OS-dressyren

Jag behövde avreagera mig :angel:

Har läst så otroligt mycket skitsnack där folk skriver otroligt kränkande saker, för att i nästa stund hylla Molly Sandéns #hatahat kampanj. Sen går man in här och ser hur människor tycks veta precis hur Linda laddat upp inför detta. Så otroligt irriterande. Hade jag suttit i hennes sits hade jag förmodligen kallat tyglarna för rep av ren nervositet. Det är inte alla som skulle våga ge sig in i en sån här grej, speciellt inte inom en sport som man inte studerat utan bara sett på håll sas. Jag är mer jävligt imponerad att hon stannade kvar på uppdraget när det framgick att dressyren och FT också låg på hennes bord.

Fast är man påläst och kunnig blir man inte så katastrofalt dålig på att kommentera.
Och bara för att man är duktig ryttare, tränare etc betyder inte det att man är bra på att kommentera tv.

Jag tycker det är förjävligt mot betalande kunder att inte ha någon som kan utföra jobbet.
Och det tycker jag det är frågan om här.

Hon är säkert jätterar och duktig på annat.
Men det här jobbet utför hon under all kritik. Och jag förstår inte hur vare sig hon eller viasat tänkt.

Jag hade aldrig gett mig på att kommentera hoppning eller ft. Just för att jag inte kan det bra nog ens utan att bli nervös.

Men kära nån. Nej, det är inte mobbning att kritisera kommentering, ridning eller nåt annat. Men inom ridsporten tycks det extremt känsligt.

Att häckla och förlöjliga är i min värld mobbning. Kritisera har jag inget emot, men att påstå att allt som skrivits enbart här på buke i OS-trådarna är kritik kan jag inte hålla med om.

För övrigt så fattar jag inte ens att Adelinde startade om den hade feber igår. Spyr över att folk tycker hon var snäll mot hästen som utgick. What? Det som hade varit snällt mot hästen hade varit att inte starta alls.

Nåväl, bis morgen!

@SoffiProppi fast jag kan ju tycka att kommentatorn vi diskuterar varit rent nedlåtande mot fälttävlanssporten och även dressyrsporten som idag tex när hon säger att det förvånar henne att alla gjort rätt antal byten? Verkar som det i hennes värld bara finns attr räkna galoppsprång isåfall.
I fälttävlansdressyren klankade hon ner på de (är ju valfritt) som red med kandar och kallade det ett "gå-på-tygeln-bett".

Var någonstans bidrar detta till sporten? Nä, det är synd helt enkelt.

Men det här jobbet utför hon under all kritik. Och jag förstår inte hur vare sig hon eller viasat tänkt.

Jag hade aldrig gett mig på att kommentera hoppning eller ft. Just för att jag inte kan det bra nog ens utan att bli nervös.

Ja, det är helt obegripligt att hon tagit på sig uppgiften. Visst, det sägs att hon inte förstod att hon skulle kommentera ft och dressyr också men hon måste ju skrivit på ett avtal, och hur kan man skriva på något om man inte förstår vad det innebär? Det brister ju redan där i så fall.

För övrigt så fattar jag inte ens att Adelinde startade om den hade feber igår. Spyr över att folk tycker hon var snäll mot hästen som utgick. What? Det som hade varit snällt mot hästen hade varit att inte starta alls.

Nåväl, bis morgen!
Håller helt med! Och den hade dessutom tungan över eller mellan betten. Konstigt att inte Adelinde märkte det...

Ja, det är helt obegripligt att hon tagit på sig uppgiften. Visst, det sägs att hon inte förstod att hon skulle kommentera ft och dressyr också men hon måste ju skrivit på ett avtal, och hur kan man skriva på något om man inte förstår vad det innebär? Det brister ju redan där i så fall.

Hade jag råkat göra den missen hade jag ju gjort allt jag kunnat för att få in en riktig expertkommentator. Tom betalat en del för att slippa både skämma ut mig och ev förstöra för kunder/viasat.
Lite självinsikt är bra..

@SoffiProppi fast jag kan ju tycka att kommentatorn vi diskuterar varit rent nedlåtande mot fälttävlanssporten och även dressyrsporten som idag tex när hon säger att det förvånar henne att alla gjort rätt antal byten? Verkar som det i hennes värld bara finns attr räkna galoppsprång isåfall.
I fälttävlansdressyren klankade hon ner på de (är ju valfritt) som red med kandar och kallade det ett "gå-på-tygeln-bett".

Var någonstans bidrar detta till sporten? Nä, det är synd helt enkelt.

Under terrängen satt hon ju och skrattade åt ganska många när de fick stopp eller halvdana språng. Åt ryttare som kämpat som fan för att ta sig dit. Tyckte det var sjukt nonchalant.

Hade jag råkat göra den missen hade jag ju gjort allt jag kunnat för att få in en riktig expertkommentator. Tom betalat en del för att slippa både skämma ut mig och ev förstöra för kunder/viasat.
Lite självinsikt är bra..

Ja, ärligt talat så tvivlar jag på att hon sagt till Viasat att "jag är inte tillräckligt kompetent för att kommentera detta" och att Viasat ändå ska ha tvingat henne. Men vad vet jag.

Säga vad man vill om kommentatorerna, men jag tycker det är tråkigt att gå in och läsa här och få sida upp och sida ner med kritik och förlöjligande kommentarer kring vad de sagt eller inte sagt. Jag är inne här för att läsa tankar och diskussioner kring hur det går i dressyren, inte för att få en redovisning i hur kommentatorerna sköter sitt jobb..

Var det ingen mer än jag som tyckte att Gal oxh Voice fick lite väl bra betalt? Han svängde ju som sjutton med baken åt alla möjliga håll i bytesserierna och saxen såg inte heller speciellt bra ut. Fick han inte några byten direkt i övergången från passage till galopp också? Tyckte inte alls att det såg harmoniskt ut, väldigt kort i halsen med.

Ja precis. Dessutom var ju Carlebäck tillfrågad att kommentera fälttävlan av Viasat. När hon sedan frågade dem hur det skulle bli med den saken hade de sagt att det redan var ordnat. Ingen aning om Viasat även frågat någon relevant att kommentera dressyren. Om det nu var så att Viasat snålar in på pengar genom att bara skicka Linda att kommentera alla tre grenar och att Linda inte hade någon aning om vad hon skrev på för kontrakt. Ja, det vet ingen förutom Viasat och Linda.

Det som slår mig är valen som Viasat har gjort när det gäller programledare o kommentatorer. I min åsikt är inte många ankare som Viasat har valt att sätta i uppsnack/nedsnackprogrammen mycket att ha. Det ser inte bra ut när någon tittar i korten, kan inte korten om vad denne ska säga, är oerhört stolpig i bemötande av inbjuda gäster. Frågan hur dialogen egentligen har gått med alla inblandade kommentatorer/ankare? För rent krasst, det är absolut lättast att ge sig på det personliga..dvs de som tagit jobbet har gjort fel MEN krasst...lyfter vi blicken så ligger ju något annat bakom. Troligen pengar.

Jag har varit bisittare i webbradiosändningar i fotboll. Och personligen var jag jätteglad så länge folk kom med kommentarer som var av annat slag än "vilken ljus röst hon har" eller "ta bort tjejen, det är fotboll det handlar om".

Jag tänker att Viasat inte gjort jobbet hälften så bra som vår uppdragsgivare gjorde. Vi gick kurser i flera delar, fick prata med Lasse Granqvist om hans bästa tips för radion, fick lathundar om kommentering av fotboll osv. Till det fick vi göra tester av allt som kunde ingå, hur man tolkar alla tecken som domarna kunde göra, hur regler tolkades och vad matchens resultat fick för betydelse för fortsatt spel. Till slut fick vi skugg-kommentera matcher på TV och gå igenom det tillsammans med en mer rutinerad kollega för att utvecklas. Det här var ideell radio, visserligen för ett lag i elitdivisionerna men ändå, hade hellre dött än låtit folk betala för mina första matcher.

Så frågan är om Linda har förstått vad som krävs? Och lyssnat på andra kommentatorer som kommenterar dressyr? Det känns inte så. Inte för mig i alla fall. Skulle jag kommenterat OS i en sport som inte är min skulle jag skugg-kommenterat och bjudit in folk som är kunniga för att diskutera med dem om hur jag kan göra något bättre. Och det skulle jag gjort INNAN jag åkte till mästerskapen.

Och Viasat som sändningsbolag borde skämmas som inte förstår att ridsporten inte klarar sig på en expert för alla tre grenar.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 872
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under torsdagen och fredagen hävdade sig svenska dressyrryttare på den internationella arenan. Tinne Vilhelmson Silfvén plockade hem en...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
18 132
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
45 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar