Katti
Trådstartare
Intressant! Jag har googlat så många varv att jag känner mig helt förbluffad över att det tydligen finns en antidepressiv medicin som varken ger några jobbiga biverkningar (t.ex. viktförändring eller sexuella biverkningar) och som inte ger utsättningssymptom. Varför används den inte mer liksom? Jag har inte ens hört talas om den här medicinen innan jag läste den här tråden, men den verkar ju vara toppen! Jag förstår att den är dyr eftersom den är ny och det inte finns generika, men ändå. Varför får inte fler chansen att testa denna medicin? Jag hoppas att min läkare vet mer om den.Generellt utan att ha erfarenhet av preparatet.
Nu modernare, nyare preparat - desto hårdare övervakning innan det släpps ut på marknaden.
Biverkningslistan kommer från klinisk forskning, innan preparaten släpps på markanden.
alla försökspersoner, både de som får aktiv substans och de som får placebo, ombeds rapportera alla biverkningar de upplever under behandlingsperioden (vilket många gånger är skäl till att fökylning finns med på listan: preparatet orsakar som regel inte förkylning men människor blir förkylda under prövoperioden), och dessa symtom listas.
Sedan jämför man grupperna och konstaterar om biverkningarna finns i större utsträckning än hos placebo.
Även de biverkningar som förekommer i samma utsträckning som hos placebo, finns med på biverkningslistan.
som regel testas preparaten på frivilliga försökspersoner 3-5 år innan de släpps på marknaden.
Dessutom är nygodkända preparat föremål för s.k. utökad övervakning i början vilket innebär att läkare och andra förväntas rapportera in alla misstänkta biverkningar på preparatet vilket också innebär att listan kan komma att revideras och förlängas.
Men biverkningslistan för Sertralin har varit lång redan från början.
En ganska kort biverkningslista betyder att försökspersonerna har upplevt få biverkningar.
Sedan är det förstås av intresse att veta hur många personer som ingått i prövningarna. Om det är ganska få personer, så kan man inte dra lika starka slutsatser som om det var väldigt många.