OS-dressyren

Hittade denna artikel på FB
http://www.newsner.com/guldmedaljoren-aker-hem-fran-os-i-rio-for-att-radda-sin-hast
På riktigt? Hästen stod med dropp 9!!!! timmar och hon väljer att starta för veterinären säger okej, vad är det för pappskallar? Hon räddade fan inte sin häst. Hon gick för medalj och när hon kände att de inte var tillräckligt bra, vilket de inte varit på ett bra tag, så utgick hon. Försök inte lura i oss något annat.
Ja, hela internet är fullt av folk som hyllar henne för det - hallå?! :banghead:
Nu var det ju tydligen flera som hade tackat nej till att åka med som reserv, så då får man väl starta med bara tre ryttare, konstigare än så är det inte.

Newsner överdriver ju alltid sånt där, de var väl aldrig favoriter till guld precis och någon fara för livet på hästen var det knappast heller :p

Nej, knappast fara för livet, men tråkigt för både henne och framförallt hästen om hon kände sig tvungen att rida. Är väl ingen som känner sig helt hundra dagen efter en febertopp? Speciellt inte om den inte gick över "av sig självt".

Jag tyckte det såg ut som hon inte ens ville rida in på banan, tyckte hon var väldigt off för att vara henne och hon mesade mest runt och såg ut som hon skulle börja lipa närsomhelst! Man vet ju inte heller hur "tvingad" hon faktiskt blev av ledningen? Inget vi lär få reda på heller!

Herregud vad ojämna domarna är för Charlotte. Nior och fyror på samma moment (bytena).
Men är det inte just sådana skillnader som man har Ground Jury till? Att rätta till orealistiska skillnader? Såg att flera andra rättelser gjordes men inte på just det momentet?

Anmärkningsvärt dock att Steffen Peters fick 7,5-8 för den piaffen där han fick sporra så mkt att han tappade stigbygeln???

Stegen Peters kändes mest som att han misshandlade sin häst med bettet och försökte punktera den med sporrarna i sidorna :(

Han rider typ alltid så, har en kompis som har sin häst granne med hans anläggning i Kalifornien så hon rider förbi ibland, det är ingen myspysridning om man säger så.

Men Adelinde, jag vet inte... Det är nog ingen av oss som nånsin kommer få känna på hur det är att stå på ett OS med en häst som först inte är ok, sen ok:ad av vet, sen ändå inte känns hundra, kanske med landslagsledning som pressar och PLUS känslan av att man drar ned hela landet och laget om man drar sig ur, plus det faktum att det är OS som man kanske aldrig mer får vara med om. Jag tror det är lätt att sitta här hemma och vara nobel och säga att det är väl SJÄLVKLART att man inte startar men när man är där... Jag vet inte. Jag tror det var mycket ångest där. Och vi vet ju som sagt inte om hon hade yttre press på sig från högre instans så att säga.

Ryttarna måste förbereda sig mentalt på att , även om de har kommit på plats, det kan hända saker vilket gör att de inte kan starta. Det blir ju extra känsligt då de är beroende av ett djur-häst- för att kunna rida och det djuret måste vara friskt.

Tycker det är galet mot hästen att som Adelinde rida ändå, även DW värmdes i hopp om att hältan skulle försvinna , det missgynnar starkt hästen och även sporten.
Och vad gäller Adelinde, någonstans har hon gått på hästen med sporren rejält så det blivit skav, de är så skickliga ryttare så i grund vet de hur de ska använda sporren så det inte blir skavmärken.
Jag tycker det är riktigt dåligt avhenne, förstår inte hur hon kan få sympatier hon skulle såklart aldrig satt sig upp på hästen.

Men är det inte just sådana skillnader som man har Ground Jury till? Att rätta till orealistiska skillnader? Såg att flera andra rättelser gjordes men inte på just det momentet?

Anmärkningsvärt dock att Steffen Peters fick 7,5-8 för den piaffen där han fick sporra så mkt att han tappade stigbygeln???

Han fick 5or på övergångarna så de valde väl att dra ner där och bedöma piaffen när den väl kom igång för sig.

Ryttarna måste förbereda sig mentalt på att , även om de har kommit på plats, det kan hända saker vilket gör att de inte kan starta. Det blir ju extra känsligt då de är beroende av ett djur-häst- för att kunna rida och det djuret måste vara friskt.

Tycker det är galet mot hästen att som Adelinde rida ändå, även DW värmdes i hopp om att hältan skulle försvinna , det missgynnar starkt hästen och även sporten.
Och vad gäller Adelinde, någonstans har hon gått på hästen med sporren rejält så det blivit skav, de är så skickliga ryttare så i grund vet de hur de ska använda sporren så det inte blir skavmärken.
Jag tycker det är riktigt dåligt avhenne, förstår inte hur hon kan få sympatier hon skulle såklart aldrig satt sig upp på hästen.

Hade Parzival skav?

Alltså, varför visar 3an/10an bara början av klasserna men aldrig slutet?:cautious:
Hade ju varit kul att se vem som vinner liksom :cool:

Kollade lagfinalen i natt när jag kom hem (och försov mig till dagens tävling...). Men men, detta är mina intryck iaf. Karen Tebar heter den franska ryttaren (so ärtyska tydigen) som jag gillar! Så fin mjuk ridning på en vacker häst som inte är så spektakulär. Synd bara att hon fick en mass atrassel i serierna. Har inte sett Sönke Rothenberger innan på denna hästen och det var verkligen en enormt fin inledning i progrmmet. Dom kommer att bli helt amazing. Överlag är tyskarna galet starka även om jag ärligt talat gillar Sönke och Dorothee Schneider bättre än KS och IW.

Amerikanarna vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Laura Graves och Verdades är ett lyckopiller-tycker deras ritt nog allt var min favvoritt av alla igår! Såg så lätt, härligt och trevligt ut! Men de andra tre... Tjejerna verkade a tappat konceptet lite och det var lte halvtradig ridning. Steffen Peters var inte bara halvtråkig ridning-det såg helt hemskt ut! Hur han kunde få sina poäng begriper jag inte. Urk.

Storbritanniens lag är överlag väldigt trevlig ridning tycker jag. SuperNova är väl dock band de fulaste hästar jag sett :o. Fiona gillar jag mycket men det trasslade till sig för dagen. Älskar hur hon verkligen berömde hästen när piafferna sen funkade, och såklart hur hon verkligen väljer att bara rida på bridongen. NipTuck får mig att somna och Carls superba ridning väger faktiskt inte upp det. De är en snoozefest. Valegros glansdagar är lite förbi, det ser jobigare ut än förr och det är mindre stuns i honom. Men travökningarna är nog de mest kraftfulla ökningarna ever! Wow liksom!

Jag gillar dessutom att kolla på specialen! Det är ett kul program som måste vara så het insanely svårt att rida! Tycker det är roligare att kunna jämföra eipagen i samma program än sen i küren när ryttaren r så himla skickliga på att dölja sina svagheter.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 873
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under torsdagen och fredagen hävdade sig svenska dressyrryttare på den internationella arenan. Tinne Vilhelmson Silfvén plockade hem en...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
18 132
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
45 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar