överbyggd

lillaneptun

Trådstartare
var på utställning och min häst fick kritiken överbyggd, men vad innebär det? har pratat med 2 olika människor, den ena sa, han är för stor bak i jämförelse med framdel, typ då att han är för klen i bog/bringa, den andra sa att han har växt ojämnt, korset är högre än manken. vad är rätt? kan man göra något åt det?

Sv: överbyggd

Den som sa det sistnämnda har rätt, korset är högre än manken.
Det brukar betyda att hästen inte är färdigvuxen och att framdelen växer ikapp bakdelen. Är hästen äldre har den nog vuxit färdig och kommer att förbli överbyggd resten av sitt liv.

Håller med föregående skribent. Hästen har högre kors än mankhöjd. Finns nog tyvärr inget man kan göra åt det, vad jag hört så är det genetiskt. Mitt ena sto är aningen överbygt och kommer antagligen från pappan som tydligen gett flera överbygda hästar. Vet inte hur det påverkar en häst med tre gångarter, men för min som är islandshäst innebär det att den har svårare för tölten då den ska trampa under sig med bak och vara lätt och uppåt fram, medan är bak högre än fram så är det ju helt tvärt om vad man vill få ut.

I vissa raser avlar man för att få lite överbyggt för att mer påskjut från baken. Fullblod med sprinterblod är exempel på det. Så finns det fullblod i hästen kan det komma därifrån.
Men som skrivet innan så kan det också förkomma på växande hästar och då ibland helt försvinna när hästen vuxit färdigt.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist