En hund som bär på merle (vilket är en teckning, inte en färg) kommer också alltid att vara merle. Nu vet jag inte vilken ras du har, men vissa färger kan dölja merle fenotypiskt, t ex sobel hos collie och sheltie. Av den anledningen så paras inte merle med sobel, just för att de sobla avkommorna kan vara merle utan att det syns och risken för dubbelmerleparningar ökar. En svart /tricolor blir blue merle om den bär på merle-anlaget.
Jag är ju ganska nördig inom sånt här.
Det är sant att en hund som 'bär' på merle är genetiskt sett merle. Det är en dominant gen och kan därför inte 'bäras', även om det inte syns rent fenotypiskt.
Det finns sju olika längder av merle som hittills kartlagts.
De som har även bara en pytteliten synlig merle avlas precis som vilken merle som helst; alltså att även en merle med bara ett litet område på bogen är fortfarande merle så att para med en "riktig" merle ger risk för dubbelmerle.
Utöver det finns färger som döljer merle; ee röd och sobel. Där kan merleringen ibland vara tydlig vid födsel, men försvinner sedan, så är dock inte alltid fallet, ibland kan det vara dolt från födsel.
Sedan finns de hundar som har ingen synlig merle men ändå testar som merle; dessa har helt enkelt en så pass kort variant av merle att de avlar som solida, och utgör därför ingen risk för dubbelmerle. Menpå så vis kan en hund som annars ser helt solid ut egentligen vara merle.
Om folk testade sina hundar på t.ex Embark som testar längden av merle, då skulle vi kunna ta bort kravet på att inte avla merlexsobel/röd, vilket skulle göra mycket för den genetiska variationen.
Tinja är för övrigt (enligt andra som är mer kunniga än mig) den längsta variationen av merle, som kallas för Herding Harlequin.