True. För mig är Fridhemsplan ett "ghetto"
Det här med att vidga vyerna en aning, det är inte din grej?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du verkligen läst vad jag har skrivit? Jag tyckte att jag var tydlig med att de jag hört använda uttrycket "mannen" är från mitt jobb och av logiska skäl står dessa individer utanför samhället. Det betyder inte att alla som använder uttrycket är kriminella. (Jag träffar nämligen inte ungdomar och unga vuxna särskilt ofta utanför jobbet.)
Och nej, jag tycker faktiskt inte att det är okej att kalla mig för "mannen". Det går nämligen utmärkt att använda mitt namn som står fullt synligt på min namnskylt. (Jag responderar inte heller på "bruden", "pliten" eller liknande uttryck.)
Vill folk använda "mannen" som sitt eget språk så är det helt okej för min del.
Jag har varit i förorten 2 ggr. En gång i Täby och en gång på Lidingö (lol).
Kolla här:Manbag???? Åh, jag vet inte hur jag skall tolka det...?
Kanske har jag en tveksam associationsförmåga, men nej, "man bag" (om det skall uttalas på engelska?) kommer inte över mina läppar.
man bag... ehhh......
Var i hela friden bor du? Har fått för mig att du bor i en söderförort till Stockholm men jag kanske har hittat på det bara?
Hos olika befolkningsgrupper?
Jag hade tolkat "Mannen" som en komplimang. Det är så jag har tolkat uttrycket. "Mannen" är man med någon man känner respekt för och litar på.
Det värsta jag hör ungdomar i min stad säga (vet inte om det har med invandrarlingo att göra) är att de bara "driver"! I betydelsen "jag bara driver med dig" ()
Det värsta jag hör ungdomar i min stad säga (vet inte om det har med invandrarlingo att göra) är att de bara "driver"! I betydelsen "jag bara driver med dig" ()
Hörde alldeles nyss:Förklara för mig varför många ungdomar använder ordet "orten" på ett obegripligt sätt.
Hon är orten (låter rysligt)
Vakta orten
Osv osv
Svensken, väl? Inte Sven.Hörde alldeles nyss:
Välkommen till hodden, Svenne!
Gissningsvis skulle det vara anglosvengelelskans hooden, i så fall en förkrympt variant på Queens English neighbourhood.
Dechiffrierat:
Välkommen till grannskapet, Sven.
Det är inte invandrarlingo. "Jag driver med dig" har kortats ner till "jag driver". Jag tycker att det är superfult men skulle säga att det är rätt vanligt nuförtiden. Det händer att jag själv säger "men driver dom eller?" vilket ju är jättefult. Men det kommer rätt automatiskt.Det värsta jag hör ungdomar i min stad säga (vet inte om det har med invandrarlingo att göra) är att de bara "driver"! I betydelsen "jag bara driver med dig" ()
Men snälla, låt mig missförstå i min egen takt. Jag är 50+Svensken, väl? Inte Sven.
Men snälla, låt mig missförstå i min egen takt. Jag är 50+
Tack.Ville bara hjälpa fabbo.
Får vi ta upp andra uttryck som inte uppskattas? (Åtminstone uppskattas det inte av mig.)
Jag får gråa hår av uttrycket "Hur bra/snyggt/roligt/valfritt ord!"
Jag förstår inte ens... Kan du ge ett exempel?