Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Fast så här resonerar de angående kontamineringsrisken
taget från artikeln i ridsport.
Disciplinnämnden gör bedömningen efter inhämtande av sakkunnighetsutlåtande att kontamination inte kan förklara halten av ämnet i analysresultaten. Disciplinnämnden finner också att det teoretiska resonemang som framförts att hästen skulle fått i sig substansen genom spill vid tidigare medicinering i boxen inte har tillfredsställande stöd i övrig utredning och därför inte kan ligga till grund för annan bedömning av analysresultatet.
Det känns som om kontamiering inte verkar vara den troliga orsaken.
Synd om så är fallet.
Daisy
Sv: Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?
*delvis kl*
Vill inte heller tro att det handlar om medveten medicinering, men kan samtidigt inte förstå hur en tävlingsryttare på den nivån kan ställa in sin häst in en tävlingsbox med en gammal bädd?
Fast samtidigt hur stor är chansen att slumpen sett till att det stått en fånghäst i just hennes box, och som blivit medicinerad med just det Garcia fått i sig?
Camilla
Så jag tycker det är helt rätt att stänga av henne oavsett om det var avsiktlig doping eller inte. Hon är på tillräckligt hög nivå för att faktiskt ha koll på hur man ska skydda sig mot oavsiktlig doping. Och det var upp till henne att godkänna boxen som hennes häst ställdes in i, vilket hon gjort eftersom hon säger att hästen blivit kontaminerad där inne.
/Camilla
Fast visste hon om det från början ? Det låter konstigt isåfall om hon visste det och ändå ställde in hästen. Om inte...
Jag har hört att det kan ge utslag på dopingprov om:
Man dricker kaffe
Kissar i boxen
Hästen pillar i ströet
Är något mina lärare pratade om under min utbildning.. Om det stämmer - varför kan det inte stämma för SHBK?
Vad jag förstod så hade det stått en fånghäst i boxen som behandlats med finadyne under längre tid. Ströet hade inte bytts.
mer än hälften tycker det är okej att tävla ofräscha hästar, bara det inte syns
Är något mina lärare pratade om under min utbildning.. Om det stämmer - varför kan det inte stämma för SHBK?
kl
som rumpnissen säger, klart hon hävdar att hon är oskyldig. det gör ju alla.....
jag tror inte alls det är ovanligt att hästar tävlas på smärtställande. dom behandlas och man har inte tid att vänta på att dom ska läka ordentligt. feis buttaförslag talar ju klarspråk; mer än hälften tycker det är okej att tävla ofräscha hästar, bara det inte syns.
djurskyddsaspekten bryr dom sig tydligen inte om, men det jag har svårt att förstå är hur dom kan vara så jäkla korttänkta!! om hästen är lite ofräsch och man ger den butta och tävlar ändå så är risken väldigt stor att den lilla skadan blir en stor skada och hästen blir än mer halt. ska man ge den ännu mera butta då eller?