Övergödning!!!

Sv: Övergödning!!!

1liter krossad korn väger 400-500g
däremot HEL korn är ju tyngre

Du får ta en ordentlig genom gån med gubben hur du vill ha det med din häst. Och hoppas att han följer det. Annars får du härda ut eller se dig om efter ett annat ställe. Har du ingen kompis som har häst som du kan stå hos???
Lycka till.....

marti130 skrev:
Även det kan ju vara en sanning med modifikation... Vilken ras är det på hästarna? Ardenner, grov nordsvensk? Många med varmblod tycker ofta att hästar av andra raser är tjocka när de i verkligheten har en helt annan kroppsbyggnad...

Ja jag vet... är själv kallblodsfantast och ägde en nordsvensk bruks tills i höstas (är nu hästlös men tänker i framtiden köpa en ny nordis).

Det kan vara så att hästarna i själva verket är bara något överviktiga men att trådskaparen tycker är att dom är "smällfeta".
Det är väldigt svårt för oss att bedöma som inte själva kan se hur situationen ser ut!

Men dock tycker jag (och även djurskyddsbestämmelser?) att det ska rengöras dagligen i boxarna.

Jo, jag tycker också att man ska rengöra boxar/spiltor varje dag. Vad jag ville säga med mitt förra inlägg är att många av de gamla hästgubbarna tänker lite annorlunda än vad vi gör... Förr lades ofta bädd i boxarna genom att låta kiss/bajs vara kvar för att få till en förbränning som alstrade värme. Numera gör man väl oftare bädd genom att låta kiss vara kvar och ta ut all bajs. För mig är båda sätten lika "äckliga", jag vill ha ut allt som är blött/smutsigt. Om man kan ha lite överseende med varandras ovanor/vanor så tror jag nog att man kan lära varandra mycket. Om trådskaparen kan hantera "sin" gubbe på rätt sätt så kan båda tjäna på affären...
//marti

Det är LAG på att växelströbädd ska mockas varje dag. Det är inget tyckande eller tänkande.

Permanentbädd ska skötas så den är hygienisk. Har också varit med om att hästen står på en meter hög bädd när våren kommer, ingen har mockat ut sedan de kom in från betet på hösten. En gång i veckan kommer det in ny halm.

För mig jätteäckligt, men om man inte har samma värderingar i hästhållning tydligen acceptabelt. Jag skulle aldrig kunna ha det så.

marti130 skrev:
Många med varmblod tycker ofta att hästar av andra raser är tjocka när de i verkligheten har en helt annan kroppsbyggnad...

O ja.. :p Nästan roligt ibland alltså vad folk kan vränga till hästen vikt, men det får man ta i en annan tråd.

Är inte inne så ofta, ska försöka förklara mer nu.

Skit upp till knäna: givetvis överdrift, så mycket finns det inte i boxen eftersom det är tre-fyra spadar med spån, var tredje vecka. Han vill inte att de ska ha spån eftersom han ska gödla med skiten.:mad: Så han skrapar ut det värsta nån gång i veckan.
Mockade åt honom men fick en utskällning, för det lilla nerpissade spånet skulle vara kvar..
Maten: Har ingen analys på höet, men det är kraftigt.
De får kornet kl 16. sen inget, varken hö eller annat, förrän 11tiden dagen efter. Då upptäckte jag sist att de får 10 liter till..
Magen på hästarna är enorm, och fölstoet orkar knappt gå! Så kom inte och säg att det är en bra giva!På nån annan kanske.. Detta är dessutom krossat korn !:eek:

JAG har nu flyttat min dam, nu har vi ett bra stall.:banana:

Och uttalandet om att sköta min häst själv, ska hon bo i garaget då eller? Han skötte inte henne, vi lånade en box!:mad:
Droppen kom när han lämnade henne ute i 25-30 graders kyla för att hon inte gick med på att han ledde henne i luggen när han var full.
(Hon hade grimman på)
Han hade inte behövt röra henne alls, vilket han visste.
Då flyttade jag dagen efter. tack o hej.
Nu har jag 4 mil till stallet istället...:bump:

Det här är inte juste, kan säkert tolkas som överdrifter men det är helt sjukt.
Kallblod är vackra med former, men en häst med över fyra månader kvar till fölning ska inte vara så tung att hon knappt kan röra sig..

Han hade inte behövt röra henne eftersom hon var inne när jag nattade henne, glömde säga det.. Han släppte ut dem en sväng till, och sen ringde hans kvinna och ursäktade sig och berättade att min häst var ute och att gubben var full och sov.

Det är ju bra att du flyttat din häst nu till ett ställe som passar er bättre. Om du tycker att gubben sköter sina hästar så dåligt att de far illa så är det din SKYLDIGHET att anmäla förhållandena till djurskyddet i kommunen! Även en anonym anmälan behandlas. Enligt din beskrivning borde han inte ha några djur alls...
//marti

Så länge bädden inte luktar och är fräsch för hästen - vad spelar det för roll om bädden är en meter hög??
Min häst har permanentbädd av torv som mockas ut en gång per år - men den mockas däremot varje dag och strös vid behov.

Lag på att mocka? Vilken då (källa)? Inte för att jag inte gör det - men jag visste defenitivt inte om att det skulle vara lagvidrigt att strunta i det någon dag.

Däremot tycker jag att det låter skönt för trådskaparen att hon fått hästen flyttad - det verkar inte som att denna farbror ska ha hästar längre...

vad skönt att det löste sig för dig och din häst!!!
men det är ju själva :devil: att vissa envisas med att ha djur när dom inte kan ta hand om dom ordentligt:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 645
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama