Sv: Öveds
Oj, vilka fina bilder! Och bilderna från Bunge är inte dåliga, jag har en som "skrivbordsunderlägg" på min dator.
vilken tur att det gick bra med dig och hästen! jag såg inte när du red, vi var på mässan då, men vi kom tillbaka
precis när ambulansen åkte i väg och jag frågade vad som hänt och när jag hörde namnet blev jag helt kall.
men fick rapport från "team svante" att du var "ok", puh!
Vad förvånad jag blir att hästen är helt genomlöddrig på bilden över hinder nr 3 men på bilderna till näst sista
hindret har hon torkat upp...hon jagar upp sig så i starten.. Jag tog det alldeles för lugnt i terrängen helt enkelt med tanke
på hur hon betedde sig på hoppningen på söndagen
; citat från en åskådare "det var en 7-tusan till märr, kan man inte tro att hon gått
en tuff terräng igår".
*knapplån*
Tävlingarna i Öved och vår debut i CIC** är den roligaste tävling jag gjort tillsammans med den hästen.
Dressyrbanan med den fantastiska inramningen gjorde att jag kunde inte sluta le under ritten. Även när hästen
travade i skritten, galopperade i traven, stod helt still med bakbenen i bakdelvändningarna och det gjorde
inget på humöret att jag red fel väg. Folk trodde nog att jag var galen som sken som en sol under den
uppvisningen...
Men med lite för många 3or på våra totalmissar gjorde att poängen drogs ner rejält.
Bra dömt tycker jag då jag fick dåligt på det som var uselt men sen ändå fick 7or på det som vi gjorde bra.
Men sen var det nervöst. Terrängbanan var mastig och överallt hörde jag hur "svår" den var, mkt svårare än tidigare
osv osv. Hinderna "Spectacular view", "Garden seats" med flera såg i mina ögon väldigt svårt ut. Att sen
höra speakern rapportera om duktiga ekipage som fick problem längs banan gjorde inte att det kändes lättare direkt.
De 3 första sprången blev skit, hästen låg på, backade inte av ett dugg och drog oss in i botten. Efter backen
upp till 4an lossnade det. Kom stort på rishäcken med graven och fick dåligt språng på 6A tappade helt den
utstakade böjda linjen över smala 6B&C, riktade bara hästen med långa tyglar och så var vi över!
Uppför branten och över Spectacular view 10AB som ingenting, fick inte alls svängt efter 11A hoppade ut över 11B
helt i fel riktning och hur hästen uppfattade att hon skulle hoppa 11C är en gåta.
Inga problem på spetsarna, det brukar det inte vara.
Stora båten innan vattnet gick ok men ner i vattnet gick det lite försiktigt, största drop vi gjort, och jag kom efter höll på att åka av men kom upp och häst såg smalhindret efter och löste det fint.
Studsen var en baggis och vi gled över 21A ner i coffin, hoppade lite väl stort över graven innan studs på räcket.
På väg mot näst sista hindert kom en enorm glädekänsla! Vi hade klarat det!
Jag hade ridit som planerat med broms i på alla galoppsträckor för att spara på hästen, låtit hästen titta en extra gång på hinder och
det gick vägen!
Gladaste ryttaren i mål!
Söndagens hoppning var ingen direkt höjdpunkt från vår sida. Hästen var alldeles för taggad. Fick ett par bra språng
med lite rygg och bakben när vi höjde oxern på framhoppningen men sen var det lågt inne på banan och det blev 3,5 istället
för 4 galoppsprång, 5,5 i stället för 6.. och det funkade konstigt nog inte att gå på 5 språng på 25,5 meter
så vi tog 2 pinnar med
oss men det gjorde absolut inget, det viktigaste var att hästen var pigg, fräsch och väldigt sugen på att hoppa!