Jo visst är det en vanlig biverkning, det går det ju inte att komma ifrån. Men ja, jag skulle nog ändå inte ställa in mig på att en måste ha samma biverkningar av liknande mediciner. (Jag tyckte definitivt det var skillnad även på sexlusten jämför citalopram och sertralin även om det är biverkningar jag kan leva med i förhållande till andra) . Samt att vissa biverkningar ju kan avta med tiden även på oförändrad dos.Jag har förstått det som att sexuella biverkningar är något som alla ssri har gemensamt och att det också är extremt vanligt. Men visst, om min läkare tycker att det är en bra idé att testa ett annat ssri så är jag ganska positiv till att testa.
Jag har dock inga större förhoppningar själv. Sexuella biverkningar är ju extremt vanligt med ssri, särskilt med Citalopram verkar det som. Och är man en sådan som råkar ut för den bieffekten så är det nog inte mkt att göra åt. När alla har samma effekt menar jag. http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/5/508/650_653.pdf
Så det var som sagt mest en tanke att du kanske kan bli hjälpt av andra SSRI-preparat utan att det ger samma biverkningar om inte andra typer av medicin känns värt att testa pga risk för viktuppgång ex) Det är liksom en individuell djungel med antidepp