Överaktiv valp

B

blondi3958

Hur långa promenader kan man gå med en 3 månaders valp?
Han är hur överaktiv som hällst och det enda som lugnar ner honom är när vi kommer hem från en 30min runda.
Jag har provat att leka med honom inne men det blir han inte ett dugg trött av*suck*
Vad kan hända om man motionerar honom för mycket?

Låter som om din valp får alldeles för lång promenad åt gången. Tänk på att han växer.

Har han massor av leksaker hemma, så roar de sig väldigt bra med dessa. Lek med honom själv. Ge en tom toalettrulle och lägg godis i och vik ihop, så är han sysselsatt en stund. Vänj honom vid märgben.

Han har massor med leksaker och jag busar med honom, men han har mycket energi kvar att han hittar på hyss=(

Jag har provat det där med att lägga godis i toarulle, men han ignorerar den oftast=/
Vi har inga märgben här i närheten=/

Jag/vi var ute med vår hund 7-8 ggr per dag om jag minns rätt (dels också för att träna rumsrenheten förstås), och däremellan busade vi, tränade sitt, plats och liknande småsaker. Han sov mer än jag väntat mig i alla fall! De promenader vi var på var bara kanske 10-15 minuter i skogsdungen vid huset, och han fick springa runt och busa en hel del för sig själv, så regelrätta promenader var det egentligen inte...

Hur är det att lägga godiset under en handduk t.ex. (och förstås visa honom att du lägger det där)? Det tog en stund för vår valp att klura ut hur man kommer åt godiset. I det ingick också träning att han inte skulle ta godiset/börja leta efter godiset förrän han fått kommandot varsågod.

vi går ut ca.7-10 ggr/dag. för att göra honom rumsren.
det är ca. i gång om dagen han får gå på en "lång" promenad anars så tar vi ut honom och bara rastar honom.
Villket vill säga ca. 10-15 min varjegång.

JAg får prova det där med handduken

Han kanske behöver lära sig koppla av? En del valpar förstår inte att det är okej att lägga sig och sova.
Annars var hjärngympa sånt som trötta ut våran när han var valp. Gömma godis spår, dra en korvskiva över golvet så han får spåra, när ni är yte titta på nya saker. Vi tillbringade timmar framför korna... ;) som vi hade turen gick precis utan för tomten. Sen hade vi kullsystern väldigt nära så de träffas regelbundet.

noppe jag har letat i alla affärer typ.
Men jag tror Granngården kan beställa hem.
Får ringa och höra.

Ger man dom bara som med ett vanligt ben?

han får följa med till stallet idag.
Han brukar bli helt slut av det, eller så kan det bero på att han blir så tung av all häst skit han äter att han inte årkar springa=)

Ibland måste man fråga i köttdisken efter märgben. Tittar du bland köttdiskarna när du letar, det är där de ska ligga.

Min ena hund var van vid märgben när jag köpte henne, men den valp jag har nu har bara fått ett urgröpt märgben att vänja sig med, sen får man lämna lite märg kvar och så succesivt öka mängden som lämnas kvar.

Tänk på att det är väldigt fett, så ta det lugnt med invänjningen. Sen kan du ju fylla detta märgben med egen fyllning om du vill. Jag brukar trycka in rå köttfärs och så frysa in det. När de stelnat ger jag hunden det fryst. Men även där ska man långsamt vänja in.

Lycka till! :)

jag hittade ett rökt märgben idag på granngården.Det var urgröpt(ihåligt).
Han jag köpa ett sådant?
Jag tycker att det var välldigt dyrt:S
35:- för ett märgben på ca. 1dm.
Eller?
Äter hunden upp hela märgbenet eller bara innehållet?

Han jag köpa ett sådant?
Eller?

Han jag köpa ett sådant?
Eller?

vanliga märgben går att få tag på även på mindre orter, men du får kanske fråga personalen i affären om de kan ta hem det åt dig. kostar ca 20 kr för två stora. köper du hem ett lass får du tänka på att p g a den höga fetthalten håller de bara 3-4 mån i frysen.

rökta rörben kan man också ge, men jag tycker att de luktar väldigt illa.

en annan bra grej är aktiveringsleksaker, t ex qulan. ladda den med valpens foder och låt den äta upp ett mål mat om dagen genom att rulla på qulan. obs! kontrollera efteråt så att den verkligen fått i sig all sin mat!

Tja, onödigt dyrt när du kan få äkta märgben för ca 15-20:- för 3 st.

De flesta affärer har märgben eller kan åtminstonde ta hem.

Hunden äter normalt inte upp själva benet, men det kan förekomma. :D

Din valp måste lära sig att det inte alltid händer något! En kompis till mig skaffade nyligen sin första hund och mån som hon var om att allt skulle bli rätt tog hon i för mycket. Ju mer aktivering du ger din hund desto mer kräver den nämligen!

Min kompis fick ganska mycket problem när valpen var runt fem månader och konstant förväntade sig att det skulle hända något roligt. Hon fick helt enkelt börja om från början och knappt aktivera sin valp alls. De leker numera aldrig inomhus, matte gjorde en del andra ändringar också och nu är hunden hundra gånger mer harmonisk :).

Jag vet att det inte alltid är lätt med en vild valp som går lös på inredningen men jobbar man på det (att ha hunden i en valphage kan vara bra i början) har man igen det sedan :)!

Instämmer med Trazzelsudd!

En 3-månaders valp ska INTE gå på promenader!!! Den ska ut så ofta som det behövs för att göra ifrån sig, men INTE MER!
En valp som motioneras kan ta skada eftersom den fortfarande växer och leder, skelett och muskler inte är "färdiga" för större påfrestningar! Jag anser att INGEN hund ska MOTIONERAS före 1 års ålder - vissa raser inte före 2 års ålder! Däremot kan man med äldre valpar ta korta promenader i valpens eget tempo.

Ett problem som blir allt vanligar är ÖVERAKTIVA VALPAR - och i de flesta fallen så är det ÄGAREN som skapar en överaktiv valp! Att ge valpen en massa grejor att pyssla med är INTE en lösning. Valpen måste lära sig att koppla av!
Om den går lös på inredningen så är, precis som Trazzelsudd skriver, en bra lösning att göra iordning en hage att ha valpen i inomhus. En valp ska SOVA större delen av dygnet!!! En så liten valp som din som bara är 3 månader ska inte behöva aktiveras. Den har fullt upp med att bara "vara" och "suga in" vad som händer i omgivningen!

men vad skall jag göra med honom då?
Han springer runt och skäller, naffsar och rycker ner allt han kommer åt :crazy:
Han har så himmla mycket energi att vi blir trötta.
Hur skall jag lära valpen att koppla av?
Vi har provat att göra en "hage" åt honom men han sitter och skäller och skäller och skäller, man måste tänka på grannarna också :smirk:

Så långt det är möjligt - ignorera honom när han gör något för att få uppmärksamhet! För det är väl bland annat det han vill ha? Men om det i vissa situationer INTE går att bara ignorera honom (tex när han skäller eller river ned saker) så FYA bestämt - och lika viktigt BERÖM när han är tyst / släpper det han tagit tag i! I denna situation är KONSEKVENS oerhört viktigt! Han SKA kunna sitta i en hage utan att skälla!!! Fya - beröm - fya - beröm osv osv osv. Hagen kan ni tex. ställa i vardagsrummet om ni sitter där och tittar på tv, eller i köket när ni lagar mat eller äter. Ni behöver ju inte börja med att lämna honom ensam i det rummet som hagen är i. Så småning om ska han naturligtvis kunna sitta i hagen och vara tyst, och utan att ha er inom synhåll.

Med tanke på att han bara är 3 månader så kan han inte ha så himla mycket energi som du skriver. Han är helt enkelt överaktiv. Valpar leker väldigt, väldigt intensivt men i MKT korta stunder. Större delen av dygnet sover de! (I alla fall ska det vara så) Men som sagt det viktigaste är "positiv förstärkning" - dvs. beröm när han gör rätt och ignorera (eller fya) när han gör något oönskat! KONSEKVENS!

Prata med de närmsta grannarna som kan bli störda, och säg tex. att: imorgon så måste vi träna hunden att sitta i en hage och då kan han skälla osv. osv. Be om ursäkt för att det eventuellt kommer att vara störande men säg: Men jag hoppas att ni kan ha överseende med det ett par dagar... Då brukar de flesta grannarna vara väldigt förstående. Låt honom sedan sitta där och skälla sig hes. Och när han väl är tyst en liten stund - DÅ kommer du med STORA BERÖMMET! (Men inte för "stort" så han går i taket av glädje) osv. osv. Då kommer han fort att fatta vad som gäller - för några dumskallar är inte valpar! (=När jag skäller händer ingenting men när jag är tyst då får jag beröm!)

När det gäller grannar så är det ALLTID bättre att förekomma än förekommas... (bor själv i lägenhet och har flera hundar och ibland valpkullar)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V