Jag tycker att det är illa nog att de reggar kullar efter tikar som är så unga att det bryter mot djurskyddslagen att de får valpar. Det är imho värre än att bryta ett avelsförbud, eller åtminstone inte ett dugg bättre. Valpar ska inte ha valpar!
Jag hör till dem som inte tycker att det är ok att SKK prioriterar att regga valparna trots det mesta. Vet flera hanhundsägare som blivit blåsta på sina pengar för kull och där tikägaren förfalskat deras namn på regblanketten. De reggas och det åtgärdas inte även om hanhundsägaren för liv, för det ska "inte drabba valpköparna". I de fall där valparna är sålda so kan jag köpa det, men där de INTE är det..? Det är ju handhundsägaren (sannolikt medlem i SKK vilket köparna ofta inte är) som blir drabbad då. Någon blir alltid drabbad. Men den som köper en hund utan stamtavla vet ju att hen inte får med stamtavla medan den som äger hanhunden bara blir blåst.. Där tycker jag de gör fel.
Sedan är det väldigt olika hur det döms, vi har inom rasklubben haft en som gjorde hälsoundersökning tre dagar efter parning bara nån vecka efter att det blev krav på hälsotest. Givetvis gjorde hon fel, men det var helt nytt då, men då räckte den missen för regförbud ett år. En annan uppfödare som parat icke undersökta och sedan kollat först i slutet på dräktighet (när kravet funnits längre tid), ställt ut för nära valpning både innan och efter, reggat kullar på fel dagar för att kunna ställa (lätt avslöjat via fb), gjort egna avtal som är urusla för köpare osv etc. Hen fick samma straff.. när man tog for givet att uteslutning borde varit enda möjliga. Jag är lite skeptisk till hur det där sköts beroende på vem som är under lupp.