OS-dressyren

Måste vara så surt att var ryttare nummer fyra i Tysklands lag - nio ekipage med sämre poäng än Sonke får rida küren på måndag.

Synd tycker jag - jag har gillat det jag sett av hans ridning!

För alla som retar sig på de svenska kommentatorerna kan jag rekommendera att kolla in BBCs sändningar - kan ses på bbc player - om man kan dölja vilket land man är i :angel: både som live stream och upp till en månad efteråt. Jag undrade vem expertkommentatorn var tillsammans med Mike Tucker eftersom han verkligen vet vad han pratar om.

Googlade lite och hittade att det är Peter Storr som tävlat dressyr internationellt tillsammans med bl.a Hester och också är internationell dressyrdomare och tidigare tränare för Englands lag som vann individuellt och lagguld 2015 och som nu tränar U23. Gillar honom skarpt, han kan både förklara detaljer och helhetsintryck och vad som gör att domarna dömer som dom gör. Han verkar dessutom veta det mesta om varenda ryttare och häst! Alltid roligt att höra lite om bakgrunden :)

@sweep ok, det var dock så många speglingar från Tvn från det fotot att det går ju inte att avgöra vad som är vad. Jag reagerade iallafall inte över något skav när jag såg ritten och inte heller när dom gick igenom hästen efter ritten.

För alla som retar sig på de svenska kommentatorerna kan jag rekommendera att kolla in BBCs sändningar - kan ses på bbc player - om man kan dölja vilket land man är i :angel: både som live stream och upp till en månad efteråt. Jag undrade vem expertkommentatorn var tillsammans med Mike Tucker eftersom han verkligen vet vad han pratar om.

Googlade lite och hittade att det är Peter Storr som tävlat dressyr internationellt tillsammans med bl.a Hester och också är internationell dressyrdomare och tidigare tränare för Englands lag som vann individuellt och lagguld 2015 och som nu tränar U23. Gillar honom skarpt, han kan både förklara detaljer och helhetsintryck och vad som gör att domarna dömer som dom gör. Han verkar dessutom veta det mesta om varenda ryttare och häst! Alltid roligt att höra lite om bakgrunden :)

Ja jag håller helt med dig, det är en ren njutning att lyssna på BBCs kommentatorer. Dessutom visar BBC hela klasserna inklusive prisutdelningen.

@sweep ok, det var dock så många speglingar från Tvn från det fotot att det går ju inte att avgöra vad som är vad. Jag reagerade iallafall inte över något skav när jag såg ritten och inte heller när dom gick igenom hästen efter ritten.

Nej ingen har nog reagerat ang skav men nämda Josefins FB sida tar upp det deluxe i kombo med övriga problem med tävlingsdressyr som hon ser det .

Var en groom för Tyskland som blev skadad igår under prisutdelningen, av Sönkes häst, han blev träffad i huvudet när hästen reste sig och slog i hans huvud. Groomen var med in för att hålla hästen under medaljcermonin. Groomen fördes till sjukhus, han blödde från huvudet, men det hade gått bra iallafall.

Det får en ju att fundera om de kanske bara skulle ta ett ärevarv med hästarna först och sen kunde de göra medaljcermonin utan att hästarna behövde vara på banan. Men sen är det klart att hästarna är ju en lika stor del av prestationen, men det leder ju till farliga situationer ibland.

Var en groom för Tyskland som blev skadad igår under prisutdelningen, av Sönkes häst, han blev träffad i huvudet när hästen reste sig och slog i hans huvud. Groomen var med in för att hålla hästen under medaljcermonin. Groomen fördes till sjukhus, han blödde från huvudet, men det hade gått bra iallafall.

Det får en ju att fundera om de kanske bara skulle ta ett ärevarv med hästarna först och sen kunde de göra medaljcermonin utan att hästarna behövde vara på banan. Men sen är det klart att hästarna är ju en lika stor del av prestationen, men det leder ju till farliga situationer ibland.

Eller det mest självklara: på med hjälm! Både på alla ryttare och skötare när de vistas på framridning och bana.

Eller det mest självklara: på med hjälm! Både på alla ryttare och skötare när de vistas på framridning och bana.

Jo det är ju det självklara för att skydda människorna runt hästarna men det gör ju inte vissa hästar mindre stressade av situationen för det. Så ur ett perspektiv från både människors och hästars håll så tycker iallafall jag att det vore bättre med ett ärevarv med hästarna och sen ut med hästarna och så medaljceremoni med nationalsång o.s.v.

Nej det ser mest ut som en vit fläck vilket kan bero på precis vad som helst men det påstås vara skav av de som anser att dressyr är djurplågeri.
Läste även att hon ska ha brutit käken på hästen och det var därför han hade tungan ute och hon utgick.
Vilket är helt klart bullshit

Nej det ser mest ut som en vit fläck vilket kan bero på precis vad som helst men det påstås vara skav av de som anser att dressyr är djurplågeri.
Läste även att hon ska ha brutit käken på hästen och det var därför han hade tungan ute och hon utgick.
Vilket är helt klart bullshit

Men herregud? Skojar du? Finns ju ingen ände på hur knäppa folk kan vara :rage:

Men herregud? Skojar du? Finns ju ingen ände på hur knäppa folk kan vara :rage:

Tyvärr så skojar jag inte...
Ser att Adeline lagt ut på Facebook nu att det inte finns någon fraktur och att han mår bra

"Thank you for all your messages! Overwhelming! I got a lot of questions how Parzi is doing now: well, here are the pictures! Looks to me Parzi is enjoying himself again! And just to get it off my chest: no hairline fractures of any kind! I guess some people didn't think the story was interesting enough...
Anyway, I am just happy Parzi is happy and healthy again! #TwoHearts"

@fio Men det är ju det som är så märkligt med hela "dressyr är djurplågeri"-rörelsen, de letar bara fel. Oavsett vad de tittar på Falsterbo/OS/nån clinic/random människa som rider dressyr så letas det fel. Om de hade lagt hälften av sin energi på att försöka lära sig något av vad de ser att försöka se bra saker och sen lagt andra hälften av sin energi på att faktiskt rida själva (och tävlat lite för att själv uppleva svårigheterna med det) tror jag att debatten hade sett helt annorlunda ut. Nu går det bara ut på att kritisera och hata, det är helt ickekonstruktivt.

Man undrar ju varför en del överhuvudtaget tittar på dressyren /fälttävlan /hoppning om dom bara anser att det är djurplågeri? Jag hade inte velat sitta och titta på djurplågeri 5 timmar om dagen iallafall.

Jag såg lite av terrängen och gör inte om det. Men tills dess att jag kommit på något konstruktivt sätt att diskutera det så håller jag käft. Svårare än så är det inte :D

Jag såg lite av terrängen och gör inte om det. Men tills dess att jag kommit på något konstruktivt sätt att diskutera det så håller jag käft. Svårare än så är det inte :D

Omkullridngar kan man aldrig gardera sig emot, det händer ju även i debutant och då blir det ju lite märkligt eftersom din egen häst går fälttävlan? Jag skulle ju aldrig låta min häst gå ft om jag tyckte det var djurplågeri på högre nivå, det är ju samma sport och samma olyckor oavsett nivå. Det är ju inte bara i svår klass hästar förolyckas. Jag tittar sällan på ft under 2* för det ser fullkomligt livsfarligt ut rätt ofta...

Omkullridngar kan man aldrig gardera sig emot, det händer ju även i debutant och då blir det ju lite märkligt eftersom din egen häst går fälttävlan? Jag skulle ju aldrig låta min häst gå ft om jag tyckte det var djurplågeri på högre nivå, det är ju samma sport och samma olyckor oavsett nivå. Det är ju inte bara i svår klass hästar förolyckas. Jag tittar sällan på ft under 2* för det ser fullkomligt livsfarligt ut rätt ofta...

Jag tror det som stör mig är att marginalerna är så små att det känns som att det tas för höga risker i tävlingsmomentet. Men som sagt, jag har inte funderat klart än iaf så då ser jag ingen mening med att hålla på o härja om vilket djurplågeri det är. Speciellt inte då i varenda tråd på fälttävlansforumet... Det känns ju extremt icke konstruktivt.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 872
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under torsdagen och fredagen hävdade sig svenska dressyrryttare på den internationella arenan. Tinne Vilhelmson Silfvén plockade hem en...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
18 132
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
45 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar