Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?

Sv: Otillåten medicinering igen, början dressyren bli som travet?

Tycker också att det är jättetråkigt :crazy:

Ska väl tillägga att sista ordet inte är sagt, domen kommer att överklagas läste jag på Ridsports hemsida.

Jag tror det är vanligt. Väldigt vanligt.

Antingen behandlas hästen i förebyggande syfte och ryttaren skiter helt enkelt i karensen eller så ges hästen smärtstillande för att den säkert inte ska visa någon ojämnhet under tävlingen.

Det är ju erkänt att sporthästarna sprutas och medicineras ganska friskt i förebyggande syfte.

håller med om att det är riktigt dåligt! Är man på den nivån borde man kunna hålla reda på vad som är tillåtet och vad som inte är det. Och man borde verkligen veta att man INTE ska tävla en skadad häst...

Jag börjar undra om det finns någon som faktiskt bryr sig om hästarna och håller på med sporten för att de älskar hästar inte bara priser...

KL
Det är riktigt illa när det går så långt att ryttare och de runt i kring ryttare och häst ger sig på hästens bästa för att man ska kunna rida och tävla. Oavsett nivå!

Väldigt tråkigt är det iaf :(

Jag tycker det är otroligt tragiskt eftersom ryttaren är såpass ung oxå . Dopa dig i idrotten och inte sjutton blir det bara 4 månaders avstängning :confused: Det värsta är ju att det är glömt om ett halvår... och ryttaren kan tävla vidare :grin:

Nej va tråkigt. Tråkigt för sporten, tråkigt för inblandade. Oavsett sanningen så är det tråkigt.

Nu ska man nog vara försiktig med att döma om det är avsiktiligt eller ej.

Personligen har jag mycket svårt att tro att just denna ryttaren ska ha medvetet medicinerat sin häst. Självklart är det naivt att tro att det inte skulle förekomma. Men i detta fallet är jag skeptisk till att ryttaren är skyldig. Det är verkligen yttepyttesmå mängder som krävs för att ge positiva utslag. Och förklaringen hon ger känns inte helt orimlig.

Nu ska man nog vara försiktig med att döma om det är avsiktiligt eller ej.

Jag har ingen aning om vad som är avsiktligt och inte... Domen kommer ju dessutom att överklagas så det kan ju bli ett annat utslag.

Personligen har jag mycket svårt att tro att just denna ryttaren ska ha medvetet medicinerat sin häst.

Så är det ju hela tiden men ändå... Varför inte just hon? Alla andra som medicinerat otillåtet har ju lika mkt att förlora.

Nä det är för mkt skit i sporten med både otillåtna medel, grus i käften och märkliga träningsmetoder som gör att jag helt tappat tron på att någon är oskyldig.

Dock är det för jäkligt att Garcia hamnade i en box som inte är rengjord och jag förstår inte ens att arrangören kan hyra ut en box på det viset faktiskt.

Jag kommer aldrig våga ställa mina hästar i någon permanent box hädanefter :crazy:

Jag har faktiskt inget bra svar på varför jag inte tror detta om denna ryttaren:o. Kanske bara magkänsla, alla har förstås mycket att förlora men jag inbillar mig att JB aldrig skulle göra en sån här grej, han är för helylle. Och eftersom SHBK är hos honom är det inget beteende hon skulle fått från överheten sas. Hade ryttaren varit stationerad hos någon annan hade jag troligen resonerat annorlunda. Och jag kan dessutom ha helt fel.

JB har väl byggt upp en karaktär utåt som är helylle. Men skulle nog inte säga att det är rent i varenda vrå där heller. Det är det inte någonstans om man ska vara sån.. Frågan numera är väl mer vart gränsen dras?

Men utifrån vad man kan läsa i hennes försvar i Tidningen Ridsport så verkar det vara helt orimligt.

Hästen har hunnit äta gammal medicin i boxen. Få ner det i magen, bli upptaget i blodet och sedan utsöndrat i urinen. Allt under den stund hästen stod där i väntan på att lämna urinprov. Visst låter det konstigt?

Men hästen hade väl stått i boxen två-tre dagar? Åkte dit den 18:e och provet togs den 20:e?

Tråkigt hur som.

Det var väl en uppstallningsbox? Där hästen stod inför/under tävlingen?

Aha, då skulle det kunna bli så.
Jag trodde det fanns dedicerade boxar till dopingprov.

kl

Fast så här resonerar de angående kontamineringsrisken
taget från artikeln i ridsport.

Disciplinnämnden gör bedömningen efter inhämtande av sakkunnighetsutlåtande att kontamination inte kan förklara halten av ämnet i analysresultaten. Disciplinnämnden finner också att det teoretiska resonemang som framförts att hästen skulle fått i sig substansen genom spill vid tidigare medicinering i boxen inte har tillfredsställande stöd i övrig utredning och därför inte kan ligga till grund för annan bedömning av analysresultatet.

Det känns som om kontamiering inte verkar vara den troliga orsaken.
Synd om så är fallet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 053
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 759
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar