Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och hur får man reda på det??Gjort.
Smuggelvalp/hund.
Cirkulerar just nu en artikel (på facebook) om en golden retriever valp som blev skrämd på nyår och dog på operationsbordet av chock och nedkylning dagen efter. De hade köpt valpen av nån som hade samma argument "alla ska ha råd att köpa en golden", antar att de fick reda på att den var smugglad i samband med akutbesöket på nyårsdagen.
Kan vara att den hade ett utländskt chipp.Och hur får man reda på det??
Vilka hundar föds inte upp i hemmiljö? Vildhundar från skogen?"Tre st hannar. Blandrasvalpar uppvuxna i hemmiljö. Lugna och sociala men självklart lekfulla som valpar ska vara. Nästan rumsrena, om man bara håller "ute tiderna" . Mamma ( Shiloh shepard) amerikansk variant av långhårig schäfer och pappa bl.a.. schäfer, bordercollie. Några långhåriga och andra kort tät päls. Dessa charmtroll söker ett aktivt hem, älskar att vara ute, självklart är de veterinär besiktade ,chippade och avmaskade vid leverans."
Låter lovande.
Såg annonsen även jag och det är något som SKK ser oerhört hårt på. Risk för uteslutning är stor där.Såg en annons om en 10 v gammal vavva-valp innan idag..
"Då vissa anser att bara rika ska få köpa en hund, vilket inte jag håller med om. finns 2 alternativ. Bägge alternativen har chippning och undersökning.
Utan stamtavla 8000kr antingen kontant eller avbetalning om ni saknar betalningsanmärkning.
Ni som har bättre ställt och vill ha en hanhund för avel eller utställning säljes den med fin stamtavla för 12000 kontant.
Valet är erat"
Känns inte seriöst nånstans.
Vad säger SKK om sånt?
Såg en annons om en 10 v gammal vavva-valp innan idag..
"Då vissa anser att bara rika ska få köpa en hund, vilket inte jag håller med om. finns 2 alternativ. Bägge alternativen har chippning och undersökning.
Utan stamtavla 8000kr antingen kontant eller avbetalning om ni saknar betalningsanmärkning.
Ni som har bättre ställt och vill ha en hanhund för avel eller utställning säljes den med fin stamtavla för 12000 kontant.
Valet är erat"
Känns inte seriöst nånstans.
Vad säger SKK om sånt?
En del av annonsen är
"
Kan köpas med eller utan stamtavlor
priset blir på tiken utan 2000kr, med 5000kr.
Hannen Utan 8000, med 12000kr
Jag reggar dom i så fall samtidigt som vi tar dom till Djurkliniken för chippning där ni om ni är med kan välja namnet på valpen och fråga djurläkaren om de frågor ni kan ha.
Bägge kan köpas på avbetalning med minst 1000kr avbetalning per månad. i så fall kollar jag bara upp så ni inte har kronofogdsskulder."
Bör anmälas till SKK - eller är det en bluffannons och egengjorda stamtavlor ? verkar helt sjukt. Tiken säljs billigt pga cherry eye...
Nä det känns lurt lång väg det där.Den såg jag också sen efter att jag hade sett personens annons på fb.
Just den biten "reggar dom i så fall samtidigt som vi tar dom till djurkliniken" kändes ju lite mysko. Hos vet får man ju knappast några stamtavlor...
Ja ,vad är problemet?"Staffordshire bullterrier tik drygt 2 år omplaceras lr foder. Fullstam, vacc HD/ED men ska ej avlas på därför omplaceras/foder."
Ännu en som inte vet vad ett fodervärdsavtal innebär och hur det ser ut enligt SKK. Det är INTE samma sak som att vara fodervärd för en häst!!"Staffordshire bullterrier tik drygt 2 år omplaceras lr foder. Fullstam, vacc HD/ED men ska ej avlas på därför omplaceras/foder."
Är jag ute och cyklar men är inte fodervärdsavtal till för när uppfödaren/ägaren ska ha kull men inte har plats för hunden?Ja ,vad är problemet?
Nej det kan också vara ett sätt att kontrollera aveln istället för att kastrera och hoppas på att fodervärden inte säljer eller avlar på hunden efter att den fyllt 5.Är jag ute och cyklar men är inte fodervärdsavtal till för när uppfödaren/ägaren ska ha kull men inte har plats för hunden?
Jo. Fodervärdsavtal har med avel att göra. Annars skriver man ett låneavtal om man inte vill sälja hunden. SKK har sådana också. Något som allt fler i min ras har börjat med efter att ha haft dåliga erfarenheter av fodervärdar. Ett låneavtal kan avbrytas. Det kan inte ett fodervärdsavtal om inte fodervärden själv vill det.Är jag ute och cyklar men är inte fodervärdsavtal till för när uppfödaren/ägaren ska ha kull men inte har plats för hunden?
Vad är ett låneavtal?Jo. Fodervärdsavtal har med avel att göra. Annars skriver man ett låneavtal om man inte vill sälja hunden. Något som allt fler i min ras har börjat med efter att ha haft dåliga erfarenheter av fodervärdar. Ett låneavtal kan avbrytas. Det kan inte ett fodervärdsavtal om inte fodervärden själv vill det.
Du lånar ut din hund på bestämd eller obestämd tid. Du kan när du vill ta tillbaka hunden. Jag har inte haft med dessa avtal att göra men vi blev rekommenderade att nyttja dessa isf fodervärdsavtal av ett par uppfödarkollegor. Nu är vi så okända mot dessa stora kennlar så vi tycker det låter lite osannolikt att någon som vill satsa lite på en hund skulle vilja låna en tik av oss okända och riskera bli av med den när som helst. Hur vet de att de kan lita på oss? Är det en stor erkänd kennel med massa bra hundar och gott rykte förstår jag men lilla oss?Vad är ett låneavtal?
Då är ett låneavtal säkrare i det avseendet.Nej det kan också vara ett sätt att kontrollera aveln istället för att kastrera och hoppas på att fodervärden inte säljer eller avlar på hunden efter att den fyllt 5.
Visste inte ens att det fanns,har slutat ha hundar på foder,dom två sista har ca 1år kvar sen är det över.Då är ett låneavtal säkrare i det avseendet.