Oseriösa hästköpare!

Sv: Oseriösa hästköpare!

Vad är det för fel på folk i dag egentligen??!!

En vän till mej ska sälja sin häst ..den är snäll-trevlig-välriden-trygg-lagom stor mm mm

Hon säljer den som en skogsmulle pga att den har nåra år på nacen.

MEN! Trotts alla mail o tel sammtal o provridningar där folk säjer att denna häst är helt perfekt och att priset är br a så bestämmer sej ingen!

Varför mailar/ringer man på en häst om man inte tänker köpa någon??

Jga fattar inte hur folk tänker.
När jag köpte häst ringde jag o åkte dit samma dag o bestämmde mej på platts o betalade eller tackade nej om det inte passade.
'
Man tar väl inte upp folks tid i onödan tycker jag .
Det är ju skammligt!

Jag tycker det är bra att man provrider hästen och verkligen ta sig en funderare om det verkligen är den hästen man verkligen söker och klara av.Det är ju trots allt mkt som ska stämma.

Själv har jag haft en tävlingsponny till salu som ganska många har varit och provridit, men det är bara en utav dem som jag kunnat tänka mig att sälja till....Säljer aldrig en häst till ngn om jag inte känner att det kommer att funka och att hästen inte får det bra. Då behåller jag den hellre...Finns dem som varit tvugna att ta tillbaka en förstörd häst...

Så för både köparens och säljarens skull är det viktigt att man köper rätt häst, och då är det ju viktigt att man provrider hästen innan, jag har oxåt offrat mkt tid på att köra till ridhus pga att de måste provhoppa hästen...men det får jag ta om jag har en häst till salu;)

Jag sålde min quarter till Dalarna innan jul, gick riktigt snabbt och smärtfritt och han kom verkligen till ett kanonställe!

Men innan dess så var det en annan köpare som hade bestämt sig för att köpa honom. Skickade en check till mig på 5000 euro (köparen bodde i utlandet) som en delbetalning i förskott. Bara ett problem... checken var förfalskad! Tur bara att jag inte hade hunnit shippa iväg min fina lilla quarterkille! Behöver jag säga att den sk "köparen" gick upp i rök efter att jag hade konfronterat honom?
Som sagt.. hur tänker vissa människor?

Jo han är ganska gammal, 15 år. Men som jag skrivit i tråden om honom så är det BARA jag som har problem med honom.. har t.ex. skrivit att min kille som inte kan nått om hästar ALDRIG har problem med honom. han är en jätte bra läromästare som kan det mesta har gott som turridningshäst så har han bara sällskap med sej på uteritterna så är det nemas problemas.:love: Duktig hoppare och pigg och framåt. har fortfarande många år kvar att ge om någon vill tävla honom i hoppning... Aldrig några problem att sko, klippa, duscha eller transportera. Köpte honom för 35,000 för 1½ år sen. Så kan inte direkt tänka mej att han kan ha gott ner så mycke i pris på den korta tiden endast pågrund av mej:crazy:
Men nu ska jag sluta kapa tråden:D

vi har precis köpt häst, men tittat på flera innan vi bestämt oss. Det har jag också sagt klart och tydligt till säljarna, och också hört av mig efter ett par dagar och tackat nej. När vi till sist hittade PONNYN som passade våra behovb perfekt, bestämde vi oss samma kväll och ringde då säljarna (tur var det, för tio minuter senare hade de andra spekulanterna ringt och sagt att de ville ha henne). Självklart åkte vi inte och tittade på ponnier som inte var av intresse, men vi ville verkligen ha "rätt" ponny.

Och tyvärr träffade vi på en hel del oseriösa säljare på vägen också...

Håller med dig! Det verkar som om många som åker ut och provrider inte vet vilken typ av häst de vill ha. En fjording kan vara söt och kanske inkörd... travarna är billiga och ett fullblod är det fart på. "Gratisridare" finns det massor av och flest på sommaren...

Men bäst tycker jag är de som vill köpa stor, snygg häst välutbildad med tävlingsresultat, helt sund och frisk med besiktning och rtg ua etc. för typ 10.000kr... Som om det stod häst bortskänkes i annonsen...

Det underlättar om man får besked mer eller mindre direkt om köparen är intresserad eller ej. Hade kanon köpare för ett tag sen från Finland. De bokade flygbiljett och kom så fort de bara kunde med filmkamera och provred, åkte direkt hem och visade filmen för tränaren och ringde sedan omedelbart och gjorde upp affären. Inget tjafs och raka besked.

Detta med säljare från utlandet:devil: AKTA ER !!! Blev kontaktad av en engelsman som absolut skulle köpa vår unghäst.
Kollade upp mannen i fråga lite och det visade sig att det bara var lurendrejeri!!!!! Bedrövligt!!!!

det var riktat till TS.. alltså nått som är mellan henne och mej. Men bryr mej inte om det längre. var bara i ilskans hetta jag skrev det där inlägget:devil:;) Hon har alltså inte sett hästen, utan har utifrån lite ord på nätet fått för sej att han är en problem häst, vilket han absolut inte är. Det enda problemet är JAG. (det enda problmet han har är att han tycker det är läskigt att ridas ut i skogen på själv men med rätt ryttare är det aldrig några problem). han känner sej inte trygg med mej pågrund utav att jag är rädd(är rädd för alla hästar och skulle aldrig skaffat någon om jag hade varit lite smartare)...
Trådkapning:
När är en häst en problemhäst enligt er?

En häst är problemhäst när den inte är helt okomplicerad o väluppfostrad enl mej iaf .:cool:

Så du har bestämt dig för att sälja nu?

En problemhäst är en häst som har "tagit över" för alla människor, och inte för en.
Om nu ngn skulle lägga ett bud på 3000:- skulle jag nog säga tack och adjö. (för din häst var väl ändå ganska 'ung' eller?)
Jag köpte min 16åring, seg,stel hade gått på ridskola många år för 10,000:- Vilket är precis rimligt. (fast vi fick med endel saker också.)
Du vet väl själv som fjorddägare att man aldrig ska sälja sin fjord för mindre än 10,000, om det inte är till en vän.. ;) (Tror det står på SFFs sida om prisrekommendationer f.ö)

Det tycker jag är mkt betalat ..
min svägerskas dotter köpte sin 14åriga fjording för 3500kr inkl massa utrustning i sommras.

En häst är problemhäst när den inte är helt okomplicerad o väluppfostrad enl mej iaf .:cool:

Det finns ingen häst som är HELT okomplicerad. Du glömmer att hästar är levande varelser och inga maskiner. Du måste ju resonera ganska galet eller så har du bara missuppfattat situationen eftersom du tror att hästen inte är värd mer när folk som känner honom väl har lagt bra mycket högre bud....:smirk:
menmen, det var ju ett bra försök att tigga till sej en häst, det hade ju kunnat funka.... eller inte.:cool:

min svägerskas dotter köpte sin 14åriga fjording för 3500kr inkl massa utrustning i sommras.

Då måste säljaren varit konstig eller desperat. Så nu tror du att bara för att DEN hästen var så billig så ska jag inprincip skänka bort min? Vilken vettig människa som helst fattar ju att hästen är värd mer.

Alla är lyckliga i sin egen tro :rofl:
Men nätet är fullt av fjordingar runt 10-15000kr o då e dom jätte snälla o trevliga.
Och unga!

Vad som är en okomplicerad och väluppfostrad häst kan skilja mellan människor. Beror på vilka ramar man har.

Men jag håller med Tjalfe om att det är få hästar som är helt okomplicerade. Tycker att det handlar mest om kemi mellan häst och människa. De hästar som verkligen är komplicerade brukar inte bli så långlivade.

Norrland

varför klankar du då ner på mej? köp dej en utav dom istället då.

Oj... då måste antingen ägaren varit i kraftig knipa eller annars fel på hästen. Jag hade aldrig köpt en så billig häst utan försiktighetsåtgärder!
Bra fjordhästar betingar ett betydligt högre värde!

Fast jag provred också en hel del hästar innan jag köpte min pålle.
Och vissa av de hästarna tyckte jag rätts så bra om precis när jag hade provat dem men ändå tvekade jag och ville fundera lite mer.

Och när jag kommit hem och började tänka lite mer och gick igenom i mina tankar vad jag egentligen kände så blev jag mer och mer tveksam. Det var helt enkelt inte riktigt "rätt" häst ändå.

För mig är det viktigt att allt stämmer för det är ju en stor affär och man vill ju helst inte göra något misstag. Så jag förmodar att en del ägare av de hästarna kanske blivit besvikna också, att de trott att jag skulle köpa deras häst men sen ändå inte gjort det.

Nu menar jag inte att det inte finns oseriösa köpare men alla behöver inte vara det. Jag var t ex ingen oseriös köpare, jag hittade rätt till slut! :)

Vad är det för fel på folk i dag egentligen??!!
Varför mailar/ringer man på en häst om man inte tänker köpa någon??
Det är ju skammligt!

Ofta verkar det vara så att folk börjar leta en ny häst innan de sålt den gamla. Och då menar jag folk som absolut inte kan ha två (eller fler) ens ett tag. Sen hittar dom sin drömhäst, och blir inte av med "öket" hemma i stallet..

Det är på grund av sådna priser som hästar säljs till slakt i italien, folk vill ju inte ge mer än sin bekanta... Men det gör inget att de skickas dit, de kommer tillbaka nedpackade i fina förpackningar till affären tillslut ändå, och så har hästmänniskorna återigen gått på en blåsning.

Liknande trådar

Gnägg Som rubriken lyder, hur på får man vara vid hästköp utan att säljaren ska tycka att man är ett psykfall? Nu är det så att jag har...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Teilani
·
S
Hästmänniskan Jag har haft min häst ute på annons ett dag och har stött på måånga roliga hästköpare. :grin: 1 Dom ska pruta i första mailet...
2
Svar
27
· Visningar
6 033
Senast: Nasseman
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 267
Senast: Lobelia
·
A
Hästmänniskan Måste bara skriva av mej lite för jag är förbannad. I början av sommaren, så frågar en "kompis" till mej, om hennes häst får stå i vårt...
Svar
4
· Visningar
2 360
Senast: Allobosia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka