Överhettning pga värme?

Dopy

Trådstartare
Hej
Min ena häst har vart skadad och ska börjas skrittas igång 30 min varje dag, tänkte att om jag lägger den promenaden framåt kvällen (vid 19 tiden) borde ju hunden kunna följa med, en svart bc liknande hund på 15-20 kg.
Men är så rädd för att han ska bli överhettad, tex ikväll kommer det vara 20 grader, växlande molnighet. Liknande väder varje kväll dem närmaste veckorna

Vågar jag ta med hunden på 30 min lugn promenad och sedan får han ligga i stallet på det kalla stengolvet med vatten för avkylning? :confused:

Fattar inte hur folk klarar av att motionera sina hundar när det typ bara är riktigt svalt vid 00-04 på natten :confused:

Alltså 20 grader är ju ingen värme som är farlig för en normalt frisk hund. Det är väl dom kortnosade man kanske får ha lite uppsikt över, men även de klarar ju en lugn promenad i 20 grader, hoppas jag..

Jag har ungefär 27 grader och sol idag. Hundarna har varit med i stallet (ute) och lekt, brottats, sprungit och ja, lunkat och vilat en del också. Är inte ens lite orolig för värmen. Sen går iofs ena hunden och leker i vattenhinkarna lite då och då.

Men bara att hålla koll om du blir orolig :) Vatten att svalka sig i är också bra. Men jag tror absolut inte att 20 grader är ens i närheten av farligt ens för träning. Då får den vara väldigt tung.

Ja jag känner att jag kanske är extremt nojig då han har svart päls men normaltjock päls som en bc, tar ju även med vatten under promenaden och i stallet går det ju att spola av med kall vatten om jag tycker han verkar för varm när vi kommer tillbaka, men tack för tipset, då får han följa med, så slipper han sitta ensam hemma och ha tråkigt liksom ^_^

Hej
Min ena häst har vart skadad och ska börjas skrittas igång 30 min varje dag, tänkte att om jag lägger den promenaden framåt kvällen (vid 19 tiden) borde ju hunden kunna följa med, en svart bc liknande hund på 15-20 kg.
Men är så rädd för att han ska bli överhettad, tex ikväll kommer det vara 20 grader, växlande molnighet. Liknande väder varje kväll dem närmaste veckorna

Vågar jag ta med hunden på 30 min lugn promenad och sedan får han ligga i stallet på det kalla stengolvet med vatten för avkylning? :confused:

Fattar inte hur folk klarar av att motionera sina hundar när det typ bara är riktigt svalt vid 00-04 på natten :confused:

Hade du tänkt köra tungt påfrestande arbete så hade du haft skäl att oroa dig, men promenader och att följa med på en skrittrunda med hästen är absolut ingen fara.

Hade du tänkt köra tungt påfrestande arbete så hade du haft skäl att oroa dig, men promenader och att följa med på en skrittrunda med hästen är absolut ingen fara.
tack för ditt svar, då känner jag mig lugnare nu / nojig matte :D

Ja jag känner att jag kanske är extremt nojig då han har svart päls men normaltjock päls som en bc, tar ju även med vatten under promenaden och i stallet går det ju att spola av med kall vatten om jag tycker han verkar för varm när vi kommer tillbaka, men tack för tipset, då får han följa med, så slipper han sitta ensam hemma och ha tråkigt liksom ^_^
Vår gula labbe är känslig mot värme , trots både färg och lång bred nos.
Brukar spela av honom med vatten innan vi går ut när det är 25+. Runt 20 orkar han, trots sin känslighet, promenader utan ansträngning.

Vår gula labbe är känslig mot värme , trots både färg och lång bred nos.
Brukar spela av honom med vatten innan vi går ut när det är 25+. Runt 20 orkar han, trots sin känslighet, promenader utan ansträngning.
Duscha innan rastning tror jag är sämre då det tar bort pälsens skyddande effekt emot solens värme, men någon annan får gärna rätta mig om jag har fel?

Nu är det såklart olika mellan olika hundar, men lure coursing-tävlingar körs fram tills det är 30 grader varmt i skuggan. Är det 25 grader eller varmare så blir det bara ett lopp den dagen istället för två.
På lure coursing så ska man (såklart) först värma upp hundarna, sedan springer hundarna så fort de bara kan på en bana som är någonstans runt ca 800 meter, sedan behöver de varva ner igen. Kan de det i värme, då borde andra hundar kunna gå en lugn liten promenad i 20 graders värme, framförallt på kvällen när det trots värme brukar vara lite svalare luft.

Testa säger jag. Verkar hunden extremt påverkad, då är det ju klokt att avbryta och låta hunden svalka sig. Verkar den inte direkt påverkad av värmen så behöver inte heller du oroa dig.

När den här tävlingen var, då var det bara ett lopp pga värmen. Om jag inte minns fel så var det 28-29 grader varmt då. Utanför banan fanns visserligen en balja med vatten där man kunde svalka hundarna och folk var såklart noga med att hålla sina hundar i skugga så mycket som möjligt.

Jag brukar kyla ner magen och insidan av benen på min hund innan vi ska jobba.
Ja undersidan ja, men har i minnet att man inte ska duscha ovansidan och sedan ha hunden i solen (gå promenad/träna) då pälsen inte skyddar kroppen emot solen, kommer ju inte åt så mycket sol på magen ;)

Ja undersidan ja, men har i minnet att man inte ska duscha ovansidan och sedan ha hunden i solen (gå promenad/träna) då pälsen inte skyddar kroppen emot solen, kommer ju inte åt så mycket sol på magen ;)

Ska jag vara ärlig så tycker jag sällan att lång päls är funktionsenlig längre. När vi klippte av pälsen på våran golden blev han betydligt mer värmetålig än med pälsen, så jag tror att hundarna uppskattar att vi avspolade på hela kroppen då pälsen ofta inte gör någon nytta.

Men stämmer det verkligen? Jag har då många gånger tagit en promenad till vatten, låtit hundarna bada och simma och sen gått hem/promenad igen. Inte har de blivit varmare för det vad jag märkt iaf, snarare tvärtom, de torkar ju i solen och lagom till att de är torra igen så blir de varmare och varmare.

Min
Hej

Jag har aldrig hört talas om någon som inte motionerar som vanligt även på sommaren?
Det är väl bara om asfalten bränns som jag ens reflekterat särskilt över frågan.Orkar jag så lär hunden orka?
Undantaget mycket gamla, sjuka och vanskapta plattnosar hundar

Jag går som vanligt med min plattnosade pekingese när det är 20 grader så jag hade inte varit ett dugg orolig för din hund

Hej

Men 20 grader och lätt promenad är väl ingenting för en frisk hund i hyfsad form? Är den väldigt gammal?

Liknande trådar

Hundhälsa Läste en artikel i Sydsvenskan om överhettning av hundar och tyckte att artikeln var formulerad som att alla hundar kan bli överhettade...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 556
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 778
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3