Överbyggd- hur ska man jobba bäst??

F

Feykir@telia.com

Jag har en häst som är ngt överbyggd (man sitter i nerförsbacke) är ganska bred, och har låg manke. Han är femgångare med stora fina gångarter, är mjuk och fin, rör sig smidigt. Problemet är att det svåra är att få honom att jobba mer med baken, det går ju inte att komma undan arbetet då motorn och arbetet ska komma därifrån. Men det svåra är ju att få honom att jobba därifrån. Om det är någon som har något bra förslag på hur man ska arbeta alla gångarterna med "problemet" i åtanke.

Sv: Överbyggd- hur ska man jobba bäst??

Min häst är överbyggd, liksom bred. Ca 4 cm överbyggd. Han är fyrgångare med bra trav, så det har varit svårt för honom hitta tölten o i o med det jobba med baken.

Vi har jobbat mycket först med öppna o sedan med sluta.

För att du ska känna att hästen jobbar rätt i sluta ska du känna att hästen "lyfter" upp dej med bakbenen, du känner alltså det innersta benet lyfta upp dej. Bäst för min häst är förvänd sluta, sedan räta ut o så rakriktad tölt.

Jag har oxå klättrat mycket, ryggat i uppförsbacke.

Försöker ha lätt hand (eftergift) så hästen inte använder min hand som femte benet.

Galopp från stillastående stärker oxå bakdelen.

Försök få med båda bak så inte det bara blir ena sidan som tränas ex vid galoppfattning blir det gärna den lättaste sidans galopp.

Tack för ditt svar! Jag ska prova de där du nämnde. Har gjort mycket backträning och öppna - sluta, men ska träna ännu mer på det. Har även en duktig dressyr ryttare som hjälper mig att markarbeta honom. Nån gång måste man få ordning på den där rumpan ;)

var och lyssnade på ett föredrag " hur en domare dömer ".
han som föreläste hette jonas ..... och är domare.
eftersom jag har en överbyggd häst själv och vet att jonas rider akademiskt så frågade jag honom om en överbyggd häst har svårare att samla sig.
hans svar var, nej det gör ingen skillnad när det gäller att samla hästen om den är överbyggd eller inte.
så det är bara att kämpa på med att aktivera bakkärran( på hästen alltså :angel: )

Uppförs backe säger jag. Sen så öppna och slutna.

Ja, jag har fått en del hjälp av en akademisk ryttare och en islandstränare som går in mycket på kroppsmedveten ridning, centerad ridning.

Vad vi INTE får glömma nu är att hästen måste vara avslappnad när vi tränar. Viss spänning kan behövas i tölten och flygande pass, men själva grundträningen skall vara avslappnande.

Att hästen är lugn o avslappnad kan vi kolla innan ridningen genom att svänga svansen åt sidan, det ska gå utan problem, hästen ska följa avslappnat i våra svängningar. Inga spänningar eller "tar emot-rörelser".

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat