Oseriösa hästköpare?

S

sommardag

Jag har haft min häst ute på annons ett dag och har stött på måånga roliga hästköpare. :grin:

1 Dom ska pruta i första mailet, låna läänge, byta mot hundvalpar??!:eek:, gamla bilar, betala på avbetalning m.m listan kan göras låååång.

2 Så finns det dom som mailar och verkar bra och mailar maaaassa mail och sedan bara försvinner??:confused:

3 och så finns det dom som verkar bra och bestämmer tid för provridning och sen hör av sig samma dag och säger nej vi har ändrade planer vi kommer inte... och sen aldrig hör av sig igen.

4 Så finns det dom som provrider och säger vi ska tänka på det, hör av oss i helgen. men aldrig hör av sig igen.

Sen letar alla köpare efter perfekta hästar, snälla, trafiksäkra, ALDRIG skadade, billiga, hoppar HÖGA klasser, går SKITBRA i dressyr, allt ska vara perfekt.. det finns inga sånna hästar!!
Ser i många annonser ni att dom skriver endast seriösa, vill inte ha mailkompisar, lånas inte ut och betalas på avbetalning, seriösa ringer, inte prutbart.. ska man behöva skriva det i annonsen?? Tillhör inte det folkvett?:eek:

Finns det fler säljare som tröttnat på alla oseriösa hästköpare??
Finns det några vettiga överhuvudtaget?

Sv: Oseriösa hästköpare?

Fast det krävs inga dumpuckon för att det där ska hända. Vissa saker du nämner är ju helt klart lite udda och inte riktigt okej, att visa intresse och sedan inte höra av sig är en sån grej men det tycker jag att folk är jävligt dåliga på rent generellt, liksom på att tacka nej. Tycker det händer ofta även utanför hästvärlden och det kan göra mig tokig. Jag tycker att det är självklart att man hör av sig om man inte (längre) är intresserad, men det verkar inte vara lika självklart för alla andra. Exempel: Personen lägger ut en annons på, säg, medryttarhäst sökes. Jag skriver ett mail, berättar om hästen och frågar om hen är intresserad. Inget svar. Alls. Det är så himla enkelt att bara skriva "Tack för visat intresse, men jag letar nog vidare!" och bespara mig väntan på ett svar, men nope...

Däremot så har jag varit en sån som har mailat massor och sedan fått tacka nej i sista sekund. Jag var helt säker på att jag ville köpa en unghäst på Gotland och pratade massor med uppfödarna fram och tillbaka under några dagar. Sedan, helt plötsligt av privata skäl, så var jag tvungen att sänka min budget rejält och hade inte råd med hästen. Givetvis förklarade jag situationen för uppfödarna och bad så hemskt mycket om ursäkt, men faktum kvarstår att jag var en sån där som skickar massor av mail och sedan drar mig ur köpet. I mitt fall ville jag inte att det skulle bli så, men jag hade inget val.

Jag tycker att den värsta sorten är folk som inte hör av sig, oavsett de är intresserade eller ej så hör det till vanlig simpel uppfostran att man hör av sig med ett tack, men nej tack.

Sen lovas det friskt, man är intresserad och tänker komma och titta, för att sen bara försvinna och inte höra av sig.

Tycker att det har blivit 100 gånger värre de senaste 10 åren när internetannonser hör till de vanligaste. Förr fick man snällt ringa ett tel nr som säljaren uppgav i tidningsannonsen. Jag tror att det är betydligt svårare att ställa en massa oväsentliga frågor, säga saker som man sen inte håller eller bara be om foton trots att inget intresse för köp finns, om man måste prata personligen med säljaren.

Själv verkar jag fått en epidemi av: "Vi kommer, vi är superintresserade!" följt av NO SHOWS! Dvs de kommer inte och man lagt ner tid på putsa hästen fin, bokat sin dag efter deras tid osv :o

Sen har jag råkat ut för SMS-PRUTARE! Dvs de skickar ett sms och prutar! Det första de gör och skriver inte ens under med namn :devil:

Själv verkar jag fått en epidemi av: "Vi kommer, vi är superintresserade!" följt av NO SHOWS! Dvs de kommer inte och man lagt ner tid på putsa hästen fin, bokat sin dag efter deras tid osv :o

You and me both!

Jag fattar det bara inte - vad är det för fel på folk. Ångrar man sig och inte vill komma och kika så kan man väl i alla fall slänga iväg ett litet sms och tala om det? Så man som säljare slipper stå och vänta och undra? SÅ svårt kan det väl inte vara?

Ja usch konstiga spekulanter finns det gott om! Hade också en hel del oseriösa som hörde av sig till mig när jag tänkte sälja min häst. En billig polsk import, nämnde i annonsen att han endast var grundriden. Men visst hörde massor människor av sig och sa att de ville ha en färdig tävlingshäst. Vad tror folk de får för 20-30' egentligen?
Sen kom det en tjej och provred, mankhöjden på hästen var utskriven i annonsen, men så säger hon; Oj, jag trodde inte han var så stor! Tjejen var dock jättetrevlig och duktig, så det var ju synd att de inte passade ihop (det var andra orsaker än bara höjden).
Jag gav helt enkelt upp och behöll min häst :)

Men det där är ganska svårt. Vissa 170cm hästar upplever jag som gigantiska o andra inte alls stora. Så det betyder ju inte att de var oseriösa.

Exakt ....huvudet på spiken :devil:

Blir så trött på folk.......vad gör man???

Ja, den varianten har jag varit med om också, fast i samband med medryttarsökande. En tjej skulle komma och skriver ett sms en kvart efter avtalad tid: "Hej, jag bestämde mig för att gå lite ärenden idag istället, kan vi bestämma en ny dag?" Eh, nej, don't bother...

Vissa 170cm hästar upplever jag som gigantiska o andra inte alls stora.
Jag håller med. Det hänger på mer än bara mankhöjden.

//Liten, vars "idealhöjd" på häst ligger på runt 175cm :angel:

Sen har jag råkat ut för SMS-PRUTARE! Dvs de skickar ett sms och prutar!
Det har jag också råkat ut för. Fick (en bit in på natten...) ett sms från någon som dels prutade 75% på priset, dels frågade om det var den bruna eller vita hästen på bilden (bild tagen på tävling). I annonstexten stod det "brunt sto"... Det visade sig att sms:aren var tretton år och skickade sms så att hennes mor inte skulle höra att hon svarade på hästannonser. :mad:

Det finns nog lika många vettiga hästköpare som det finns hästsäljare. Har man åkt 30 mil för att provrida drömhästen(på papper och enligt säljarens beskrivning) och upptäcker att hästen är oridbar och halt på två ben, ja då skiter i alla fall jag i att ringa och säga att jag inte är intresserad.

Men det där är ganska svårt. Vissa 170cm hästar upplever jag som gigantiska o andra inte alls stora. Så det betyder ju inte att de var oseriösa.

Jag har ett sto hemma som är mätt till 157 och såg ut så här :o hon känns som 165, både att se på och sitta på.. börjar undra om vår måttstock inte stämmer :p

Det kan jag förstå!

Sen är det samma sak med säljare som man bokar in tid med och de hör inte av sig att de sålt hästen förrän några minuter innan och man då redan åkt genom halva landet :o Inte bättre ringa och säga: Verkar som hästen är såld, vi besiktar idag. Istället för ringa när den står på släpet och åker :p

Och de som kommer och ska provrida, och är såååååå duktiga o sen inte ens förstår att det är en unghäst de sitter på, trots att man flertalet gånger verkligen förhört sej om att de ÄR unghästvana, förklarat att det är en stor, valpig unghäst osv...*suck*...och att de sedan ska skylla det på hästen. Den sista, som tydligen inte ridit på ett par år (!) och det kröp fram precis innan hon skulle sitta upp, bad jag gå av efter dryga 5 minuter..

Ett förslag är att be dom ringa när de åker.
Då vet du att de är påväg på riktigt.

You and me both!

Jag fattar det bara inte - vad är det för fel på folk. Ångrar man sig och inte vill komma och kika så kan man väl i alla fall slänga iväg ett litet sms och tala om det? Så man som säljare slipper stå och vänta och undra? SÅ svårt kan det väl inte vara?

Det är tråkigt att man inte kan få en återkoppling efter provridning antingen per mail eller sms om man nu inte vill/ids ringa. Intressant eller ej. Jag blir inte sur för att hästen i fråga inte passade utan oftast glad över insikten, bättre nu än efter köp.

Jag har också råkat ut för tillfälle när tid bokats med spekulant, jag har tagit ledigt från jobbet/tvättat hästen och kört 40 min till anläggning för att sedan upptäcka att ingen spekulant dyker upp eller hör av sig. När människan sedan hörde av sig 3 v senare (med en i mina ögon mycket lam ursäkt) och ville boka ny tid tackade jag nej.

Sedan är jag med all säkerhet inte heller felfri, men jag gör så gott jag kan.

Har varit med om det du skriver och man blir så trött på alla dessa oseriösa personer, och inte minst misstänksam på alla som sedan svarar på annonsen man har ute.

Det senaste som hände mig då jag annonsera var detta:

Har haft en unghäst ute på annons, en 4 åring som endast är grundriden, och det har jag självklart skrivit ut i annonsen.

Sen så kommer det en tjej och ska provrida, hon har inte ridit de senaste 15-20 åren men är nu sugen på att ta upp ridningen igen, hon har med sig en " riktig " hästkvinna som hon säger som ska hjälpa henne att se om hästen är något för henne eller ej.

Denna "hästkvinna" börjar på en gång med att klaga på min häst, den är för tjock, jo jag vet, men han går på fri tillgång hösilage och har vilat nästan hela vintern pga tidsbrist, sen så har han på tok för tunna ben , och hon tycker inte att han motsvarar den utbildningsnivån han borde vara i för sin ålder. sen så bara fortsätter det.

Hon som var spekulant var i stället mycket intreserad och blev förtjust och det funkade bra med ridningen hon ville verkligen köpa denna hästen.
Hon skulle återkomma samma kväll med sitt besked.

Hon ringer och vill då pruta ner vad jag redan anser är en billig unghäst med riktiga papper, stam, vaccinerad och allt därtill, från 30,000:- till 15,000:- och att jag ska betala besiktingen :eek:

Jag säger att så mycket kan jag inte gå ner i pris för denna häst, men hon menar då att denna "hästkvinna" sagt att det är så mycket jobb på min häst att det tar år att få den att bli en ridhäst !

Jag svarar då att du/ni visste att det var en unghäst ni titta på och provred.

Nu har har jag hästen kvar och tänker inte annonsera igen.

Samma här, efter fem stycken provridningar, varav fyra närmare katastrof är annonsen borttagen och jag kommer inte annonsera igen:crazy:

Kan bara instämma! Har en till salu, och kan bara säga att det är inte roligt...folk ringer, pratar sig varma i timmar...man ska skicka bilder, filmer etc...sedan mailar samma personer och vill boka tid....och sedan hörs dom inte av alls:confused:

Sen har jag haft 3 olika som kommit och provridit 1,2 och 3 ggr...för att sedan komma på att dom inte ska ha häst nu. Eller bara rent allmänt svårt för att bestämma sig....och vill rida igen. Skulle inte ha något emot det om det inte vore för att det är en månad mellan varje ritt! Det ska hoppas banor med ökade höjder varje gång. Ja, vi har helt enkelt blivit ett söndagsutflyktsställe för folk som tror att bara för att det är svårare tider att sälja så kan man bete sig hur som helst. Det känns ganska oseriöst och jag skulle själv aldrig kunna bete mig så om jag var spekulant på någons häst.
Det bästa var en som ringt flertal ggr, fått all info, bilder och hela köret...kommer ut och provar och påstår då att precis innan hon åkte så kollade hon priset i annonsen...och det hade hon inte råd med! Vad säger man...vem sjutton åker ut på en häst man inte ens kollat priset på??
Blev less och tog bort annonsen, men har nu satt ut igen...så nu börjas det om igen....det ska surras i telefon och dom är så intresserade....och det ska mailas bilder och filmer...och sedan hörs inte ett ljud. Det kan väl höra till god ton tycker jag att man bara slänger iväg ett mail och säger nej tack om bilder och film inte motsvarade det dom söker kan tyckas.
Nej, jag är för less på det hela!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 287
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 210
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar