Överklagan hos länsstyrelsen(dessa underbara inspektörer)

H

hästhandlarjävel

Som några vet så fick jag ju ett beslut om att bygga om stall ingångarna. Givetvis tänker jag överklaga till länsstyrelsen till att börja med. Men vad skriver man eg? handskrivet eller maskinskrivet?
Någon som överklagat förut? Hade ni telekontakt eller fick ni beslutet med posten? jag vill veta allt...

Sv: Överklagan hos länsstyrelsen(dessa underbara inspektörer)

Skicka ett PM till PepinoPRE, hon borde vara expert vi detta laget!

Men att göra en korrekt skriven datorutskrift som du skickar per post är nog det bästa. Spara förstås också en kopia!

Som några vet så fick jag ju ett beslut om att bygga om stall ingångarna. Givetvis tänker jag överklaga till länsstyrelsen till att börja med. Men vad skriver man eg? handskrivet eller maskinskrivet?
Någon som överklagat förut? Hade ni telekontakt eller fick ni beslutet med posten? jag vill veta allt...
Blev det ett beslut om föreläggande då? Om det inte finns ett beslut kan du inte heller överklaga. Ett inspektionsprotokoll med krav på åtgärder är inte några beslut. Om det är ett föreläggande du fått så skriver du ett brev (helst på datorn) Skicka med bilder om du har. Börja med rubriken "överklagande gällande ärende med diarienummer .... Brevet skickas till kommunen som skickar det vidare till länsstyrelsen. Skriv länsstyrelsen som mottagare på skrivelsen (alltså där man skriver mottagaren på själva skrivelsen, inte kuvertet). Skicka gärna en kopia på ditt brev direkt till länsstyrelsen för kännedom, kan vara bra. Varför man ska skicka till kommunen först är för att du i det fall du fått ett föreläggande har tre veckor på dig att överklaga. Så länge kommunen registrerar din inkomna överklagandehandling inom tid så sitter du säkert (Det är de som skriver in posten som diarieför i allmänhet och posten stämplas så fort den kommer till kontoret).

nä jag har bara fått ett papper med vad jag bör göra, nu när du säger det så minns jag om att hon sa att hon skulle skicka ut ett till papper, men hur lång tid tar det innan det kommer då? måste jag ringa och tjata om det också? jag blir så matt....man kan ju inte kräva att allt ska göras inom en kort tid om man inte skickar ut papper i tid heller...åh suck...

nä jag har bara fått ett papper med vad jag bör göra, nu när du säger det så minns jag om att hon sa att hon skulle skicka ut ett till papper, men hur lång tid tar det innan det kommer då? måste jag ringa och tjata om det också? jag blir så matt....man kan ju inte kräva att allt ska göras inom en kort tid om man inte skickar ut papper i tid heller...åh suck...
Nä, jag tycker att du ska avvakta. Det kan hända att inspektören inte har förelägganden på delegation och då måste det tas upp i nämnden på deras möte och beslutas där innan du får beslutet. Lite taskigt att låta dig vandra i ovisshet tycker jag. Om jag var i ditt läge så skulle jag vänta på ett beslut först och främst. Småsaker som har påpekats vid inspektionen och annat som måste kollas över skulle jag fixa till under tiden (för hästarnas skull) alltså om du måste sträcka upp stängsel, lägga på grus någonstans (om det var lerigt i våras kan det vara vettigt att förebygga det nu medan det är torrt). Någon spik som sticker ut någonstans. Det finns säkert saker i ditt stall som du själv skulle vilja ändra på (det finns det till och med i mitt som ändå är ganska nytt) för hästarnas (och din) skull. Ser jag (som inspektör) att man jobbar med att underhålla sin anläggning (som t ex att byta ut slitna stängseltrådar, bygga in ett badkar så att de vassa kanterna försvinner mm) så känner i alla fall jag att den här personen faktiskt försöker få till något bra trots att det finns brister i själva byggnaden (som i ditt fall vad jag förstått). Sedan tycker jag att du ska fundera på att be om en offert från en byggfirma angående den där irriterande dörren (eller den som tydligen irriterar mest för inspektören) En offert är gratis och det kanske inte är någon omöjlig uppgift att fixa till. Dessutom kan du få en tidsplan på hur lång tid en sån åtgärd skulle ta att fixa, inte så tokigt att ha i bakfickan faktiskt.Att gå i klinch med inspektören är inte rätt strategi, överenskommelser som är möjliga för dig att uppfylla är bättre. Hoppas att jag hjälpt dig lite i alla fall...

ok. Grejen är ju att det andra som skulle göras(tex dränera hage, vattenprov,måla stallet och ordna tätare mellan galler) är ingenting jag kommer att göra om jag inte ska ha kvar stallet, det är ju bara bortkastade pengar för min del, därför vill jag veta hur det blir med dörrarna, om inte stallägaren vill lägga ner den summan så kommer jag inte ha kvar stallet och då vill jag vara ute i god tid att finna nya hem till mina hästar då jag är väldigt mån om vart dom hamnar. visst skulle jag kunna slänga iväg dom till första bästa hästhandlare om det krisar men det är ingenting jag någonsin kommer att göra. så vad jag ska göra av mina hästar(letar eget) är det stora frågetecknet.

Ring först och främst inspektören och prata med henne, så Du vet gången och tiden inom din kommun. Om det inte är din fastighet så är det normalt fastighetsägaren som skall åtgärda bristerna i första hand. Be ev. inspektören om förlängd tid för åtgärder eftersom Du inte äger fastigheten. Är Du ändå orolig, ring och prata med nämndsordföranden. OBS det är inte nämnden som bestämmer reglerna, det är jordbruksverket. (Sitter själv i vår bygg-miljönämnd, och tro mig, ju mer folk ringer och tar reda på, desto bättre för alla parter)

ok. Grejen är ju att det andra som skulle göras(tex dränera hage, vattenprov,måla stallet och ordna tätare mellan galler) är ingenting jag kommer att göra om jag inte ska ha kvar stallet, det är ju bara bortkastade pengar för min del, därför vill jag veta hur det blir med dörrarna, om inte stallägaren vill lägga ner den summan så kommer jag inte ha kvar stallet och då vill jag vara ute i god tid att finna nya hem till mina hästar då jag är väldigt mån om vart dom hamnar. visst skulle jag kunna slänga iväg dom till första bästa hästhandlare om det krisar men det är ingenting jag någonsin kommer att göra. så vad jag ska göra av mina hästar(letar eget) är det stora frågetecknet.
Okej, jag förstår. Men en offert på dörrändringarna skulle jag satsa på i så fall och prata med stallägaren om det. Då är du ju lite före i alla fall. Och om det blir så att du måste fixa dörrarna för att få ha kvar hästarna där du har dem nu, så är det inte i morgon du måste ordna det. En rimlig tid att fixa det har alla rätt till. Du kommer i så fall att få god tid på dig att flytta hästarna till ett annat stall (och det är inte tre veckor heller). Men det är klokt att fundera på alternativ. Det finns ju alternativ om man tänker till lite...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 251
Senast: Sesca
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka