Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?

Sv: Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?

Tyvärr är det ganska vanligt när man kommer till tävlingsplatser med fasta boxar att det är begagnat strö som finns i boxen. Nu har man ju fått sig en tankeställare och kommer inte att godta en sådan box i framtiden. Frågan är ju om arrangörerna kommer att tillhandahålla rengjorda boxar eller om man som tävlande tvingas städa boxen när man kommer till en tävlingsplats?

Men det är fortfarande väldigt oansvarigt av arrangörsklubben att hyra ut en box som man vet att man behandlat en ponny/häst kort tid före med dopingklassade preparat :(

*kl*

Vad det gäller boxar och strö så är det i helgen hopptävlingar här uppe med tillhörande uppstallning. Hälften av boxarna är det redan rejäla bottnar med spån i. Inte ställer man sig som ryttare och mockar ut en 2 dm hög bädd när man kommer till tävlingsplats? Har man dessutom två hästar eller ännu fler med sig blir det galet mycket extrajobb, Det måste vara tävlingsarrangörens uppgift att se till att boxarna är desinficerade så att tävlingsryttaren med god tro kan ställa sin häst i boxen. På travet desinficeras alla boxar och det sätts ett klisterband på boxen efteråt som bryts när boxen öpnnas. Har aldrig kommit till någon travbana där hästen erbjudits en smutsig box.

Har du någon källa för detta?
Jag kollade med en vet som påstod att den mängden var ngt man kunde hitta 5-10 dagar efter avslutad behandling. Nu vet jag inte hur tillförlitlig just denna veterinär är så det skulle vara intressant att veta hur halveringstiden ser ut.

Källa?? Men vaddå, det är ju det som står i disciplinnämndens dom där övervet. Peter Forsberg vid STC har uttalat sig.

Screeningnivån för flunixin är under den nu uppmätta mängden, dvs med dagens kunskap är
sannolikheten låg att den nu uppmätta mängden skulle vara resultatet av en kontaminering, dvs att
det positiva fyndet skulle bero på att G. Garcia fått i sig enbart rester av urin- och avföringsförorenat
strömedel.
Sannolikt har hästen därför tillförts substansen flunixin på annat sätt än genom ovan beskriven
kontaminering. Nivån för flunixin mätt i direkt samband med avslutad medicinering är i
storleksordningen 10000 ng/ml urin. Den nivå på substansen som förekom i detta dopningsprov kan
ses inom de tre första dygnen efter avslutad medicinering.
På obehandlade hästar som sätts in i en
boxmiljö där behandling skett har denna nu uppmätta mängd inte kunnat påvisas. Om man således
jämför fyndet med terapeutisk nivå så kan endast konstateras att tillförsel skett inom de närmaste
dygnen före tävlingen och fram till tävlingsstarten.”

Senast ändrad:

*kl*

fio: Jag har inga problem att se att det skulle kunna finnas så mkt rester efter medicineringen i boxen för att ge så stort utslag - efter en månad blir det mycket slabb i boxen.

Fast sakkunnig vet. håller inte med dig ;)

Och varför blev det inget utslag även för butta, utan bara för flunixin. Fånghästen hade ju behandlats med butta oxå. Har Garcia sållat ut buttan ur torven och bara fått i sig flunixinet då?

Ja buttan borde synts i så fall, den är slabbigast att ge......det är sant.

Fast boxar till hästar som tillhör hästar som INTE har medicinerats behöver ju inte saneras...
I den här klubbens fall verkar det ju finnas EN box på hela anläggningen som hade behövt saneras innan det ställdes annan häst i den (alternativt när behandlingen av den skadade hästen var avslutad).

Det låter lite skumt med de enligt expertis för höga nivåerna i G. men å andra sidan låter det ju också skumt att hästen stått precis i den box där en häst tidigare medicinerats med samma preparat under en längre tid.

Jag är kanske också lite ljusblå men jag tror faktiskt att hästens ryttarinnas tränare (... ;)) där hästen annars står uppstallad, tillhör dem som är "rena"...
Men det är bara vad jag tror...

Angående jämförelsen med travet och sanerade boxar som är plomberade osv...

Jag vägrar bli så rädd för doping att det ska få krångla till tävlandet så mycket.
Jag har full förståelse för hur viktigt det är inom travet, i och med att det är så mycket mer prispengar inblandade och hur det kan påverka en tränare att bli avstängd (förlorad inkomst).

Visst, på mästerskapsnivå ska givetvis kontrollen vara noggrann men på "vår" mer normala nivå (lokal-regional-nationell) handlar det dels inte om några stora prispengar. Dessutom, en av anledningarna som brukar nämnas i samband med doping är att en konkurrent skulle vilja "sabba" för ett ekipage (och ge ej tillåtet ämne), hur troligt är det när vi så sällan dopingkollas?
Man får väl följa det ekipaget på alla tävlingar ett helt år och mata hästen innan den lyckas fastna i en dopingkontroll? ;)

Spill och damm som ger utslag i dopingtest kan visst förekomma, men faktiskt tror jag att det nog oftast är en "ursäkt" till ett positivt dopingresultat än verklighet..
Visst ska man vara försiktig men så länge den hästs om medicineras hålls ifrån de andra hästarna och medicinering sker på plats som de andra hästarna i stallet inte vistas på (t ex utanför stall) så är risken ändå liten..

Då är det nog farligare att ge örtblandningar, preparat eller utvärtes produkter som man inte har koll på!
Läs på burkarna, ta reda på att det är godkänt för häst och eventuell karens...

Det är nog säkerhetstänket runt medicinering i stallar och då slutligen hur en box som ställs till förfogande vid en tävling som inte rikigt är på topp inom ridsporten om man får tro det som är sagt här. Ni får gärna tycka att det är överdrivet inom travet. Jag tycker i stället att det oftast saknas professionalitet runt det hela på ridsidan.

Att boxarna när de väl tillhandahålls (oftast står ju hästen i trailern på tävlingsplatsen) skall sanneras tycker jag är rimligt och det ända rätta om man skall kunna vara säker på att de är rena, vad än klubben bedyrar. Skall man stå som ansvarig för att hästen skall vara ren måste man också ha möjlighet att påverka det som hästen eventuellt kan få i sig.

Jag tycker inte att mängden prispengar skall avgöra om allt skall skötas på ett professionellt sätt eller inte. Skall sporten vara ren så skall den. Medicin och tävling hör inte ihop.

Men vem ska betala saneringen?

Jag förstår att landslaget i dressyr har råd med en ännu höge avgift för att tävla, men vi normala amatörryttare är knappast intresserade av ännu högre avgifter?
De ideella föreningarna tjänar redan idag för lite pengar (jämfört med arbetsinsatsen) på att arrangera tävling.

Att kräva att alla boxar (där det normalt står hästar uppstallade (många stall har ej tävlingsboxar)) ska tömmas, dammsugas, rengöras, desinficeras och sedan plomberas kommer inte att vara rimligt, och blir fallet så kommer det troligen inte erbjudas uppstallning (alternativt inte anordnas tävling).

JAG tycker risken för skada på hästen är för liten!
ÄVEN om hästen skulle få i sig ett antal mikrogram läkemedel i en tävlingsbox är risken för hästen pga detta minimal (förutom vid allergi) och givetvis ska man dömas för otillåten medicinering om hästen uppvisar läkemedel i urin/blod vid test, men det drabbar ju bara mig som ryttare...

Så nej, jag vägrar vara rädd för att stalla upp min häst på tävling. Jag tänker inte kräva sanerade boxar. Jag är medveten om att risk för kontamination finns (men då ska man ju helst inte låta prisutdelaren röra vid hästen heller (tänk om den använt utvärtes antiinflammatorisk salva! :crazy:)) men risken i detta fall beror mer mig (risk för böter och avstängning) än min hästs hälsa.

Vi kan inte heller tillåta att ryttare slipper bestraffning pga att den otillåtna medicineringen KAN bero på kontamination, den gången det verkligen beror på ett otillåtet preparat har vi däremot klivit över gränsen och utsatt hästen för en reell risk och DET får vi aldrig tolerera.

Jag läste att boxen stått tom i 6 dagar innan Garcia ställdes dit.
Hur stor är då chansen att hästen fått i sig dom nivåerna från boxen när det stått tom ett tag?

Boxarna är urstädade på strö. Men inte mer. Ströade har dom alltid varit när jag har startat. Så igentligen kan det trotts plombering vara vad skit som hälst där inne. Trotts det är det väldigt få dopingfall till antalet tävlande (och tränande då doping även kan tas på provloppdagar).
På min bana så använder tränaran gästboxarna lite då och då och hur, med vad dom medicinerar med vet ju bara dom själva. Och det går bra endå.

För denna utsopning som en slambil gör och ½ spånbal betalar vi 250-300 kr inkl moms för/tävlingsdag beroende på bana. Det ä rju inte så mycket igentligen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 053
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 759
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover