Överreagerar jag?

Sv: Överreagerar jag?

Jag hade blivit totalt galen. Bara en av de sakerna hade varit nog för att bägaren sa rinna över. Jag hade sagt till riktigt ordentligt och hände det något sånt igen så hade jag flyttat på sekunden. Det är ju inte acceptabelt. Hur ser kontraktet ut? Finns det någon möjlighet att komma ur 3 månaders uppsägningstid eftersom dom inte har skött sin sida av kontraktet (dvs fodra, insläpp och allt det dom har missat och glömt på)?

Jag vet inte hur det är med uppsägningstiden.
Stallägarn har vart bortrest men hemma nu skulle jag tro, ska se om jag får tag på henne. Jobbade i helgen och skulle få min "lön".
Jag har tjatat lite på mamma men det hjälper inte :(
Jag känner mig klämd i allt detta när jag inte vet om hon får sin mat eller så :cry:

Senast ändrad:

Men varför är din mamma emot att du ska flytta?
Om det går både tåg och buss till det nya stället så är ju en motivering att du kan ta dig till stallet mer själv!

En annan motivering är att om du flyttar till det nya stallet så har du säkert fler kompisar i det iom att du redan stått där?

Kan du prata med din pappa om det hela? Han kanske kan övertyga din mamma?
Och om inte, kan du prata med någon i det stallet du vill flytta till, någon vuxen, som kan förklara det allvarliga i det som hänt för din mamma.
Din mamma låter som en sådan mamma som inte kan så mycket om hästar (och inte bryr sig om hästar heller).
Om en hästkunnig vuxen ringde till henne och pratade med henne kanske hon skulle förstå allvaret!

Sedan kan jag tycka att det itne är snällt av din mamma att inte vilja låta dig flytta om du inte trivs, jag skulle inte vilja att en dotter till mig (har dock ingen iofs) skulle tvingas vara på ett ställe varje dag på, som hon inte trivs på! :confused:

Hon kan inte mycket om hästar och pappa kommer säga att det blir längre att hämta mig då.
Ena dagen ska jag flytta henne, nästa sko hon tillbaka till sin gamla ägare och när jag säger att hon får de för vi inte trivs i stallet, nej då har dom ingen plats för henne (enligt mamma)

Jag har ridskolans stall att välja på eller här, och där är dom ute typ 3 timmar och det vill jag inte heller.

Andra stallet (med buss och tåg) har kortare utevistelse än vad vi har nu och det gick tydligtn bara 1 buss dit och hem på helgerna.
Sitter och kollar stallplatser nu och ser om jag hittar nån bra.

Kan sadelmärken komma tillbaka på en lite fuktig häst med fleecetäcke om man borstade efter man ridit o inte va svettig under sadeln? :confused:

Har precis pratat med henne igen och jag får inte prata med dom för då kommer jag starta massa "intriger" enligt henne, men vad ska jag göra när inte hon gör de?

Senast ändrad:

Du övewrreagerar absolut inte, jag skule bli galen om det hände mig.
Särskillt det där med att de troligtvis hade ridit på DIN häst utan DITT tillstånd, det borde faktiskt gå att anmäla.
Jag skulle ta ett regält snack med ägaren av stallet, och om den inte hjälpte så skulle jag flytta min häst.För tänk om den som red din häst inte kan så mkt om hästar och omedvetet-eller medvetet skadar din häst...:cry:det skulle ju vara hemskt.
Hoppas du kan ta itu med problemet en gång för alla.
Lycka till!:bump:

Hej , sadelmärken kommer inte tillbaka tyvärr...
Men det där andra stallet (med buss och tåg) är nog ändå bättre för din häst, då hästar ska ha regelbundna rutiner och ska såklart få äta ordentligt.
Om du inte kan få ngn ändring så skulle jag titta i kontraktet med stallet och om det står att de kommer att få mat och vatten varje dag och de inte får det så är det ett brott och kan anmälas om inget ändras (samma sak med den som hemligt red på din häst).
Annars så skulle jag verkligen flytta min häst även om det e långt för man måste ju tänka på sin hästs bästa och inte på om man orkar åka så långt eller inte.
Jag själv hade en foderhäst som jag hade i ett stall långt bort.
(Jag tyckte det stallet var bättre än de närmare mig)
Och det tar 1,5 timme att bara komma dit (tåg och buss) och jag blir varken hämtad eller lämmnad, den resan gör jag för att jag tänker på hästens bästa.;)
Lycka till!:bump:

Stallfejden! He He. DET finns det i alla fall underlag för att gåra en sådan. Med avsnitt varje dag! Jag gratulerar mig själv att vara lyckligt lottad OFTA!

TS. Försök att vara "saklig" när du pratar med dina mamma. Skriv en lapp med det du vill ta upp (ta dom viktigaste punkterna och fundera igenom dem i förväg) - säg till henne "jag har skrivit en lapp med saker jag skulle vilja prata med dig om, jag behöver din hjälp att reda ut det här för jag klarar inte det själv - var snäll och lyssna".

Jag har pratat med stallägaren om bettet idag och hon sa att de aldrig hänt har tidigare och tränset ramlat ner, nån hängt upp det och bettet låg kvar på golvet. Någon medryttare tagit upp det och lagt de på nått annat ställe (Det var en vecka sen snart o inget bett har kommit fram)

Att fodringarna inte sköts hjälper inte att jag tar upp, jag är barn så dom lyssnar inte. Ska säga åt mamma att prata med henne. Annars kommer en kompis och hjälper mig att flytta henne. Farmor hjälper mig att betala stallplatsen då :bow:

nej, men herregud, att någon tatt en plånbok! Fel mat, och att någon ridit din häst är ju värst av allt, har de ingen som helst koll på vad som händer, och att någon har fått för sej att rida någon annans häst, hur kan dom. och det med glassburken. Ne ush, flytta!

Om hästen glöms ute under stallägarens ansvar, och om den byter hage x antal gånger utan att du blir informerad, kan stallägaren löpa en risk att åka dit för vårdslöst förfarande, om en skada sker på hästen.

stället du beskriver låter helt sjukt.

håller med övriga: visa din mamma tråden. du ska INTE utsätta vare sig dig själv eller din häst för ett sånt ställe.

Jag tycker så synd om dig som inte har föräldrar som lyssnar på dig och som inte kan ta ansvar för hästen utan bara rycka på axlarna. Inte lätt att styra upp sånt här ensam om ingen lyssnar. Bra att du har människor runt dig iaf som vill hjälpa som farmor och kompis.

Burkarna kan hästarna knappast dra in själva. Trots att dom ligger i samma påse som höt. Springan är på tok för smal. Nu snackar vi hinkar.
Den som fodrade kanske bara vände på påsen och burken råka ramla ut?
Låter det troligt? :confused:

Låter som ett hemskt stall! Jag skulle flyttat på en gång!

Angående burkarna så är det mycket möjligt det du skriver. Så hände det mycket hos oss i somras. Alla kraftfoderhinkar/byttor ligger i IKEA-påsarna med hö. Vissa klantar la i den först och höt sen(!) så byttorna inte syntes och när man vände upp och ner på påsen hördes ju ingen duns eller liknande från byttan, samtidig som höt hamnade både under och över så de inte syntes.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama