OT tråden nr 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: OT tråden nr 14

Hmm, funderar på att färga håret...

Märks förresten att jag har jobbat i skogen senaste månaden. Mkt mer tolerans med folk och känner mig ytligare :p

Fast mitt argument med tyskan är att så många företag har det som arbetsspråk som sagt. Det har alltså inget med hur stort språket skulle vara att göra.

Jag personligen skulle bara lära mig spanska om jag tänkte jobba i Latinamerika. Eller om jag hade en spansk pojkvän.

Fast jag hade inte valt tyska heller, utan franska. Spanska är dock hundra gånger lättare än franska (trycker jag).

Jag antar att det är en smaksak. Jag hade valt ett språk som pratas inom en region jag är intresserad av, är stort inom en field jag vill jobba inom eller ett språk jag tyckte var vackert.

Franska faller bort direkt. Vill inte lära mig franska (igen) och vill inte till Frankrike. Har varit där flera gånger och det är inget som lockar mig på det sättet. Visst, finns säkert guldkorn där med, men nej, känns inte rätt helt enkelt. Som det känns nu står det väl mellan Berlin och Barcelona.

Men det med att många företag har tyska som arbetsspråk, det är inte något som håller på att försvinna då? Tänker framför allt på EU (då jag antar att det gäller i Europa?) som gör att till och med Tyskland måste bli lite mer engelskspråkiga...

Men men, träffar min morbror igen på söndag så får ta ett ordentligt snack med honom då. Tycker visserligen att min far borde ha lite koll han med, eller åtminstone kollegor/kontakter med koll med tanke på att han har ett liknande jobb.

*kl*

Att plocka körsbär måste vara det tråkigaste som finns :(
Varför fick de förra ägarna till huset för sig att planera fyra träd? Fyra! :eek:

... Tur att det är bra väder! :rofl:

Franska faller bort direkt. Vill inte lära mig franska (igen) och vill inte till Frankrike. Har varit där flera gånger och det är inget som lockar mig på det sättet. Visst, finns säkert guldkorn där med, men nej, känns inte rätt helt enkelt.
Franska är bra om man vill jobba inom myndigheter eller stora organisationer i Europa, eller i franskspråkiga Afrika. Därför hade jag pluggat det. Men absolut, om studieorten är för viktig eller du känner att det i övrigt inte är intressant så går det ju bort!

Som det känns nu står det väl mellan Berlin och Barcelona.
Ah, så vi pratar studieorter snarare än språk? Det förstod inte jag! Skulle jag plugga spanska hade Barca gått bort - det är så mycket katalanska där. Hade hellre valt typ södra eller norra Spanien tror jag, eller Madrid. Men alla är ju inte så förtjusta i Madrid som jag är. Det är ju också mycket en smaksak.

Berlin är ju underbart! Bara för Berlins skull skulle jag kunna tänka mig att plugga tyska :D

Men det med att många företag har tyska som arbetsspråk, det är inte något som håller på att försvinna då? Tänker framför allt på EU (då jag antar att det gäller i Europa?) som gör att till och med Tyskland måste bli lite mer engelskspråkiga...
Nä, tyskan är fortfarande stark vad jag märker. Myndigheter jag varit på har alla haft franska eller tyska som språk, eller engelska. Men många kräver franska eller tyska. Engelskan är inte så våldsamt stark som man kan tro.

Jag vet inte, jag har väl inte världens bästa koll. Men just tyska och franska har jag tyckt mig notera vara viktiga språk som grund för att kunna jobba "var man vill". Spanskan är stor och himla praktiskt också såklart, och det viktigaste är ju att man lär sig sitt tredje språk väldigt bra, sen om det är franska eller spanska spelar väl kanske mindre roll. Det är ju dock givetvis lättare att välja om man vet på ett ungefär var eller vad man vill jobba med.

Men men, träffar min morbror igen på söndag så får ta ett ordentligt snack med honom då. Tycker visserligen att min far borde ha lite koll han med, eller åtminstone kollegor/kontakter med koll med tanke på att han har ett liknande jobb.
Hoppas du kan få bra input :) Annars, gå på din gut feeling. Vad har du lättast för att lära dig? Har du hjälp av franskan för att lära dig spanska så är ju spanska en god idé. Tycker du tyskan är roligare, lättare eller finare så kör på den.

Ah, så vi pratar studieorter snarare än språk? Det förstod inte jag! Skulle jag plugga spanska hade Barca gått bort - det är så mycket katalanska där. Hade hellre valt typ södra eller norra Spanien tror jag, eller Madrid. Men alla är ju inte så förtjusta i Madrid som jag är. Det är ju också mycket en smaksak.

Berlin är ju underbart! Bara för Berlins skull skulle jag kunna tänka mig att plugga tyska :D

Ja, alltså, det hela började ju lite med att jag kom på att jag ville flytta till Prag. :p Så tänkte att då kan jag åka dit och lära mig språket först, liksom. Men så insåg jag att om det skulle vara så att jag efteråt inte alls vill bo kvar där, så känns ju tjeckiska som ett ganska värdelöst språk att kunna, det kostar ju trots allt en del att plugga. Så det var då jag kom in på Berlin. Tyska kan man ju ändå ha användning av utan att bo där. Och Berlin känns som en stad jag skulle trivas i. Det var min morbrors input igår som fick mig att gå in på Spanien också och det enda som kändes lockande efter att ha kikat lite var Barcelona, men jag kan ju ha helfel där.

Jag har ju aldrig varit i Spanien, så jag har egentligen ingen aning. Har du några ställen att rekommendera i södra eller norra Spanien?

Nä, tyskan är fortfarande stark vad jag märker. Myndigheter jag varit på har alla haft franska eller tyska som språk, eller engelska. Men många kräver franska eller tyska. Engelskan är inte så våldsamt stark som man kan tro.

Jag vet inte, jag har väl inte världens bästa koll. Men just tyska och franska har jag tyckt mig notera vara viktiga språk som grund för att kunna jobba "var man vill". Spanskan är stor och himla praktiskt också såklart, och det viktigaste är ju att man lär sig sitt tredje språk väldigt bra, sen om det är franska eller spanska spelar väl kanske mindre roll. Det är ju dock givetvis lättare att välja om man vet på ett ungefär var eller vad man vill jobba med.

Lätt för att lära mig har jag, framför allt det jag vill! :D Så det borde inte vara några problem. Fick för övrigt höra samma från en annan nu som du sa, att tyskan fortfarande är väldigt stor i Europa. Tror min morbror jobbar mer i övriga världen än Europa, så kan ju vara därför han inte ser tyskan som stor...

Hoppas du kan få bra input :) Annars, gå på din gut feeling. Vad har du lättast för att lära dig? Har du hjälp av franskan för att lära dig spanska så är ju spanska en god idé. Tycker du tyskan är roligare, lättare eller finare så kör på den.

Jo, jag ska göra det. Ska prata lite med de som anordnar det hela också, de borde ju ha lite koll tycker man.

Att du har lätt för att lära är ju skitbra :) Jag menar dock att det kan vara bra att välja lite utifrån själva språket i sig, vad man har fallenhet för och så men har man lätt för sig oavsett språk är det ju kanon. Jag önskar att jag hade fortsatt med min franska istället för att välja italienska på gymnasiet (SÅ JÄVLA ONÖDIGT SPRÅK ATT LÄRA SIG), eller att jag valt spanska också. Spanska är så mycket lättare än franska, och kan man spanska kan man förstå portugisiska. Mycket praktiskt! Men franskan hade varit guld att faktiskt kunna ordentligt, det är så otroligt gångbart.

I alla fall. Nog om mig! Spanien: jag har bara varit i Barca och Madrid så jag kan inte tipsa om nåt annat tyvärr! Barca funkar säkert kanon, de olika regionerna har ju alla olika språk/dialekter så det är ju samma sak egentligen (förutom i Madrid och så då, där det är castellano, spanska, som gäller). Jag har hört otroligt gott om Cadiz och San Sebastian i alla fall :)

Hur ska du åka? Alltså, genom vilka? GUD så avundsjuk jag blir! Jag måste få komma och hälsa på!

Har kollat genom ESL så det blir väl genom dem i så fall. Både Cadiz och San Sebastian finns med som alternativ så det kanske kunde vara nåt det med i så fall. :) Franskan kan nog vara läge att ta upp igen också framöver, men det känner jag att jag kan göra på någon "vanlig" kurs här i Sverige eller nåt, där har jag ju i alla fall en grund, nånstans långt inne... ;) Och SJÄLVKLART får du komma och hälsa på, vart jag än hamnar!

Åh, du får det nog underbart vart du än hamnar! :)

När tänkte du dra i såna fall?

Jag vet inte, beror lite på när kurserna startar och så (vilket dock verkar vara i princip hela tiden), men har tänkt mig till Singapore nån månad i början på hösten, så efter det nån gång får det väl bli. :)

Ja, kurserna börjar typ jämt! Helt sjukt bra!! Det kliar i mig efter att åka nånstans, mitt nya jobb är så jefla olägligt på så vis :(

Men kanon, låter som en bra plan :) Vad gör du fram tills dess?

Bra fråga. Haha. Nä, jag åker tillbaka till Norrtälje på obestämd framtid till veckan så får jag väl se om jag ska hitta på nåt som inbringar mer pengar så länge eller bara njuta lite. ;) Eller åka till Singapore tidigare kanske (fast inte före din födelsedagsfest!).

Du borde ha planerat in att åka till Madrid nu! Jag behöver sällskap när min kille jobbar. Vi har egen pool! :D ;)

Före min födelsedagsfest får du inte åka nånstans. Sådeså. Hade jag varit som du hade jag dragit till Singapore direkt efter, och hängt där ett tag.

Åh, trevligt! Jag kanske kan göra det också? Haha. Annars får du komma till Singapore i höst, vi har också pool! :D

Jo, anledningen till att jag tänkt september är för att mamma åker då och det är ju alltid trevligt med resesällskap, framför allt när det är så långt.

Tyvääääärr kan jag inte komma till Singapore i höst. Måste ju jobba. Buhu för mig som fick det där jobbet jag jättegärna ville ha.

Ja men det låter ju alldeles utmärkt! Vilken plan! :)

I Madrid är det idag 35 grader. Kommer fan inte röra mig från poolen under dagarna. No way.

Gud vad mysigt det låter och ligga vid poolen sådär :love:

Försöker få motivation att göra något annat än sitta här.
Är såååå tröött! Men mini är vaken så kan inte sova, sambon jobbar till 16.
Zzzz orka göra nåt.

Jaaa, det ska bli skönt :) Laddar med massa böcker som jag ska ha med mig också så det blir nog fint :)

Jag orkar inte heller göra nåt! Ska äta guacamole och nachos och titta på galna husfruar i Orange County. Kan inte förmå mig själv att göra nånting.

Jag orkar inte heller göra nåt! Ska äta guacamole och nachos och titta på galna husfruar i Orange County. Kan inte förmå mig själv att göra nånting.

Låter fett fint du!

Jag måste packa för Ibiza! Ska bli skitkul att åka (speciellt eftersom jag kommer göra ett litet mellanstopp i London :love: ) men jag gillar verkligen inte att packa och fixa. Not my thing.

åh men ÅH så avundsjuk jag blir! hur länge ska du vara i london? hur länge på ibiza? GUD så avundsjuk jag blir!

:D

Landar imorgon kväll i London och vi åker till Ibiza på måndagen så det blir inte så långt storstadshäng. På Ibiza ska vi vara 6 dagar så det blir inte jättelänge.

Men det ska bli så jädra skönt och roligt!! Finns inget bättre sätt att inleda semestern på tror jag (FÖR SEN ÄR JAG HEMMA OCH LEDIG TVÅ VECKOR TILL WHOOOPPPP WHOPPPP) :D

men ÅÅÅÅÅÅÅÅH din jäääävel! :D jag vill också!

jag ligger hemma, är lite smågrinig och min kille har inte tid att skypa med mig idag. blurk blurk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
22
· Visningar
1 774
Senast: fijja
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat