Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast mitt argument med tyskan är att så många företag har det som arbetsspråk som sagt. Det har alltså inget med hur stort språket skulle vara att göra.
Jag personligen skulle bara lära mig spanska om jag tänkte jobba i Latinamerika. Eller om jag hade en spansk pojkvän.
Fast jag hade inte valt tyska heller, utan franska. Spanska är dock hundra gånger lättare än franska (trycker jag).
Jag antar att det är en smaksak. Jag hade valt ett språk som pratas inom en region jag är intresserad av, är stort inom en field jag vill jobba inom eller ett språk jag tyckte var vackert.
Franska är bra om man vill jobba inom myndigheter eller stora organisationer i Europa, eller i franskspråkiga Afrika. Därför hade jag pluggat det. Men absolut, om studieorten är för viktig eller du känner att det i övrigt inte är intressant så går det ju bort!Franska faller bort direkt. Vill inte lära mig franska (igen) och vill inte till Frankrike. Har varit där flera gånger och det är inget som lockar mig på det sättet. Visst, finns säkert guldkorn där med, men nej, känns inte rätt helt enkelt.
Ah, så vi pratar studieorter snarare än språk? Det förstod inte jag! Skulle jag plugga spanska hade Barca gått bort - det är så mycket katalanska där. Hade hellre valt typ södra eller norra Spanien tror jag, eller Madrid. Men alla är ju inte så förtjusta i Madrid som jag är. Det är ju också mycket en smaksak.Som det känns nu står det väl mellan Berlin och Barcelona.
Nä, tyskan är fortfarande stark vad jag märker. Myndigheter jag varit på har alla haft franska eller tyska som språk, eller engelska. Men många kräver franska eller tyska. Engelskan är inte så våldsamt stark som man kan tro.Men det med att många företag har tyska som arbetsspråk, det är inte något som håller på att försvinna då? Tänker framför allt på EU (då jag antar att det gäller i Europa?) som gör att till och med Tyskland måste bli lite mer engelskspråkiga...
Hoppas du kan få bra input Annars, gå på din gut feeling. Vad har du lättast för att lära dig? Har du hjälp av franskan för att lära dig spanska så är ju spanska en god idé. Tycker du tyskan är roligare, lättare eller finare så kör på den.Men men, träffar min morbror igen på söndag så får ta ett ordentligt snack med honom då. Tycker visserligen att min far borde ha lite koll han med, eller åtminstone kollegor/kontakter med koll med tanke på att han har ett liknande jobb.
Ah, så vi pratar studieorter snarare än språk? Det förstod inte jag! Skulle jag plugga spanska hade Barca gått bort - det är så mycket katalanska där. Hade hellre valt typ södra eller norra Spanien tror jag, eller Madrid. Men alla är ju inte så förtjusta i Madrid som jag är. Det är ju också mycket en smaksak.
Berlin är ju underbart! Bara för Berlins skull skulle jag kunna tänka mig att plugga tyska
Nä, tyskan är fortfarande stark vad jag märker. Myndigheter jag varit på har alla haft franska eller tyska som språk, eller engelska. Men många kräver franska eller tyska. Engelskan är inte så våldsamt stark som man kan tro.
Jag vet inte, jag har väl inte världens bästa koll. Men just tyska och franska har jag tyckt mig notera vara viktiga språk som grund för att kunna jobba "var man vill". Spanskan är stor och himla praktiskt också såklart, och det viktigaste är ju att man lär sig sitt tredje språk väldigt bra, sen om det är franska eller spanska spelar väl kanske mindre roll. Det är ju dock givetvis lättare att välja om man vet på ett ungefär var eller vad man vill jobba med.
Hoppas du kan få bra input Annars, gå på din gut feeling. Vad har du lättast för att lära dig? Har du hjälp av franskan för att lära dig spanska så är ju spanska en god idé. Tycker du tyskan är roligare, lättare eller finare så kör på den.
Jag orkar inte heller göra nåt! Ska äta guacamole och nachos och titta på galna husfruar i Orange County. Kan inte förmå mig själv att göra nånting.