Ovanlig julmusik

Den här hör inte till de obskyra låtarna, men väl en personlig:

Jag hade jour lille julafton ett år när jag lyssnade på den här låten. En del i jobbet är att granska innehållet i brev till häktade som har restriktioner och det kryper liksom extra mycket under skinnet att sitta och gå igenom julkort till och från föräldrar och barn och släktingar för att se så det inte står något om utredningen. Ovanpå det var det en allmänt tung jour med relationsvåld och andra eländiga ärenden.

Så sedan dess förknippar jag alltid den låten med sådana sorgliga julhälsningar och tanken på alla oskyldiga i periferin som drabbas av våra beslut att låsa in människor (men i gengäld kanske en och annan som kan räddas av våra beslut och som kan få en något bättre julhelg utan en våldsam partner). De som är oroliga för en häktad son eller pappa eller ett barnbarn, ledsna för att de inte får fira en normal jul och kanske samtidigt lite lättade att den anhörige är i säkerhet.

Jag tycker fortfarande att det är en fin låt, men efter den julen kan jag bara inte sluta att förknippa den med just detta vemod som kommer av kollisionen mellan lycklig familjehelg och människor som far illa och är ledsna på grund av all denna meningslösa brottslighet. Även om det mest är en slump att det var den låten jag lyssnade på just en sådan extra känslosam arbetsdag. (Men Vår julskinka har rymt eller What can you get a wookie for Christmas hade ju inte funkat riktigt lika bra att koppla ihop med vemod och sånt)

Denna är visserligen bara instrumental men utifall någon tycker att viol är också fint 🥰
Blir nästan lite magiskt tycker jag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 777
Senast: BernT
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar