J
Jumping
Mitt arabsto är extremt hetsigt av sig, hela tiden, det spelar ingen roll vart man rider elr om man rider dressyr, hoppning osv.. Jag har börjat vänja mig vid det nu, men har fortfarande en hel del problem med henne i hoppningen. Fancy älskar nämligen hoppning & fart, detta gör henne väldigt otålig & hon vill gärna hoppa av alldeles för tidigt, samt hoppa helt enormt, både långt & framförallt väldigt högt över hindrena. Det verkar inte vara att hon är rädd om benen på ngt sätt, utan det verkar vara mer för att hon tkr att det är sååå himla kul. Hon gör likadant på hinder i alla storlekar, dock lite mer på lägre hinder.
Har ni några tips på hur jag ska kunna få henne att hoppa "mindre" ?
Jag har oftast problem med att hålla henne också, hon är väldigt stark när hon vill, samtidigt som hon är extremt känslig i munnen. Hon springer även ännu mer när man börjar ta i henne. Jag tänker inte byta till ett skarpare bett elr liknande.. Men har hört att novabett fungerar utmärkt på känsliga hästar, vad tkr ni om novabett ?
Tacksam för hjälp !!
Har ni några tips på hur jag ska kunna få henne att hoppa "mindre" ?
Jag har oftast problem med att hålla henne också, hon är väldigt stark när hon vill, samtidigt som hon är extremt känslig i munnen. Hon springer även ännu mer när man börjar ta i henne. Jag tänker inte byta till ett skarpare bett elr liknande.. Men har hört att novabett fungerar utmärkt på känsliga hästar, vad tkr ni om novabett ?
Tacksam för hjälp !!