Oväntade saker ni finner läskiga

Ankarlinor och kättingar till bojar som är beväxta med sjögräs och försvinner ned i mörkret i vattnet. Glipan som blir mellan båt och kaj är också en sådan där burrgrej, tanken på att ramla ned där speciellt i stadsmiljöer där det liksom är allt möjligt konstigt i vattnet och på botten och liksom nära skrovet på båten, urgh. Mvh uppväxt med båtar i skärgården och borde verkligen ha kommit över det där.

Ankarlinor och kättingar till bojar som är beväxta med sjögräs och försvinner ned i mörkret i vattnet. Glipan som blir mellan båt och kaj är också en sådan där burrgrej, tanken på att ramla ned där speciellt i stadsmiljöer där det liksom är allt möjligt konstigt i vattnet och på botten och liksom nära skrovet på båten, urgh. Mvh uppväxt med båtar i skärgården och borde verkligen ha kommit över det där.
Då hade du inte gillat min arbetsplats, byte av bojkättingar och linor, inspektion av kajer och bryggor, eftersök och rensningar ingick i konceptet. Man kan hitta mycket både skoj och mindre skoj på botten och oftast var det nollsikt också. :wtf:

Kajkanter :nailbiting: och vågor, även små vågor när det bara är så att vattnet rör på sig. Jag blir liksom yr av rörelserna. Kan inte gå nära kanten.

Disktrasor (även virkade), blött papper (ffa toapapper pga smulas sönder) och rulltrappor.
Jag var en förortsunge när jag växte upp och var då van vid att åka rulltrappa pga åkte mycket tunnelbana. Men nu har jag varit lantis i nästan hälften av mitt liv och måste stå och djupandas innan jag kliver på en rulltrappa. Helst vill jag ha sambon framför mig och hålla i mig i honom. :bag:

Fönsterväggar som går mellan golv och tak i högre hus.

Jag vill inte gå inom inom två meter sådär från sådant läskigt, man kan ju ramla ner.

Vad är det för fel på en del arkitekter? Förstår dom inte att höjdrädda inte jan hantera sådant?

Det tyckte jag var det allra coolaste med hotellrummet vid bodde i på Hotell Karlatornet (som för övrigt inte ligger i Karlatornet om man inte bor på våning 58 - SÅ lurigt!!)

En sådan där rysäcklig grej är den blöta, genomskinliga, plasten som är varvad runt pallarna med torvbalar. Är det torrt, inga problem men har det en gång regnat på det är det alltid blött och att knöla ihop det är bland det värsta som finns.

Det är något som bara tar emot. Har jag handskar är det ok men med bara händer.......:wtf::wtf:

Huvuden. Alltså, om jag tänker väldigt medvetet på hur det känns när jag lägger hela handen mot någons skallben så är det en väldigt konstig känsla som jag upplever som obehaglig och även äcklande.

Det mänskliga skallbenet är så stort och kupat liksom och jag börjar tänka på att det finns en hjärna därinne och det spinner också iväg till existentiella tankar och allt möjligt.
Folk tycker det är häftigt att känna på mitt huvud, jag har typ flera fontaneller (mjuka gropar) i huvet efter en huvudoperation 😁

Jag hör till de som måste ta bort strängarna/trådarna från ägg om jag steker dem.

Har också som några andra lite svårt för människoapor, inte så att jag ogillar dem men de känns knepiga på något vis, och jag läste för några år sedan lite apropå det den här studien om empati gentemot olika arter utifrån deras evolutionära avstånd till människan. https://www.nature.com/articles/s41598-022-10353-2
Både människoapor och människor var punkter där människor med autism skiljde sig något från kontrollgruppen. Citat från diskussionen:

A bit too human?​

In both the ASD and comparison groups, the empathy score attributed to another species overall increased with the phylogenetic proximity to us. And yet, interestingly, when compared with the comparison group, this increase in scores attributed by ASD people appears to be the less strong as species are close to us.

This phenomenon is compatible with the anthropomorphic stimuli hypothesis according to which the more anthropomorphic a species is, the more it can be cognitively processed in the same way as human. While it implies in the comparison group a regular increase of the empathy with phylogenetic proximity to humans, it might translate in the ASD group, into a relatively similar trends, although modulated for our closest relatives: The more a species is resembling to us, the more it would receive a cognitive treatment approaching the one specifically dedicated to humans, which in people with ASD would translate into a lower ability to understand its emotions.

Jag hör till de som måste ta bort strängarna/trådarna från ägg om jag steker dem.

Har också som några andra lite svårt för människoapor, inte så att jag ogillar dem men de känns knepiga på något vis, och jag läste för några år sedan lite apropå det den här studien om empati gentemot olika arter utifrån deras evolutionära avstånd till människan. https://www.nature.com/articles/s41598-022-10353-2
Både människoapor och människor var punkter där människor med autism skiljde sig något från kontrollgruppen. Citat från diskussionen:
Trevligt att jämföra autistiska människor med apor … :mad:

Trevligt att jämföra autistiska människor med apor … :mad:
Fast det är ju inte en jämförelse mellan autistiska människor och apor. Det är en jämförelse mellan gruppen "människor i allmänhet (varav vissa faktiskt skulle kunna vara autistiska även där)" och gruppen "människor med autism" och jämförelsen dem emellan rör i sin tur dessa gruppers empati gentemot både människan och andra arter, däribland apor.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
26 27 28
Svar
558
· Visningar
19 096
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: cassiopeja
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 018
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 233
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar