Överben? Eller?

N

neferra

Min häst (sto, 6 år, som jag köpt för 2 mån sen) har under framknäna på insidan, alltså ett klassiskt ställe för överben, knölar. Detta har jag inte lagt märke till tidigare.
Om detta är nybildade, aktiva överben borde dom väl vara varma/ömma/"porösa"?? det är inte dessa.

Borde jag vara orolig? :confused:

Sv: Överben? Eller?

Hade hästen överbenen när du köpte hästen?
Överbenen behöver inte vara aktiva, precis som du skriver, om de inte är varma och pulserar mycket.
Men var försiktig och uppmärksam på om överbenen blir större, om de växer, för då är det inte bra, då kan hästen behöva vila ett tag.
Om överbenen växer mycket, ta kontakt med veterinär, röntga, hästen kan behöva vila, och sedan sättas igång försiktigt.
Är överbenen stabila, kan de vara starka, benet blir stärkt och det är bara ett skönhetsfel. :smirk:

Om hästen inte är varm eller öm på överbenen så är de nog med all säkerhet gamla och inte så mycket att bry sig om. Men är de ömma och varma så bör du nog åka in och få röntgat dem för att se om de är aktiva. Lycka till!

ok...
grejen är att jag inte lagt märke till dem förut bara, de är inte alls stora (3x1 cm ca), och inte ömma heller.

men nojjig blir man ju alltid :)

Min häst fick två överben förra sommaren de var aktiva under ca 5 veckor. Då var han mycket öm på dem. Fick ordinerat "löksoppa" (något kortison preparat). Under tiden fick jag skritta honom och efter de 5 veckorna röntgade vi honom för att se att de inte va aktiva mer. Tror inte att du behöver va nojig över det om de är kalla inte ömma och hästen är ohalt. Men är du trots det orolig så ta kontakt med veterinären och få de röntgade.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 934
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar