Överbyggd

Tez1

Trådstartare
Vet inte om frågan passar här eg. men gör ett försök.

Vad har ni för erfarenheter kring överbyggda unghästar?
Tex. att är den överbyggd som 2-2,5 åring så slutar den som överbyggd som vuxen?
Är nyfiken på om mitt 2,5 års sto kommer växa i kapp sin bakdel. Finns det nåt generellt och säga om det?

/T

Sv: Överbyggd

Många unghästar är överbygda i den åldern, de växer som mest då och det är inte alltid som alla delar växer samtidigt. :D

Min ena uppfödning har varit så sjukr mycket överbyggd hela sin uppväxt, jag trodde aldrig att han skulle växa ikapp. Idag är han precis normalt byggd:)
Som 8 månader skillde det 7cm som 1-åring typ 5cm sen har det pendlat mellan 3-5cm tills nu då han snart fyller 5 och är normal.
Han är iofs ganska stor, kanske beror på det. När han föddes var han 110cm och idag är han drygt 173cm.

En annan häst jag haft var helt normal som 4-åring och växte sen enormt och blev 4cm högre i bak som 7-åring. Han var 178cm. Så enligt min erfarenhet så finns det inget generellt...

Fler som har erfarenheter, synpunkter?

Min förra unghäst som jag köpte som 3-åring var då ca 4 cm överbyggd och när hon växte så växte hon jämnt både fram och bak så nu som snart 7-åring skiljer det ff 4 cm!

Är lite rädd att det blir lika med den här lilla damen.

/T

hmm intressat. Jag har en 2,5åring o hon har ju varit överbyggd nästan hela tiden,hoppas att hon växer ikapp...

Min 3,5-åring var överbyggd för ett år sedan, men har i övrigt vuxit ganska jämnt. Jag hoppas hon fortsätter med det.

För det första så blir ju frågan om vad det är för ras på hästen. För det finns faktiskt hästar som man medvetet avlarfram överbyggda. Som exempel fullblod som ska gå sprinterdistanser.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 618
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 980
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka