Osäker kille

M

MarianneS

Har haft min varmblodsvalack (8 år) i snart 4 veckor, en mycket osäker och "valpig" herre som förmodligen inte haft det så lätt innan, han litar inte på någon:(. Väldigt lättstressad och nervös. Vad tycker ni är bäst? Att enbart jobba honom från marken med ledarskapsövningar eller även lägga in skritturer i skog och mark? Han har även kommit till ett staduim där han börjar testa mig, vilket jag anser helt naturligt. Frågan är alltså, jobba enbart från mark med mycket pyssel och borst eller att samtidigt "kräva" lite utav honom i form av ridturer?

Sv: Osäker kille

Efter bara fyra veckor skulle jag inte kräva något förrän du märker att han börjar bli trygg i miljön. Det betyder dock inte att han ska komma undan när han testar. Uppför sig gör man alltid.

Precis.

Och börja kanske med lite enklare övningar, såsom ledarskapsövningar från marken och kanske kravlös tömkörning i skog och mark. Som jag upplever det så är det alltid lättare att kontrollera hästen från marken, och lyckas man bygga upp ett bra band redan på marken så slipper man förhoppningvis att någonsin behöva ta en fight från hästryggen sedan, oavsett när man sitter upp.

ledarskapsövningar fårn marken låter ju bra. och att vara väldigt konsekvent med vem som är ledaren, då kommer han förmodligen att blir tryggare.

ledarskap från marken helt klart. Löslongering är super bra. Provade det på den hästen jag rider för hon var likadan och det gjorde under. alltid värt att testa iaf. vill du veta mer så skriv till mig :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 053
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 289
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10