MissFideli
Trådstartare
Varför behöver banker så lång tid på sig att föra över pengar mellan varandra när Swish klarar det på nån sekund?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det du som är den magiska bukefalisten och kan du utveckla?För att vanliga banköverföringar går genom ett system som bara körs vid några tillfällen varje dag, medan Swish "fuskar" genom att varje deltagande bank har en buffert som de skickar pengarna till/från, i väntan på att den riktiga överföringen sker.
Nope, jag är ingen magisk bukefalist i det här fallet. Men som jag förstått är det typ som du beskrev.Är det du som är den magiska bukefalisten och kan du utveckla?
Har bank 1 en swish-buffert och bank 2 en egen och hur funkar bufferten?
Modifierad sanning, skulle jag vilja påstå. Visst får de ränta, och visst gnäller de inte över den. Men "pengar" på ett bankkonto kan man låna ut och få mer ränta på också. Samt att bankerna får inte föra över pengar direkt mellan sig, utan de måste gå via Riksbanken.Grundbulten stavs ;RÄNTA. De tjänar pengar på att hålla pengarna. De hanterar ju så stora summor så att hålla pengarna bara några timmar till ger räntepengar. Det är därför riktigt stora belopp( säg kärnkraftsverk) skrivs det in kontrakt på timmen när pengarna ska betalas.
Läser att det kommer ändras hur Swish fungerar. https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/betalningssystemet-rix/
Om du med direkta menar att de går på sekunden, så verkar det vara så, ja. Men de går via Riksbankens tjänster även i fortsättningen.Förstår jag det rätt från länken att på sikt ska även bankerna kunna göra direkta överföringar?
Då borde de väl vara lika intresserade av att få in pengarna från andra banker snabbare så de tjänar ränta på dem?Min konspiratoriska teori är att banker får ränta på sina pengar dvs har de X antal personers överföringar en halv dag längre så tjänar de på det. Dvs inga incitament till att ändra så att det går snabbare…
Inte om de då kommer in på ditt konto.Då borde de väl vara lika intresserade av att få in pengarna från andra banker snabbare så de tjänar ränta på dem?
Inte om de då kommer in på ditt konto.
Om du med direkta menar att de går på sekunden, så verkar det vara så, ja. Men de går via Riksbankens tjänster även i fortsättningen.
Jag visste att du fanns här någonstansMagisk bukefalist som jobbar på bank här, dock inte specifikt med överföringar!
@Sharpless har rätt att alla överföringar mellan banker går via Riksbanken och Riksbanken har körningar som går ett visst antal ggr om dagen.
Förut tog det en dag att överföra men nu kan du i många fall flytta samma dag. Gör du överföringen på morgonen brukar den hinna med i bankens körning till Riksbankens körning kl 14.
@sjoberga har också rätt att det är gamla system som begränsar. Swish är relativt nytt i bankvärlden och där har man kunnat bygga på ett annat sätt.
Magisk bukefalist som jobbar på bank här, dock inte specifikt med överföringar!
@Sharpless har rätt att alla överföringar mellan banker går via Riksbanken och Riksbanken har körningar som går ett visst antal ggr om dagen.
Förut tog det en dag att överföra men nu kan du i många fall flytta samma dag. Gör du överföringen på morgonen brukar den hinna med i bankens körning till Riksbankens körning kl 14.
@sjoberga har också rätt att det är gamla system som begränsar. Swish är relativt nytt i bankvärlden och där har man kunnat bygga på ett annat sätt.