Överreagerar jag?

Remix

Trådstartare
Vet inte vart jag skulle lägga tråden men ni får flytta den om den hamnat fel.

Nu tar jag allt från början:

Jag flyttade in den 8 november med ett 3 årigt Connemarasto.
Stallägaren sa att vi skulle dra av dom dagarna men hon drog "bara" av 5 dagar. Inte så mycket att bry sig om. Men nu på senare tid har dom glömt att ta in henne, det har hänt kanske 2 ggr, men det är värre än ingen.
Hästarna fodras 5 ggr per dag. Flertalet gånger har dom gett fel påsar/glömt någon häst. Inte bara min utan även grannens häst blev utan kvällsmat nån gång. Dom har även glömt höpåsar (IKEA påsar) inne hos hästarna som vi fått plocka ut när vi kommer. Glassburkar som vi haft havre i har blivit söndertrampade i boxar och hon har fått ett sår en gång som blödde och fick läggas om med hjälp av vet.
Hon går med 2 fullstora hästar som är normalfödda och fodras med "en tuss" ensilage, vilket är omöjligt att veta hur mycket det innebär då det är olika som fodrar. Vetrinären har sagt att hon inte får gå upp nå mer, men enligt dom i stallet är det mitt ansvar. Hur ska jag kunna göra det?

Idag gick det över gränsen!
Igår hade jag köpt ett nytt bett och hängt det på kroken under mitt nya träns (det sista jag gjorde igår innan jag åkte var att putsa det och hänga det rakt!).
Idag när jag kom var det nya bettet borta (prislappen var t o m kvar) och tränset hängde med bettet snurrat och smutsigt. Det hängde i nosgrimman med tyglarna på golvet.

Hon hade märken efter en sadel på ryggen och jag hade borstat av henne noga igår.

Stallet är en stor anläggning, i ena stallet finns 12 hästar och i vårat likså.
Det finns även ett företag som hyr 2 stall på samma gård, dom har säkert 25 hästar därmed. Det är alltså en rätt stor anläggning med supermöjligheter och dessutom är det nära från mig..
4 km när jag är hos min pappa och 8 när jag är hos mamma. 1 km från bussen då jag inte alltid får skjuts. Funderar starkt på att flytta henne men då har vi 3 månaders uppsägningstid och då börjar ju allt roligt med möjligheterna som finns (tex terrängbana, badställe osv),

Överreagerar jag? Hur hade ni gjort?
Ni får ursäkta mig att det blev så luddigt men jag är lite överhettad. :p

Kan även tillägga att min plånbok låg i mitt skåp, när jag kom till baka var den borta, jag tog ur allt i mitt skåp och tittade, den va inte där. 2 Dagar senare låg den brevid mitt skåp..
Inget var taget men jag hade bara mitt legg, bankomatkort (utan pengar) och ett gammal presentkort (några kr kvar) :p

Senast ändrad:
Sv: Överreagerar jag?

Du överreagerar absolut inte, så får det inte gå till. Säg till dom på skarpen hur du vill ha det blir det inte bättre så flytta ;)

Jag har försökt säga till dom om tex höpåsarna, då säger dom "ojdå, men det är inte så farligt, hon lever ju"
Bettet o plånboken vet jag ju inte vilka det var så det blir lite svårt.

Hade någon ridit din häst utan din tillåtelse och vetskap eller fattar jag fel? Jag gillar inte när det blir slarv och det är så trist om det blir missförstånd med ansvarsområderna så som fodringar osv som du nämnde att nån häst blivit utan mat, sånt får ju inte inträffa. Känner du dig otrygg att saker inte sköts så ta ett snack med ansvarig att du är missnöjd.

nu ska vi se om jag fattat det rätt...

du fick betala för dagar du inte stått i stallet
dom glömmer ta in din häst.
den får inte maten den ska ha.
säkerheten i stallet är i princip obefintligt(men hästmat har man i plasthinkar, inte glas...)
och någon verkar ha ridit din häst olovandes...

Personligen hade jag gjort fysisk åverkan på stallägaren!

jag hade krävt mina pengar tillbaka och att uppsägningstiden skulle utgå och flyttat min häst omgående.

Du har väl ett skriftligt avtal där det står vad som ska ingå osv?
Hänvisa till det och påvisa alla fel och brister.

Du överreagerar INTE! :crazy: Så får det ju absolut inte gå till! Och att någon ridit din häst :crazy: Jag hade flyttat så fort jag kunnat...!

:eek: Har de ridit din häst, unghäst dessutom!, utan lov??
Nej, där hade inte jag stannat! Man måste ju kunna känna sig trygg när man lämnar hästen i stallet. Inte vara orolig för om den ska få mat, få skador, glömmas ute, bli riden osv!

nu ska vi se om jag fattat det rätt...

du fick betala för dagar du inte stått i stallet
dom glömmer ta in din häst.
den får inte maten den ska ha.
säkerheten i stallet är i princip obefintligt(men hästmat har man i plasthinkar, inte glas...)
och någon verkar ha ridit din häst olovandes...

Personligen hade jag gjort fysisk åverkan på stallägaren!

jag hade krävt mina pengar tillbaka och att uppsägningstiden skulle utgå och flyttat min häst omgående.

Du har väl ett skriftligt avtal där det står vad som ska ingå osv?
Hänvisa till det och påvisa alla fel och brister.
Japp, skriftligt avtal har vi också.

Menar givetvis glassburkar, lite slarvigt skrivet.
Jag kan inte anklaga någon eftersom jag inte vet men när tränset är använt, bettet borta och märken efter sadeln så börjar man fundera.

Stallägarn är där på helgerna inte mer, hon bor i stockholm på vardagarna..
Unghäst ja, 3,5

Jag kan inte anklaga någon eftersom jag inte vet men när tränset är använt, bettet borta och märken efter sadeln så börjar man fundera.

Här handlar det inte om att fundera och inte veta... det är för mig solklart att din häst har blivit riden :crazy:
Jag hade haft svårt att hålla mig ifrån att gå bärsärkagång!

Fast tyvärr kan jag inte säga upp stallplatsen själv då jag är minderårig.
Mamma tycker det är "så perfekt" och jag har bara fått för mig.
Det andra stallet jag funderar på (Min fd medryttarhäst står där så jag har vart där) ligger 13 km från mamma, 50 kr extra så det kan inte var så.
Dit går både buss och tåg. Lika långt att gå men det är det nog värt. Moppe får jag om 2½ månad.

Då tycker jag du ska prata allvar med din mamma, för det du berättat här är inte acceptabelt! Berätta det du berättat för oss här. Fy för såna ställen :(

Men herre j*vlar!
Vad är detta för ställe?
Jag hade blivit skogstokig om min häst hade skötts så där.
Och att någon tar mina saker ser jag som STÖLD!

Förstår att det är skönt med en bra anläggning men vad hjälper det när den är fylld av idioter?:eek:

Men det måste ju finnas mer som reagerat, bla grannen vars häst inte fick sin mat. Att det kan ske ett misstag i planerat schema är ju inte mer än mänskligt men inte om det sker regelbundet för då visar det ju att det inte fungerar som de har det nu. Förstår din oro och det måste vara en mardröm att ha sin häst inhyrd i ett stall där man inte vet om hästen fått mat, tagits in i tid eller rent sagt redan ridits av en okänd när man kommer dit. Finns det ingen du fått bra kontakt med i stallet som du kan prata med + ägaren? Ett möte med alla kanskke kan funka och gå igenom det som trycker en, det funkade och blev bättre i ett stall jag va innan som va en mardröm.

Hon blev tokig och stallägaren fick en rejäl utskällning.
Jag är där medans alla jobbar (oftast själv på hela anläggningen) och har inte hunnit prata så mycket med människorna där. Under tiden jag stått där har 3 flyttat och innan jag kom dit flyttade halva stallet. Hört att ägaren haft sina små ideér, mot mig är hon jättetrevlig.

jag hade varit hysterisk för mindre...
dessutom så är plånboksstölden och den otillåtna ridningen av din häst saker som du faktiskt bör polisanmäla!
Det är brott och jag förstår att du känner dig ledsen, arg och kränkt...
prata med dina föräldrar!!!

Du överreagerar inte. Jag tycker att du ska prata med din mamma och sedan försöka prata med stallägaren. Om stallägaren anser att allt är ok så bör du nog fundera på att byta ställe... erfarenheten säger mig att det inte är sista gången konstiga saker kommer hända tyvärr. Vissa stall är det ordning i, andra inte och det beror ju på stallägarens inställning. Sen kanske man aldrig ska lämna plånboken så den syns i skåpet för det kan ju fresta någon som behöver pengar väl mycket men det är ju antagligen inte stallets fel. Det hade nog hänt var du än lämnat plånboken framme. Hoppas att det löser sig.

prata med dina föräldrar!!!

Som jag skrev tidigare lyssnar dom inte speciellt mycket, jag är ett "litet barn" som blivit arg för nått och vill anklaga dom, så är det inte och jag är livrädd att nånting händer medans jag är borta. (Låter lite egoistiskt men så är det)

Mitt skåp var stängt när den låg där inne.

Hmm låter som det förra stallet jag tog hand om en häst i, det kunde man verkligen anmält till stallfejden om ett sånt program funnits:grin:. Va ett stort stall med säkert 18 boxar men bara högst 5 hästar inhyrda som en efter en sa sitt och drog. Som andra sagt så är det nog bäst att du berättar allt för din mamma somi sin tur får prata allvar med stallägaren och gärna får med sig andra missnöjda. Man måste göra sig hörd annars så fortsätter saker att misskötas.

Jag har försökt prata med henne nu men hon var väl inte på humör.

Hennes svar när jag berättade var: Hur ska du komma dit då?
Du vill bara ha och ha, blir aldrig nöjd.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama