Öva upp kondition med dressyrövningar?

A

Azuzephre

Ja, som rubriken lyder.
Går det att öva upp konditionen effektivt (alltså som t.ex intervallträningar, uteritter osv.) med olika dressyrövningar, som t.ex öppna/sluta? För mig är det mer styrketräningar, och inte konditionsträningar. Och om det nu finns någon dressyrövning som övar upp konditionen, vilka är det?

Vet inte om jag postade tråden under rätt ämne, var snäll flytta annars! :)

Sv: Öva upp kondition med dressyrövningar?

många dressyrhästar rids inte ut och får inte göra intrevallträning. och dressyrhästar i de högreklasserna är i mkt god kondition.

övergångar och tempoväxlingar är övningar som ger kondition och styrka. men de blir även lösgjorda.

Ja, det har du ju rätt i. Men är det lika effektivt som t.ex intervallträning?

ja, det beror väl på vad man vill uppnå.
vill man ha en häst som går svår klass, så är vägen dit dressyrträning.
vill man ha en häst som tävlas i vad vet jag.. distansritt så rider man långa uteritter eller galopp så rider man snabbjobb.

Vill man ha en hållbar dressyrhäst så är självklart variation av framförallt underlag vikitg. inte så mkt sjävla arbetet. arbetet skall vara roligt, motiverande och uppbyggande.

vad är det man vill uppnå med intrevallträning hos en dressyrhäst?

Jag skulle nog säga nej, nedan är hur jag ser på saken och är inte kvalitetssäkrat av någon med bättre kompetens än mig, min egen är på hobby nivå med viss erfarenhet av distansridning.
Kondition är en bra syreupptagningsförmåga och att kunna utföra ett snappt krävande arbete tex galopp.En god kondition kännetecknas av en snabb återhämtning till låg puls. Dressyren ger mer en uthållighet genom att musklerna blir starka, långa pass med trav och galopp kan så klart göra att hästen får bättre kondition och uthållighet - men går inte att jämföra med intervallträning. Jag tror inte att du ligger nå nära hästens maxpuls under ett dressyrpass och avsaknaden av att inte trigga på högre puls i träningen gör att konditionen inte byggs på samma sätt.Jag skulle säga att den dressyrrörelse som ger bäst kondition är galopparbetet.

måste bara till'gga att kondition inte övas med öppna/sluta utan det är lösgörande och samlande rörelser.

ekedal
goda tankar.

en dressyrhäst får den kondition den behöver genom dressyrträningen, det finns ingen anledning att intervallträna för att öka en dressyrhästs kondis, den SKA ju inte springa i full galopp som tex en fthäst utan röra sig kraftfullt och samlat.

en dressyrhäst behöver ffa styrka. konditionen kommer på köpet sas.

dock tycker ju dom flesta hästar att det är kul att komma ut och cantra lite.

Precis min åsikt! Dock fick jag för ett tag sedan lite mothugg då de tyckte jag skulle öva upp min hästs (ingen dressyrhäst!) kondition med övningar som öppna och sluta nu när vädret är som det är, och jag inte kan ut och galoppera på samma sätt som vid varmare årstider.

För mig är öppna/sluta etc ett sätt att lösgöra samt bygga upp styrka. Inte kondition.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka