OT tråden nr 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: OT tråden nr 14

Jag förstår. Men ja, då är det ju bara att jobba på det. Och leva så gott som möjligt under tiden. Och det hjälper ju inte att ta ut något i förskott. Om det visar sig om sju år att du inte vill fortsätta vänta på att komma in, resonera om det då. Gör det inte nu, i förskott, för det hjälper inte. Hey, om fyra år kanske du kommer på att du hade tvärfel och din egentliga passion i livet är att vara kattpsykolog. Men ptja, visar det sig att du aldrig kommer att komma in så är ju det ett problem du får ta då, inte nu.

Vet ju att det är så. Är bara så ruskigt svårt att bryta invant mönster. ;)
Och så ÄR det ju! Det är alltid svårt att bryta vanor.

Se på alla som försöker byta kostvanor! Eller som försöker göra slut på gamla segdragna förhållanden som egentligen tagit slut för längesedan. Vi människor är vanedjur, vi gillar det vi känner till och ogillar det otrygga, osäkra. Det är inget konstigt och absolut inget unikt - snarare tvärtom. Därmed inte sagt att det inte är apjobbigt för dig ändå. Det är det absolut och din ångest inför att bryta mönster är berättigad och lika mycket din trots att andra känner likadant. Men kanske kan det hjälpa att veta att de flesta nog känner som du känner.

Du kanske borde börja med någonting som höjer ditt självförtroende? Någon fritidsaktivitet där du känner dig hemma, trygg, duktig. Ett sammanhang där du känner att du är i ditt esse och kan bygga upp dig själv. Känner du det i ett sammanhang så blir det lättare att ta med det till andra sammanhang sedan.

Försök också att komma ihåg att andra människor faktiskt är just andra människor. Deras bajs luktar också äckligt, de dreglar på kudden och har säkert en jobbig farbror som alltid är lite för full. Poängen är att ingen står över dig, är perfekt eller mer värd än du. Sedan blir man avvisad ibland men det är inte en avspegling av dig eller ditt värde utan bara ett tecken på att du inte träffat rätt människa vid rätt tidpunkt.

Fast alltså, ska jag vara lite krass så kommer du inte att fixa det med det tänket. Du måste komma på vad det är som gör att "du aldrig klarar det". Vad är det som gör att du inte pallar att fortsätta. När du kommit på det kan du ta nästa steg, hur ska du göra för att övervinna det hindret. Om du vet att du mår bättre psykiskt och fysiskt av att träna, hur ska du kunna jobba på att få det till motivation nog till att hålla i din träning? Mycket av det sitter i hjärnan, jobbar du på att pusha din hjärna och styra den i hur den ska tänka? Den är fruktansvärt formbar och med lite jobb kan du lura den till vad som helst. Har du hjärnan med dig på tåget går allt annat så mycket lättare!

Jag har börjat med att gå en promenad DIREKT på morgonen, för att se till att jag gör något varje dag.

Jag förstår. Men ja, då är det ju bara att jobba på det. Och leva så gott som möjligt under tiden. Och det hjälper ju inte att ta ut något i förskott. Om det visar sig om sju år att du inte vill fortsätta vänta på att komma in, resonera om det då. Gör det inte nu, i förskott, för det hjälper inte. Hey, om fyra år kanske du kommer på att du hade tvärfel och din egentliga passion i livet är att vara kattpsykolog. Men ptja, visar det sig att du aldrig kommer att komma in så är ju det ett problem du får ta då, inte nu.
Skulle i och för sig bli en sjukt bra kattpyskolog.

Jag vet. Jag brukar ju försöka tala om för mig själv att jag inte ska planera så jävla mycket, för det hjälper ju ändå inte. Men så är jag där i hjärnan ändå och pillar. Pill, pill. Planerar, vrider, vänder. Tänker på 5 år, 10 år. Ekonomi, utbildning. Familj och barn eller brist därav, alternativa livsstilar som kan passa (istället för familj alltså. Don't get any ideas). Och så får jag pa-nik.

*skriver ned allting* :bow:

Grodan: Smart!
Jag har ställt klockan på 8 imorgon. Här skall promeneras!

+ alla andra.

Ni är så fina allihop. :)

Och Lårdi - jag är också en planerare och har svårt att ta att det inte blir som jag vill, eller jag hade för några år sen iaf. Sen har jag lärt mig att INTE planera så mycket, för det blir i alla fall inte som man tänkt sig men det blir bra ändå. Till och med bättre än man tänkt i bästa fall.

Jag har druckit typ 5-6 stora glas citronvatten för att lindra min uvi ikväll. Tror ni att jag kommer att sova ostört inatt? Aj sink nott!! ;)

Kan du inte bara, när du kommer på att du sitter och vrider "a-a lårdo, sådär ska vi inte göra. Nu slutar du genast tänka på det. " och om det inte funkar, bildgoogla typ Fredrik ljungberg. :p för att bryta mönstret tills fin hjärna lär sig hur den ska tänka? :)

Fin kan du va själv!

Och visst är det så - visst har du rätt. Hjärnan vet det, logiskt, men att få med hjärtat/magkänslan/diafragman eller vad det nu är som gör att jag panikar loss på tåget är en annan femma. Men jag jobbar på det.

Jag försöker påminna mig själv om att inte planera så mycket att jag glömmer bort att leva nu. Jag är expert på att tänka att "när bara det händer, DÅ blir allt bra och jag blir glad!". För så är det ju inte, och lever man hela livet så så blir man ju aldrig tillfreds...

Plus att om man känner att man har ett behov av att planera, tänk på det som dagdrömmar om framtiden istället. Och så fundrrar du ut bestbestbest case scenarios. :D

Jo, Eller jag försöker se det som dagdrömmar istället för planer. Det hjälper lite.

Fredde har blivit så... Gammal.

Det låter mysigt! Not... :( ah, pappas handlade så det har jag till imorgon. Tänkte att med tillräckligt mycket citron är det nog bra surt ändå. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka