Det är väl rätt mycket av diverse wolfhounds som DNA-testas hos Embark m m. Tycker jag mig sett nämnas i diskussionsgrupper om DNA i alla fall
Och där får man ofta genetisk COI med i paketet. Inte matematisk COI beräknad på en stamtavla (som stämmer. eller inte...).
Genetisk COI brukar ju i allmänhet vara högre än de siffror vi räknar fram matematiskt.
Och de skiljer dessutom rätt mycket mellan olika kullsyskon.
Nu har jag inte sett grafer över så himla många raser på genetisk COI men de flesta jag sett där ligger de testade djuren (beroende på ras kan det ju bara vara en hundfull eller ett par hundratal, hos just det labbet) ofta mellan 20 och 40 för genetisk COI.
Utan att läsa in mig på American Wolfhound så får jag ju anta att dom avlas mot någon storts typ? Och då har dom ett visst antal Founders och linjeavlar. Även om det nu finns Founders av de nämnda raserna väldigt nära i stamtavlan så är det ju inte tal om en första generations korsning. Så viss inavel är rätt givet.
Om 7% är mycket eller lite för just denna typ av hund kan jag inte svara på.
I min egen ras har vi sett exempel på hur det kan skilja 5-6% i total genetisk COI i samma kull faktiskt.
Eftersom genetisk COI inte är begränsat till X senaste generationerna så borde du kunna få positivt utslag på COI även i en första generationskorsning om det är mellan 2 raser som är av samma ursprung och nära besläktade. Även om det på papperet rör sig om "obesläktade" hundar i många generationer enligt stamtavlan, så har dom med sig en hel massa gemensam DNA sen ursprunget i alla fall.
"Hon är en känslig och försiktig flicka som har svårt att vara ensam och söker därför en matte som vill ha sällskap på dagarna och på sina dagliga promenader.
American wolfdog är en blandrashund med schäfer, alaskan malamute och siberian huskey. Inavelsprocenten på Luna är endast 7 % "
Endast??