Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?

Sv: Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?

För några år sedan hörde jag en person som skulle ge sin häst butta så tävlingarna till helgen var säkrade. Något år senare red denna person i YR-landslaget. Med detta i åtanke startade jag faktiskt en tråd här där jag frågade hur vanligt det var med doptester i Sverige - inte alls vanligt visade det sig.

Så jag håller med Rumpnissen, det är nog betydligt vanligare än vi tror.

Nej, speciellt vanligt tror jag inte att det är med dopingtester. Jag känner ganska många som tävlar från allt till lokal till nationell nivå... Den jag har hört blivit testad blev det på regional hästdressyr i Sthlmsdistriktet (men det är ganska många år sedan nu).

För några år sedan hörde jag en person som skulle ge sin häst butta så tävlingarna till helgen var säkrade. Något år senare red denna person i YR-landslaget. Med detta i åtanke startade jag faktiskt en tråd här där jag frågade hur vanligt det var med doptester i Sverige - inte alls vanligt visade det sig.

Så jag håller med Rumpnissen, det är nog betydligt vanligare än vi tror.

Detta får mig att må illa!! Du menar alltså att en junior eller iallfall mkt ung ryttare sagt detta. Fy faaaaan för denna unga människas tränare, föräldrar och mentorer. Att förstöra en ung ryttare på detta sätt.:cry:

Pja, kan man fostra dem till att det är vettigt att stoppa grus i käften så kan man väl åstadkomma det mesta : )

Skämt åsido: det finns så mycket preparat även på hobby nivå nuförtiden, att det helt enkelt går inflation i vad som är normalt. det fanns ju tex för ngt år sen en tråd startad av en hobby tävlingsryttare som var helt begeistrad över hur fin hennes häst blivit sen den började få djävulsklo i foderstaten, och hur alla problem var som bortblåsta.

Just precis, det var gymnasieålder på fuskaren. Jag själv var yngre och i betydligt "lägre rang" så jag vågade inte ifrågasätta detta men jag tog/tar dennes framgångar med en nypa salt... :grin::crazy:

Det där med djävulsklon kommer jag ihåg. Dock blev det ganska stort missnöje i den tråden om jag minns rätt (vilket var tur).

Örter är ju överhudutaget ganska vanligt har jag uppfattat, folk fattar inte att det kan ha stark effekt och också vara dopingklassat.

Därför att dosen var så hög på Garcia som man normalt finner hos hästar upp till tre dagar efter avslutad behandling.

Ingen kan väl tro på att det låg sååå mkt finadyne i boxen iallafall :grin:

Har du någon källa för detta?
Jag kollade med en vet som påstod att den mängden var ngt man kunde hitta 5-10 dagar efter avslutad behandling. Nu vet jag inte hur tillförlitlig just denna veterinär är så det skulle vara intressant att veta hur halveringstiden ser ut.
Denne ansåg också att det var fullt mäjligt att en häst spottat ut en liten tuss hö med medel på som en annan häst plockade upp. Hästar är ju def olika.
Bara tanken på att det kan vara så gör mej illamående..

Vi tömmer alltid en box när vi kommer t tävlingen OM det är strö i. Krubbor och vattenkoppar rengörs noga OM det finns eller sätts över. Hästar som behandlas här hemma står i annat stall.
Ändå är rädslan där... :crazy:

Jag håller med om det, det var det jag menade ang om en häst behandlats under en så lång tid. Det kan vara slabbigt och bli spill både med butta och finadyne och en fånghäst ska ha det ett par gånger om dagen, stor risk för spill i boxen, vattenkopp och krubba....samt runt dessa. Vi hade ju en fånghäst i stallet i somras och det kan jag säga att det blev rejält spill vissa dagar (butta) Samt att hästen slabbade både i och omkring vattenkoppen med smeten i och runt munnen.
Jag har som sagt också hört att risken är väldigt stor att andra hästar får i sig mängder som är avsevärda ur provsynpunkt:confused:

Att använda en bädd som annan häst haft är en sak, men hur skulle hon veta att där stått en fånghäst, om det nu var så?
Talade dom om det? Vad är arrangörens ansvar i såna fall?

Jag tycker att det är ganska vanligt med boxar med strö i, iaf på ställen som har fasta gästboxar.

I det här fallet kan man ju tycka att det är konstigt att en av Sveriges största tävlingsklubbar medicinerar i en box där man bara någon vecka senare tänker stoppa in en av många tävlingshästar...

Pja, kan man fostra dem till att det är vettigt att stoppa grus i käften så kan man väl åstadkomma det mesta : ).

Alltså jag har inte riktigt förstått effekten av och meningen med grus i munnen på en häst? Vet ju att en svensk ung ryttare var i blåsväder för detta, men har inte räknat ut vad grus har för "positiv" inverkan.

Angående hur stor mängd preparat hästen testar positivt för borde det stå i relation med straffet. Om en häst testar positivt för en mängd som inte är tillräckligt mycket för att ha en påverkan tycker jag att ryttaren(s alla hästar) till hästen ska sättas under observation med ett utökat antal dopingtester under en viss tid. Helt enkelt för att kontrollera om ryttarens hästar konstant visar spår av preparat.

En sak är ju helt säkert och det är att det görs alldeles för få dopingtester! Hade de varit tätare hade självklart ryttarna inte inte försökt sig på att fuska på samma sätt.

*kl*
I detta fall håller jag med Fiorano i hennes första inlägg, att man här inte ska vara för snabb med att dra slutsatsen om det är avsiktligt eller ej.

Själv tror jag inte att detta inte är avsiktligt gjort. Ryttaren har tidigare haft tillfälle där nån av hästarna inte varit fräsha och har då struntat i tävlingen och sett till att hästen mått bra istället.
En ryttare som redan har gott om pengar i ryggen, behöver inte vinna ngt för att få det att gå runt, som redan tidigare visat prov på att värdesätta sina hästar och sin långa framtida karriär istället för några genvägar.

Dessutom ska föreningen ha _erkänt_ sin försummelse i hanteringen av boxen - de har inte decinficerat boxen som sig bör för att alla smittbara spår ska kunna tas bort - och inte ens bytat strö. Jag kan bara tänka mig min ponny i en sådan box, haha hon hade nog haft lika mkt preparat i kroppen som G då hon tycker om att "dammsuga" boxströ och provsmaka på väggar, som G uppsades göra.

Detta är min uppfattning av det hela. Det finns nog tyvärr många fler som på ett eller annat dopar sina hästar medvetet än man tror, men denna ryttaren och detta fallet tror jag inte att det handlar om medveten dopning utan att hästen har fått i sig det pga föreningens slarviga hantering av boxen.
Eller kanske egentligen inte föreningen i första hand utan de personer som har rengjort så bristande, vilket nu föreningen till viss del får stryk för, men mest stryk får en (för mig troligt) oskyldig ryttarinna som hade oturen att få boxen tilldelad sig, är framgångsrik och lämnar doptest. Om en annan häst som inte hade fått de resultaten stått där istället så hade denna omedvetna medicineringen via ströt troligen aldrig upptäckts.

fio: Jag har inga problem att se att det skulle kunna finnas så mkt rester efter medicineringen i boxen för att ge så stort utslag - efter en månad blir det mycket slabb i boxen.

För att maskera att den annars gnisslade tänder.

Tror inte på systemet att en fälld ryttare skulle kontroll checkas lite oftare en utsatt period som alternativ till straff. Det blir ju bara som när man passerar vägkameror, som per lag, måste skyltas att de sitter där. Dvs man saktar ner och sköter sig för stunden, just den sträckan. De personer som sysslar med medveten doping och fusk, låter sig knappast omvändas av sådana tillfälliga metoder, och då är o-flaggade dopingtester betydligt mer effektivt, om man ökade frekvensen rent allmänt på sådana.

Lite kl
Har också hört en duktig hoppryttare säga att det är bra att ge hästen en ”rundsmörjning” om den känns lite knackig, och att man kan rida som vanligt både före och efter det. Hon såg det som friskvård :crazy:
Tror att detta är mycket vanligare än man tror och inte bara på elitnivå.

Ja just det där med "rundsmörjning" och att det ses som "friskvård" verkar vara väldigt mkt vanligare än man tror :crazy:, har hört om ett par ryttare o hört en annan som nämnde om sig själv som använder sig av det som ngt naturligt o självklart i sitt arbete att få hästen helt fräsh och komma vidare i klasserna. :(

Men låt säga att en ryttare har en häst som testar positivt av en liten mängd som egentligen inte påverkar hästen alls. Om denna ryttare sätts på observation under ett år med en stort antal tester som inte flaggas innan. Jag tror att det om inte annat gör att ryttaren bryter sitt mönster i behandlingen av hästarna.

Tror också att många fler o-förvarnade dopingtest troligen får betydligt större genomslag i arbetet mot doping än att fokusera på ett ekipage under en kortare period. Bra liknelse med fartkameran :p.

Det jag menar är absolut inte att mitt förslag skulle tumma på övriga dopingtest. De måste utökas betydligt för att få en större effekt!

Förstod det :). Förhoppningsvis kommer kontroller att blir vanligare i framtiden så att dopingen kan motarbetas effektivare.

*kl*
Eftersom jag kommer från travet när det gäller tävlingsverksamhet så kan jag inte låta bli att förundras över hur många som har dåligt koll på vad som gäller. Ja det är många som åker dit på doping inm travet men om man ser till antalet startade/dopingprov så är det ju omöjligt att jämnför med ridsport, då skulle det ju till dopingtest i alla klasser på alla tävlingar för att få ett resultat som går att jämnföra.

Men finns det inte listor på vad man får och inte får använda, vilka karenstider som gäller osv? Inom travet har man ju väldigt stor koll på vad som gället, det ingår ju i utbildning för att överhuvdtaget få en licens.

Finns det jämnförbart på ridsidan? Jag kommer ihåg ett fall där en ryttare hade fått sina hästar sprutade i en led och tävlade helgen efter och skyllde på veterinären för att denne inte hade talat om att h*n inte fick tävla, för mig är det självklart att man inte får tävla efter en injektion oavsett vad man sprutar in. Även akupunktur har karenstid för att få användas.

Det är samma listor med dopingklassade preparat som används i travet som gäller för ridsidan. Ridsportförbundet länkar till STC när det gäller uppdaterade listor.

*KL*
Det jag ställer mig mycket frågande till är hur man kan ställa in sin tävlingshäst i en icke urstädad box vid en tävlig? Finns det inte regler kring hur boxarna som skall användas till uppstallning runt tävling skall vara städade? Likaledes borde det finnas regler som säger att man inte medicinerar hästar i boxar som sedan skall upplåtas till uppstallning under tävling.

På travet är det urstädade plomberade boxar som används under tävlingsdagar. Tränaren/hästskötaren bryter plomberingen och strör själv upp boxen. Bruten plombering betyder att man har godkänt boxens skick. Hur ser det ut när man kommer till en tävlingsplats som tillhanda håller boxar på ridsidan?

/Skaune - aktiv både inom travet och på ridsidan

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 053
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 759
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover