OS-dressyren

Man undrar ju varför en del överhuvudtaget tittar på dressyren /fälttävlan /hoppning om dom bara anser att det är djurplågeri? Jag hade inte velat sitta och titta på djurplågeri 5 timmar om dagen iallafall.

Jag tycker det är märkligt med deras onyans i sitt djurplågeripratet, åk med en slakttransport genom Europa och snacka djurplågeri sen. Bara ett EX.

Klart att hästarna ska behandlas väl och är de inte krya så ska de inte tävla, men mkt i diskussionen blir ju patetiskt i det stora, tittar man på JÅ filmsnuttar ( där numer CHB är borttagen, hon kunde väl inte förklara djurplågeriet i den sekvensen :angel:), så att klippa samma ryttare om och om igen, på repeat plus att massor av gammalt läggs in, allt för att förvilla och få andra att tro att det är värre än vad det är och välja bort o visa sådant som är bra- synnerligen oseriöst, tycker jag.

Håller med, är rätt säker att det finns liknande filmsekvenser att hämta från hoppningen men där... tystnad, hopphästar ska tydligen tåla mer?, eller vad kommer det sig?

Fast det där är ju också extremt knäppt. Måste man dra upp ALLT orätt bara för att man vill lyfta en grej? Det tycker inte jag iaf. Däremot hoppas man ju såklart att insikten finns.

Nej det behöver man inte såklart. Men då det här känns som att man har för lite material, både för att göra en anmälan (finns ju både DIN o Länsstyrelse om man inte vill säga till på plats, film finns ju) och faktiskt för att ens diskutera händelsen så undrar man - är det bara dressyren som har detta problem?, finns ju användare som regelbundet kommer in och förfasar sig här på buke just över dressyren och allt är fel och nästan allt är djurplågeri.

Om man nu är ute efter djurplågeri menar jag, varför riktar man sig enbart in på dressyren och som här, faktiskt letar skitsaker (tar CHB som ex igen)?

Tror det är uppmärksamhet man vill ha, lite samma som Paradise Hotel typ, vill göra sig ett namn och mår bra om folk skriver på ens fejja även om allt inte är sant och även om gammal skåpmat blandas i det nya, allt för att dra in kommentarer och ryggdunkningar.

Tycka kan man ju göra men tex skriva att P har brutit käken när det inte är sant är ju lögn, varför ska man ta till lögner liksom?

Det undrar jag också. Precis som jag egentligen tycker det är rätt meningslöst att skriva en kort kommentar om att man avskyr vad man ser. Varför inte lägga 30 s till på att konstruktivt skriva varför. Det blir så lätt att bara klumpas ihop med "okunnigt hat" och en vilja att bara spy galla annars. Från båda sidor.

Fattar inte hur jag tänkt då jag bookade in mig på hoppträning imorgon?!? :banghead: Kommer inte hinna se nåt innan det är slut, ju... :crazy:
Får holda mig undan fb så det inte blir några spoilers iaf!

Jag har kliniktid för ena hästen kl 13. Urkorkat. Blir att helt hålla sig från sociala medier tills jag kommer hem och kan starta sändningen från början på Viaplay. Lyckades faktiskt hålla mig undan allt i fredgas och kollade sista lagen när jag kom hem mitt i natten (kan ha varit en bidragande orsak att jag försov mig till tävlingen dagen efter:idea:).

Vad tror ni andra om medaljerna? Jag hoppas på:

1: Valegro
2: Verdades
3: Weihegold
(4: Showtime och 5: Don Auriello)

Men det lär inte hände. Verdades är ändå en favorit och jag tycker LG förtjänar en medalj!

Senast ändrad:
Jag har kliniktid för ena hästen kl 13. Urkorkat. Blir att helt hålla sig från sociala medier tills jag kommer hem och kan starta sändningen från början på Viaplay. Lyckades faktiskt hålla mig undan allt i fredgas och kollade sista lagen när jag kom hem mitt i natten (kan ha varit en bidragande orsak att jag försov mig till tävlingen dagen efter:idea:).

Vad tror ni andra om medaljerna? Jag hoppas på:

1: Valegro
2: Verdades
3: Weihegold
(4: Showtime och 5: Don Auriello)

Men det lär inte hände. Verdades är ändå en favorit och jag tycker LG förtjänar en medalj!

Jag tränar kl 19.20 ikväll så hinner precis se färdigt innan det är dags att åka till stallet :D

Någon som vet någon bra radiokanal man kan streama via mobilen? *rookie*
Kan inte sitta vid någon dator idag men har ju alltid med mobilen...

@fio Men det är ju det som är så märkligt med hela "dressyr är djurplågeri"-rörelsen, de letar bara fel. Oavsett vad de tittar på Falsterbo/OS/nån clinic/random människa som rider dressyr så letas det fel. Om de hade lagt hälften av sin energi på att försöka lära sig något av vad de ser att försöka se bra saker och sen lagt andra hälften av sin energi på att faktiskt rida själva (och tävlat lite för att själv uppleva svårigheterna med det) tror jag att debatten hade sett helt annorlunda ut. Nu går det bara ut på att kritisera och hata, det är helt ickekonstruktivt.
Det är skillnad på vad som ska uppnås i de olika disciplinerna. Därmed inte sagt att djurplågeri ska tolereras.

Dressyr går ju ut på att genom att visa rörelser som är komplicerade bevisa att kommunikationen mellan häst och ryttare fungerar. Därför är det befogat med kritik som gäller våld från ryttarens sida oavsett det är i tävlingssituationen eller i det förberedande arbetet eftersom våldet bevisar brister i kommunikationen.

I hoppningen gäller det att hoppa högt/långt och snabbt. FT är i huvudsak en test av uthållighet och mod samt att visa att hästen vet var den har benen och att den även går att rida "på marken".

Den som läst på vet att en del av den ridning som presenteras i dressyrsammanhang innebär sådant våld mot hästen som medför såväl fysiska som psykiska skador. Det är inte bara blåbär eller läktarryttare som har den kunskapen. Det finns många tävlingsryttare med gedigen erfarenhet som avstår modern tävlingsdressyr för att de inte orkar se hur hästarna behandlas.

Min gissning på medaljer är

1) Valegro
2) Desperados
3) Weihegold

Men liksom @Fiorano håller jag tummarna att Verdades får en medalj. Ja, och Anton också såklart.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 872
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under torsdagen och fredagen hävdade sig svenska dressyrryttare på den internationella arenan. Tinne Vilhelmson Silfvén plockade hem en...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
18 132
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
45 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar