Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?

Sv: Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?

*delvis kl*

Vill inte heller tro att det handlar om medveten medicinering, men kan samtidigt inte förstå hur en tävlingsryttare på den nivån kan ställa in sin häst in en tävlingsbox med en gammal bädd?

KL

Jag tror jag är väldigt naiv, för jag tycker alla tävlingsryttare brukar vara livrädda för att ens vara i närheten av en häst som ev medcineras med något dopingklassat, så jag förstår inte hur en ryttare som har chans till placeringar och dopingtester skulle våga öht ta en risk.

Jag vet hur travfolk håller på, det har jag sett själv, men som sagt, i vårt stall är vi otroligt noga med när en häst medicineras att använda särskilda hinkar, och inte gå i samma hage, ännu mindre stå i samma box.... osv.
Inom galoppen säger dom fö att det har bevisligen förekommit kontaminering som sett ut som att hästen verkligen fått förbjudna medel (dvs inte gått att skilja) men inte vet jag:confused:

Förstår bara inte hur man törs ta risken, om man nu är så cynisk att man skulle vilja prova. Men egentligen blir man inte förvånad över något på högre nivåer inom någon sport...

kl

Fast så här resonerar de angående kontamineringsrisken
taget från artikeln i ridsport.

Disciplinnämnden gör bedömningen efter inhämtande av sakkunnighetsutlåtande att kontamination inte kan förklara halten av ämnet i analysresultaten. Disciplinnämnden finner också att det teoretiska resonemang som framförts att hästen skulle fått i sig substansen genom spill vid tidigare medicinering i boxen inte har tillfredsställande stöd i övrig utredning och därför inte kan ligga till grund för annan bedömning av analysresultatet.

Det känns som om kontamiering inte verkar vara den troliga orsaken.
Synd om så är fallet.

Fast samtidigt hur stor är chansen att slumpen sett till att det stått en fånghäst i just hennes box, och som blivit medicinerad med just det Garcia fått i sig?

Daisy
*delvis kl*

Vill inte heller tro att det handlar om medveten medicinering, men kan samtidigt inte förstå hur en tävlingsryttare på den nivån kan ställa in sin häst in en tävlingsbox med en gammal bädd?

Detta förstår faktiskt inte jag i heller, både pga smittorisken och kontamineringsrisken av dopingklassade preparat.

Så jag tycker det är helt rätt att stänga av henne oavsett om det var avsiktlig doping eller inte. Hon är på tillräckligt hög nivå för att faktiskt ha koll på hur man ska skydda sig mot oavsiktlig doping. Och det var upp till henne att godkänna boxen som hennes häst ställdes in i, vilket hon gjort eftersom hon säger att hästen blivit kontaminerad där inne.

/Camilla

Fast samtidigt hur stor är chansen att slumpen sett till att det stått en fånghäst i just hennes box, och som blivit medicinerad med just det Garcia fått i sig?

Camilla

Eller så är det så att Garcia tävlat en hel del tävlingar med finadyne i kroppen och så råkade det stå en fånghäst tidigare i boxen ... Vad är då slumpen i det ?

Hästar medicineras rätt ofta med finadyne.

Så jag tycker det är helt rätt att stänga av henne oavsett om det var avsiktlig doping eller inte. Hon är på tillräckligt hög nivå för att faktiskt ha koll på hur man ska skydda sig mot oavsiktlig doping. Och det var upp till henne att godkänna boxen som hennes häst ställdes in i, vilket hon gjort eftersom hon säger att hästen blivit kontaminerad där inne.

/Camilla

Fast visste hon om det från början ? Det låter konstigt isåfall om hon visste det och ändå ställde in hästen. Om inte...

Jag har hört att det kan ge utslag på dopingprov om:
Man dricker kaffe
Kissar i boxen
Hästen pillar i ströet

Är något mina lärare pratade om under min utbildning.. Om det stämmer - varför kan det inte stämma för SHBK?

Fast visste hon om det från början ? Det låter konstigt isåfall om hon visste det och ändå ställde in hästen. Om inte...

Om vi nu förutsätter att att Garcia fått i sig det via kontamination, så kan det ju mycket väl ha funnits i ströet i boxen som inte var byt sedan tidigare häst stått där, vilket innebär en relativt stor risk för kontamination och andra smittorisker. Så visste hon inte om att hästen skulle bli kontaminerad men borde insett att risken fanns då boxen inte kunder vara ordentligt urstädad om ströet fortfarande fanns kvar i boxen.

/Camilla

Nu vet jag inget om omständigheterna tex HADE det stått en fånghäst i boxen eller är det bara spekulationer?

Men OM det stått en fånghäst i boxen och den inte var rengjord finns ju en jätterisk via krubba, vattenkopp mm för en fånghäst får rätt stora mängder butta och/eller finadyne och under lång tid ev, så i en sån box skulle man väl aldrig öht ställa en tävlingshäst:confused: Den måste inte bara få ströet utbytt utan bli helt rengjord. Där kan väl mycket väl värdena bli höga av kontamination:confused:

Det är väl konstigt om inte arrangören som lånar ut boxen tänker på i så fall, mycket märkligt. :confused:

Jag har hört att det kan ge utslag på dopingprov om:
Man dricker kaffe
Kissar i boxen
Hästen pillar i ströet

Är något mina lärare pratade om under min utbildning.. Om det stämmer - varför kan det inte stämma för SHBK?

Jag har också fått höra att risken är väldigt hög, mycket större än man tror enligt försök som skulle ha gjorts men minns inte hur eller var.

Vad jag förstod så hade det stått en fånghäst i boxen som behandlats med finadyne under längre tid. Ströet hade inte bytts.
Krubba var rengjord.

Delvis knapplån

Jag tycker inte det spelar någon roll om hästen fått i sig medlet genom kontamination eller inte. Finns det någon ryttare som blivit anklagad/fälld för doping som inte hävdar att hästen råkat få i sig oönskade preparatet av misstag?? Alla hävdar ju det. Det är i sig ganska oviktigt, oavsett anledning är det aldrig okej att tävla en dopad häst. Avsiktligt eller oavsiktligt.

Självklart ska ryttare bli avstängda även om det var oavsiktligt.

Däremot kan jag tycka att gränserna inte ska vara så låga. Först när hästen kan vara påverkad av substansen ska det vara otillåtet. Som jag fattat det så är spårrester som omöjligen kan påverka hästen också doping och skäl för avstängning.

Vad jag förstod så hade det stått en fånghäst i boxen som behandlats med finadyne under längre tid. Ströet hade inte bytts.

Om det nu stämmer med gfånghästen.....Märkligt att inte byta strö i en box som har använts för medicinering av Finadyne plus tvättat boxen, innan man hyr ut den till tävlinghästar! Är ju inget nytt att Finadyne sprider sig till allt. Om vi har hästar som ska behandlas med Finandyne i vårt stall så ska det blandas i betfor långt ifrån stallet så att inte pulvret hamnar på någonting inne i stallet.

kl
som rumpnissen säger, klart hon hävdar att hon är oskyldig. det gör ju alla.....
jag tror inte alls det är ovanligt att hästar tävlas på smärtställande. dom behandlas och man har inte tid att vänta på att dom ska läka ordentligt. feis buttaförslag talar ju klarspråk; mer än hälften tycker det är okej att tävla ofräscha hästar, bara det inte syns. :crazy:

djurskyddsaspekten bryr dom sig tydligen inte om, men det jag har svårt att förstå är hur dom kan vara så jäkla korttänkta!! om hästen är lite ofräsch och man ger den butta och tävlar ändå så är risken väldigt stor att den lilla skadan blir en stor skada och hästen blir än mer halt. ska man ge den ännu mera butta då eller? :crazy:

mer än hälften tycker det är okej att tävla ofräscha hästar, bara det inte syns

Ja men det är en annan sak, att dom medvetet tar risken är märkligt, (när det är förbjudet) eftersom de vet att risken för upptäckt är stor om det tas prover och det är inte klubtävlingar det handlar om. Att sen många kan tycka att det borde vara tillåtet tvivlar jag inte alls på.

Därför att dosen var så hög på Garcia som man normalt finner hos hästar upp till tre dagar efter avslutad behandling.

Ingen kan väl tro på att det låg sååå mkt finadyne i boxen iallafall :grin:

Men människor är överlag inte speciellt smarta. Det finns ju en hel del som dopar medvetet. I falsterbo hittade de ju sprutor och kanyler... Risken att bli påkommen är väll inte tillräckligt stor i förhållande till pressen på framgång.

kl
som rumpnissen säger, klart hon hävdar att hon är oskyldig. det gör ju alla.....
jag tror inte alls det är ovanligt att hästar tävlas på smärtställande. dom behandlas och man har inte tid att vänta på att dom ska läka ordentligt. feis buttaförslag talar ju klarspråk; mer än hälften tycker det är okej att tävla ofräscha hästar, bara det inte syns. :crazy:

djurskyddsaspekten bryr dom sig tydligen inte om, men det jag har svårt att förstå är hur dom kan vara så jäkla korttänkta!! om hästen är lite ofräsch och man ger den butta och tävlar ändå så är risken väldigt stor att den lilla skadan blir en stor skada och hästen blir än mer halt. ska man ge den ännu mera butta då eller? :crazy:

Lite kl

Jag tror inte de tänker så. Observera att jag inte försvarar eller står för det tankesättet! försöker bara ge en förklaring till de som tänker ”hur kan man göra så mot hästarna?” Jag tror de ser det litesom förebyggande, så att den lilla överansträngningen inte ska bli något värre. Att de hjälper hästen att läka ut en skada snabbare.
Jag tycker det är ett sjukt synsätt men jag tror att det är lite så de som gör sådana här saker ”ursäktar” sig. Har också hört en duktig hoppryttare säga att det är bra att ge hästen en ”rundsmörjning” om den känns lite knackig, och att man kan rida som vanligt både före och efter det. Hon såg det som friskvård :crazy:
Tror att detta är mycket vanligare än man tror och inte bara på elitnivå.

Jag tror inte att någon ryttare från början hade tyckt att de dom gör med sina hästar idag hade varit okej. Alltså de toppryttare som "smådopar". Men, går man hos bättre ryttare som elev och ser dem ge både det ena och det andra kan man nog inte undvika att tycka att mer och mer är okej. Till sist sitter nog många ryttare där och vågar inte sluta ge mediciner. Det är nog få ryttare som anpassar sig efter vad som är bra att ge hästen, och vilar den om den behöver det. Snarare går nog tänket så att "Ja men det kommer ju inte synas på dopingsproven." Jag vet att det finns tävlingsryttare som har två separata vetrinärer, en i närheten för sårskador, hälta och "riktiga" sjukdomar och sedan en som man inte pratar så högt om som kommer längre bortifrån och gör en rundsmörjning då och då.

Men jag tycker att det är helt rätt att hon döms, för oavsett om hon verkligen dopat Garcia eller inte så är hon inte oskyldig. Hästen hade medeciner i kroppen, och Sara Henrietta hade kunnat förhindra det.

i såna fall har dom skrämmande dåliga kunskaper om hästens hälsa och preparaten den medicineras med. :crazy: fast det kanske är vad dom intalar sig själva för att kunde sova på natten. :grin:

smärta har en FUNKTION, nämligen att skydda kroppen mot ytterligare skada.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 053
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 759
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar