Oseriösa hästköpare?

Sv: Oseriösa hästköpare?

*KL*

Har haft en som ringt 3 ggr (varje gång jag uppdaterat en annons så den hamnat i början) ställt SAMMA frågor (tycker hon borde inse att hon ringer samma person?) och sagt att hon vill komma. Sen inte hört av sig mer :o

:) Ja, det har ju faktiskt hänt mig också kom jag på. Fast bara 2 ggr från samma person....:)

kl
Jag håller med er i allt ni säger, men det finns fruktansvärt oseriösa säljare oxså. Man har mailat, pratat i telefon lusläs annonsen och när man efter 20 mil i bilen kommer fram så finner man en halt häst ( med svår ärrvävnad på ena benet som aldrig nämnts) som inte går att svänga trots den är sju år. Så jag tycker nog att även säljare bör bli mer seriösa, dels i annonser och även i sitt sorterande av kunder, denna ägare borde insett av våra samtal att denna häst inte var aktuell för oss.

/B

Håller med alla här >< Och som tidigare sagts så gäller det åt båda hållen, finns helt otroliga både hästköpare- och säljare....
Minns när vi tex skulle sälja en av ponnyerna för massa år sedan och ja, det var en fin ponny med bra gång -men som tagits väldigt hårt tidigt av tidigare ägare så han hade helt enkelt tröttnat och klarade inte av press. Därför såldes han som allroundponny för träning och lättare tävling, annonsbilden var på en ponny som rejsade på en äng, ingenting nämndes om att han tävlat LA/FEI tidigare osv...
Då ringde det folk som sökte ponny för att tävla SM med i både hopp och dressyr, väldigt spännande folk kom och provade -tex en som hade sin kusin med sig som var jockey (hon tyckte inte att han var tillräckligt "snabb") osv osv....

Jag hade en köpes-annons ute förra året och man kan ju undra om folk är läskunniga? Jag vet inte hur det är med er men hur man kan tycka att "4-6åring med BRA gångarter för träning och tävling, ev 3-åring men krav att den är inriden" till en bra annons att erbjuda sitt 10-mån hingstföl till, förstår jag inte ;)
Har även åkt till skåne (drygt 30mil) och hästen varit såld sedan dagen innan när man kommit fram.

Ja visst är det skitjobbigt. Som tur är har jag inte behövt att de som provridit hör av sej igen, jag skulle aldrig sålt till dem ändå. Och den enda som det funka med visste jag innan att hon eg var ute efter ett sto och dessutom ingen unghäst men hon kom ändå för att vi hade gemensamma bekanta och hon ändå blev rekommenderad att komma o kika :) Meddelade senare att hon hittat ett välutbildat äldre sto, så där var inga konstigheter. Men jag har vänner som haft hästar till salu o spekulanter som inte dyker upp på avtalad tid, så där stod de med en iordninggjord o putsad häst o vänta i onödan :( och även de som du skriver, som kommer o provrider flera gånger o sen har någon konstig ursäkt. Istället för att bara säja tack men nej tack! Så annons kommer aldrig ut igen, och idag är jag så glad att vi inte hitta nån köpare. Inget ont som inte har nåt gott med sej ;)

*kl*
Det finns nog lika många säljare som är "mindre bra" liväl som köpare. Jag har tex varit med om att komma fram för att provrida och då är hästen såld (det var iofs innan mobiltelefonernas tid, men vanlig telefon fanns ju att tillgå).

Jag förstår inte varför många blir så upprörda över att folk prutar? Många säljare har för höga priser på sina hästar och har dessutom prutmån. Jag har iaf prutat på flera av mina hästköp, dock inte första gången jag pratat med säljaren.

Tror inte att någon blir upprörd över att nån prutar, det är väl när folk gör det innan de ens sett/provat/träffat hästen, när det gör det med skambud eller att de inte inte ens vet vilken priskategori hästen är i när de ringer/provrider.

KL
Har åkt Stockholm-Skåne för att provrida en unghäst för att få höra av ägaren (som inte ens var närvarande) att vi inte hade tillräcklig tävlingserfarenhet(?). Kunde hon ju sagt per telefon innan vi åkte.

Fått höra att jag var oseriös som inte åker Stockholm - Umeå för att titta på en häst som ägaren inte orkar fixa en ordentlig bild/film där man ser hur hästen ser ut.

Har provridit väldigt många hästar som i ägarnas ögon är "helt fantastiska" men som visat sig vara "njaaa..." Åkt för att provrida häst med beskedet "ring när ni närmar er", ringt och fått noll svar för att sedan lyckas leta sig fram ändå och fått svaret "nä, vi svarar inte när okända ringer".

Det är inte så där väldigt lätt att hitta vettiga säljare heller...

Nej, jag har aldrig sålt en häst. Min första dog, den tredje åkte till fodervärd och hon fick honom sedan för att allt funkade bra. Tvåan och fyran står kvar hemma i stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 287
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 210
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar