Örter, bra mot parasiter?

V

Voorwijks_bambi

Det finns säkert massor med trådar om örter till hästar, men jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ge örter istället för eller kombinerat med avmaskningsmedel? Om örterna som sägs vara parasitdödande verkligen är det? Och någon som har erfarenhet av hur pass bra gurkmeja funkar på hästar som har lite problem med lederna?

Sv: Örter, bra mot parasiter?

Har ingen erfarenhet av att ge ört just i avmaskande syfte, men det är inte orimligt att det funkar.

Vad som är vikigt att tänka på är att örterna verkar förebyggande, medan "kemiska" avmaskningsmedel ges för att få bort befintliga parasiter.

En häst som redan är angripen skall alltså behandlas med traditionella medel, men dessa medel kan istället aldrig förebygga angrepp.

Det bästa och billigaste är dock att förebygga parasitangrepp genom betesplanering.

Hur gör man en bra betesplanering då? Usch måste verkligen lära mig mer om sånt här!

Till att börja med så skall man skilja på vinter- och sommarhagar, så att hagarna får vila mellan säsongerna. Då kan man även byta hagar om man avmaskar, så att hästarna inte återsmittas.

Det är även bra att låta andra djurslag beta hästarnas hagar emellanåt (en hel säsong i taget), för de har inte samma parasiter.

Hagmarkerna bör även plöjas upp och sås om då och då, och det kan vara bra att göra om man har en konstaterad smitta.

Tyvärr har ju inte alla så mycket mark att det går att genomföra detta rent praktiskt, men man får försöka så gott det går. :)

Hur gör man en bra betesplanering då? Usch måste verkligen lära mig mer om sånt här!

Självklart det är ditt ansvar!!!!!

Om du har mark växelbeta med andra djurslag (får, kor, o.s.v.) då dessa äter runt hästarnas rator och tvärt om.
Har du lite mark är det bara ut o mocka någon gång i veckan.
Är det inte din mark fråga markägaren hur han gör.

Sedan är det att "kolla masken" finns att köpa på apotek och i vissa hästaffärer, för att kolla om hästen har mask så du vet vad du ska avmaska mot.

O du skit i de där örterna.... det är ingen som vet om de fungerar, hur de fungerar, om det har några bieffekter o.s.v. använd preparat som är forskat på!

För att svara på din ursprungliga fråga så har jag hört att kärringtand ska verka för att hästen blir mer motståndskraftig mot parasiter. En annan äldre vetskap menar att asp ska vara avmaskade.

Men jag har inga belägg, ingen avhadnling eller så jag har läst...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 423
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 181
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka